Gå til innhold

C: -partisjonen betydelig tregere enn de andre


Anbefalte innlegg

anbefaller også at du kjører Spybot, RegCleaner og f.eks Window Washer for å rense systemet ditt.

 

du kan også sjekke guidene for tweaking av XP her:http://www.tweaktown.com/

 

Har nå ryddet opp skikkelig med Spybot, RegCleaner og Window Washer, men det eneste som skjedde var at jeg fikk enda mer ledig plass.

Har også lest og gjort litt av det som stod på TweakTown.

Disken er akkurat like rask som på bildet øverst i thread'en :(

 

Tror jeg formaterer, og gjør DETTE jeg... ser ikke ut som jeg har noe andre valg... =/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C disken min ble plutselig så treg for en stund siden. Oppstart av Windows XP tok mye lengre tid enn vanlig, kopiering av filer tok en evighet og ved CD brenning fikk jeg 70-100 buffer underrun pr. plate jeg brant.

 

Fikk svar her på forumet om å sjekke hvilken modus harddisken min sto på i

 

kontrollpanel - system - hardware - device manager - IDE ATA/ATAPI controllers - Primary IDE Channel - Advanced settings.

 

Her kan du sette transfer mode for både device 0 (Normalt disken med C) og device 1.

Viste seg at den sto på PIO, mens den skal stå på DMA if available. Jeg fikk ikke skiftet med en gang, så jeg gikk inn i BIOS, satte DMA som disablet, deretter til enablet igjen, saved bios settings, rebootet maskinen og da kunne jeg sette harddisken som DMA i Windows. Da gikk ting MYE kjappere etter jeg rebootet igjen.

Lenke til kommentar

Afseth: Har prøvd halvparten av det der før og :p

 

Under Device 0 står det "Not Applicable" til meg. Tror jeg prøvde å gå inn i BIOS og skru av/på DMA før engang også, men fant det ikke, om jeg husker riktig :oops:

 

Tror jeg skal prøve engang til, jeg tror faktisk dette er problemet.. :)

 

 

Kommer tilbake etter reboot ;)

Lenke til kommentar

Vel... du kunne jo alltids prøve å konvertere til NTFS før du går så langt som å formatere disken.. Mye jobb å installere alt igjen da.

 

Hvor ligger vekslefilen din? Hvor mye Ram har du ? Har du testet med flere enn ett program?

Lenke til kommentar

en partisjonert hd skal ikke ha rundt 50% ytelseforskjell mellom partisjonene, selv om den er formatert FAT32 eller NTFS.

 

kjørte akkurat nero's hastighetssjekk og min 60GB WD disk som er partisjonert til 5gb C: og resten til D: yter henholdsvis 41MB sec og 45MB sec, og det med C: som er 4% fragmentert og D: som er 47% fragmentert ifølge window's defrag..

 

en ting.. det er ikke mulig å kjøre PIO mode på C og UDMA på D når c og d er den samme fysiske disken.

Lenke til kommentar
Vel... du kunne jo alltids prøve å konvertere til NTFS før du går så langt som å formatere disken.. Mye jobb å installere alt igjen da.

 

Hvor ligger vekslefilen din? Hvor mye Ram har du ? Har du testet med flere enn ett program?

 

1. Swap-filen min finner jeg faktisk ikke (heter den ikke *.swp da?)

2. Har 256MB DDR-Ram

3. Har ikke testet med flere program enn Nero, men merker forskjell når jeg skal f.eks kopiere til/fra C:, og når jeg booter (det gikk mye raskere før)

Lenke til kommentar

Tror ikke Kjetil har rett i at disken begynner inne.

http://www.firmware.com/support/bios/hdtech.htm :

Also, the first cylinder is normally at the outer edge of the platters and the first head is normally the one on top.

 

Det er et problem med å konvertere fra FAT til NTFS, du kan ende opp med 512 byte cluster i stedet for 4K, og det skal gi dårligere ytelse. Les denne først:

http://www.scotsnewsletter.com/21.htm#filesys

Lenke til kommentar

Afseth: Har nå gjort ganske så nøyaktig det samme som du sa, men det står fortsatt slik:

 

hdspeed2.jpg

 

Får liksom ikke gjort den til DMA

 

 

hårek: Ok, takk for tipset :), tror jeg bare konverterer til NTFS nå jeg, uten å formatere, så får vi se hva som skjer...

Lenke til kommentar

Prelude: det er mer, mye mer enn 50% forskjell på ~15000kB/s og 45000 kB/s, så at noe allvorlig er galt er det ingen tvil om.. Helt enig i at å konvertere til NTFS ikke akkurat løser hastighetsproblemet.

 

Zybix: Når du defragmenterte disken din, sjekket du rapporten som kom etterpå. Vet ikke hvordan windows defragmenteringen rapporterer for FAT32, men på NTFS så får du beskjed om hvilke filer som ikke lot seg defragmentere. Personlig så har jeg erfart at om du kjører defrag et par ganger etter hverandre så løser dette opp de verste flokene mhp. fragmenterte filer. Systemfilene kan det være litt værre med.

BTW: Se etter pagefile.sys, det er vekslefilen, hiberfil.sys er hibernatefilen din..

*.swp, var ikke det i win311?

 

Afseth: Om du aktiverer/deaktiverer DMA eller lign vil dette påvirke hele disken. Her er det en partisjon som har slagside.. resten suser og går.

Lenke til kommentar

Om du i det hele tatt lurer på om DMA er deaktivert, så kan du installlere Sisoft Sandra 2002 eller nyere.

Sansynligvis det nyttigste programmet jeg kan ha på maskiner med mye feil og dårlig ytelse.

 

Sjekk under "Drives" og velg c

 

Men du er sikker på at du ikke har fler enn 1 harddisk?

 

Siden du har så volsomt mange harrdisker....

Siden C: er på ca 15 gb, høres det ut som om du har en "Gammel"-disk som du kjører C: på. Mange eldere pc`r har en slik.

(En slik DMA 33/66 disk, kontra UltraDMA 100/133)

 

Det er ganske STOR forskjell, men det er kanskje litt uvesentlig. :shrug:

Lenke til kommentar

en ting..  det er ikke mulig å kjøre PIO mode på C og UDMA på D når c og d er den samme fysiske disken.

 

Ved default er ikke C og D samme disken når det er installert to disker på IDE channel 0. Da har første disk gjerne C, E osv... og andre disk D og alle andre etter første disks partisjoner. Men du har rett i at alle partisjoner på samme disk har samme mode. Jeg merket det allikevel klarest på C disken da min ene disk uten grunn plutselig sto på PIO mode.

 

Det går imidlertid ikke klart frem hvilke disker som er partisjonert på hvilke måter i posten til ZybiX

Lenke til kommentar
Afseth: Har nå gjort ganske så nøyaktig det samme som du sa, men det står fortsatt slik:

Får liksom ikke gjort den til DMA

 

Har du funnet DMA i BIOS? Det rettet seg da jeg satte den som disablet og deretter enabled. Men om du har flere partisjoner på denne disken og de fungerer like raskt som på andre disker, så er det nok ikke manglende DMA som er problemet. Er nok noe dypere inn i Windows sitt system. Få høre hvordan det går når du har konvertert til NTFS... tviler på at det hjelper mye... beklager.

Lenke til kommentar

hart: Ja, jeg sjekket rapporten, og det var en del filer der (noen små filmer etc) som faktisk hadde over 1000 fragmenter. Jeg har nå slettet dem, siden de ikke var særlig viktige likevel. Når jeg kjører en analyse av disken nå, står det at hiberfil.sys har over 900 fragmenter. Pagefile.sys finner jeg ikke engang :shrug:

 

Afseth: Har konvertert til NTFS nå, og som dere sier, så løste ikke akkurat det problemet :p

Alle diskene som er på det første bildet er partisjoner av samme disk ja, så det er rart om det er DMA-problemet.

Lenke til kommentar
Afseth: Har konvertert til NTFS nå, og som dere sier, så løste ikke akkurat det problemet :p

Alle diskene som er på det første bildet er partisjoner av samme disk ja, så det er rart om det er DMA-problemet.

 

Da er jeg redd jeg må skuffe deg med å si at mine kunnskaper ikke strekker til. Jeg hadde formatert i ditt tilfelle, men om du kan unngå dette, så er jo det det beste.

Lenke til kommentar

skaffet Diskeeper enno?

den defragger registret og swapfila.

har du mange apps som kjører samtidlig? avslutt alt unødvendig og test.

start i safemode og test

 

og kjøp mer RAM, hoppet fra 256 til 512+ gir vesentlig mer ytelse. mye mer enn å oppgradere fra 512 og opp(for den gjennomsnittlige bruker iallfall)

Lenke til kommentar
Da er jeg redd jeg må skuffe deg med å si at mine kunnskaper ikke strekker til. Jeg hadde formatert i ditt tilfelle, men om du kan unngå dette, så er jo det det beste.

 

Ok, takk for all hjelp uansett :)

Slik som det ser ut nå, tror jeg nok jeg er nødt til å formatere.

Får ihvertfall håpe det hjelper!

 

 

skaffet Diskeeper enno?  

den defragger registret og swapfila.  

har du mange apps som kjører samtidlig? avslutt alt unødvendig og test.  

start i safemode og test  

 

og kjøp mer RAM, hoppet fra 256 til 512+ gir vesentlig mer ytelse. mye mer enn å oppgradere fra 512 og opp(for den gjennomsnittlige bruker iallfall)

 

Prøvde akkurat å legge det inn, men den klarte ikke å starte "Diskeeper service"... Selv om jeg er logget på som administrator :-?

Har ikke mange apps som kjører nei.

Skal kjøpe mer RAM, må bare få tak i noe penger først :p

Lenke til kommentar
Det er et problem med å konvertere fra FAT til NTFS, du kan ende opp med 512 byte cluster i stedet for 4K, og det skal gi dårligere ytelse. Les denne først:http://www.scotsnewsletter.com/21.htm#filesys

 

Har en clustersize på 512 bytes nå ja :(

Og den guiden du viser til trenger et program ved navn Paragon Partition Manager for å gjøre cluster-jobben. Lastet ned demoen av programmet men "feature only available in full version"

 

Prøvde også å legge inn PowerQuest Partition Magic (vet ikke om det har støtte for å gjøre slikt men), men maskinen min låser seg bare når jeg starter programmet... :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...