Rellativ Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg har fått et skap med koblinger som brukes til byggestrøm. Det er en 3 fase stikkontakt i en kabel som tilfører dette "anlegget". Det var koblet slik at det kom 3 ledninger+jord inn til jordfeilbryteren. Men det som var rart var at de tre fasene var koblet på tilkobling 1,3,5 som de selvfølgelig skal. Det som forundrer meg er at det lå en ledningsstubb fra tilkobling 3, og over til N tilkoblingen på jordfeilbryteren. På denne var også jordingsledningen fra tilførselskabelen koblet til. Det var altså laget en direkte tilkobling fra L2 til jord. Ikke rart jordfeilbryteren i huset slo ut når jeg prøvde det=) Hvorfor er det koblet slik? er det i forhold til at det har vert brukt på et TN anlegg på en eller annen måte, eller er det noen som har sabotert anlegget? Mitt neste spørsmål er om jordfeilbryteren vil virke ved at jeg bare bruker de 3 fasene på jordfeilbryteren, men ikke N tilkoblingen. Vil dette virke, eller kommer det til å komme spenningsforskjell mellom fasene slik at jordfeilbryteren slår ut? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Hei! Det høres helt feil ut, jordlederen skal ikke gjennom jordfeilbryteren eller for den saks skyld noe annen bryter eller vern. det finnes ikke 3polte jordfeilbrytere, så man er nødt til å bruke 4 pol. og da vil man i de fleste tilfeller måtte laske fra L2 eller L3 til N for at testknappen skal fungere, da denne som oftes er koblet mellom L1 og N Lenke til kommentar
Rellativ Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Dette stemmer. Fant ut at en eller annen tulling hadde koblet jordingslederen på N tilkoblingen på vernet. Kom også frem til at lasken var der for testbryteren sin del. Etter jeg fant ut dette, virket alt som det skulle=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå