Teletubbien Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Hei, for noen dager siden tenkte jeg at jeg skulle sjekke om det var DDR eller DDR2 minne på dataen min, og hvor mye dette var på. Tenkte at det letteste og beste var å ta av sidedekselet på dataen (stasjonær) og å ta ut ram-brikkene og sjekke. Jeg bestemte meg for å vurdere å oppgradere ram, og dro med den ene ram brikka ned til Elkjøp for å se om de hadde en lignende og hvor mye det kostet osv. Bestemte meg for å ikke kjøpe, og når jeg kom tilbake, så satt jeg ram-brikken tilbake på riktig plass, og prøvde å starte dataen. Selve maskinen startet, viftene var på, og alle lysene. Derimot, så kom det kun "No Signal" på skjermen, og ikke noe signal eller lys på tastaturet eller musen som det pleier å gjøre. Har lest litt her og der, og problemet var i når jeg tok ut RAM-brikkene. Jeg husker godt at jeg slo av dataen, men jeg er litt usikker om jeg dro ut støpselet bak dataen, noe jeg kanskje burde ha gjort, siden RAM-brikkene kan ha blitt utsatt for statisk elektrisitet av noe slag. Det kan også hende at mobilen min kan ha årsaken, siden jeg brukte lyset på den som lommelykt i dataen -.- Vel, kan noen hjelpe meg med å finne ut om det er RAM-brikkene som er problemet, og om jeg kan reparere disse på en lett og helst gratis måte (Har lest noe på nettet om at å bruke et viskelær på de gull-lignende kontaktene vil fjerne den statiske elektrisiteten som forstyrrer, eller å vaske med en Q-tip og alkohol eller noe lignende. Stiller meg noe kritisk til disse metodene). Eller må jeg erstatte RAM-brikkene helt, eller er det et annet problem med dataen (hovedkortet?). Microsoft Windows XP Home SP3 NO OEM MSI K9N NEO-F, nForce 550, Socket-AM2, SATAII, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex16 Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB APLUS Case XClio 2, Sidepanel med 250mm Vifte, (Uten Strømforsyning) AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket AM2, 512KB, BOXED m/vifte Videoseven 17" LCD E17PS TCO-99 Silver 8ms NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm Vifte, 12-17dBA, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin Sapphire Radeon HD 2900 PRO 512MB GDDR3 Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 å bruke et viskelær på de gull-lignende kontaktene vil fjerne den statiske elektrisiteten som forstyrrer jaha? Sjekk at den er ordentlig satt nedi. Prøv andre porter. Kan ha vært hvis du bare slo av dataen i hvilkemodus, så kan det ha skjedd noe. Men det er også en stor sjangse for at du har ødelagt den når du tok den med deg, hvis du bare hadde den liggende i lommen og ikke i riktig antistatisk-pose Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 Vet det høres veldig merkelig ut, så ja :X Slo den ikke av i hvilemodus, den var helt slått av, men problemet kan ligge i at støpselet fortsatt var i. Har sjekket at den satt ordentlig i. Det klikket kom, og har prøvd de andre portene også. Kan hende det var når jeg tok den med meg, hadde den i en plastpose i lomma : ( Derimot, så burde den andre fungere... Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Hvis problemet er relatert til rammen så burde pc'n starte opp når du bare har 1 ram brikke inni. (med mindre du ødela den også) I tillegg kan du prøve å sjekke all verdens kabler og se om de sitter godt nok i. Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 Har sjekket alle kabler. Tatt de ut og satt inn flere ganger. Fortsatt samme resultat. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Det var ikke bra at du hadde strøm på hovedkort(hk), når du fjernet ram brikken. Du får håpe på at hk ikke tok kveld. Prøv en clear cmos, hvis ikke det hjelper, så prøv den ram brikken du ikke rørte i flere slotter, og clear cmos hver gang du flytter den. Husk å ikke rør noe på hk, før hk har vært helt strømlos(støpsel/bryter på psu) i 10s! Ta også i gods(kabinettet), før du rører noe på hk! Hvis ikke det hjelper, kan du prøve å starte opp med minimalt med hw tilkoblet hk, bare cpu, en og en ram brikke, skjermkort, strøm og kjøling, alt annet frakoblet, se om du får bilde! Har du en system warning speaker tilkoblet hk(den som gir et pip under post), får du noen pipe koder? Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Har prøvd det ask99 sa nå. Fortsatt samme resultat :X Jeg må nok sende dataen til reperasjon eller noe da tror jeg. Problemet er at 3-års garantien hos Komplett gikk ut i August, så jeg for nok ingen hjelp der... Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Det var litt dumt at det ikke er en system warning speaker på APLUS Case XClio 2, da kunne du prøvd å starte opp med bare cpu og strøm på hk, og den ville pipe etter ram hvis hk og cpu var ok, og hvis du satt i ram, så skulle den pipe etter skjermkort hvis ram var ok! Du har ikke mulighet til å låne en DDR2 533/667/800MHz(PC2 4200-6400) ram brikke, å prøve på ditt hk? Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Kan jo sjekke med noen kompiser om jeg kan låne et. Problemet er jo hvis jeg eller dataen klarer å ødelegge den rambrikka også : ( Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Har hatt den på reperasjon nå. Har fått vite at det er hovedkortet som er defekt, og at det lønner neppe å reparere. Hvor mye tror dere dataen og komponentene er verdt? Må finne ut om jeg skal kjøpe meg en ny data, eller om jeg skal kjøpe et nytt hovedkort og få de til å installere det. Lenke til kommentar
MosRew Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 http://old.prisguide.no/product.php?produc...0&cat_id=10 her har du et hovedkort som passer til dine komponenter. Det er kanskje litt dyrt. Men det finnes billigere alternativer. F.eks. http://old.prisguide.no/product.php?produc...0&cat_id=10 Ellers så kan du bruke prisguiden, søke på socket AM2 hovedkort og se hva du finner, og hva som kan være interessant for deg. Lenke til kommentar
Supreme P. Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Kjøp et billig am2 hovedkort, eller bruk uhellet som en god grunn for å oppgradere Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Jeg har også tenkt å oppgradere prosessoren og RAM-brikkene på dataen så dataen kan dra noen nyere spill. Vil Quad-core proessorer fungere med hovedkortene som ble linket? Hvis noen kunne finne en god prosessor (helst quad), rimelig hovedkort og 2gb RAM på Komplett.no, så hadde det vært fint :] Endret 2. januar 2010 av Teletubbien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå