Gå til innhold

Valg av prosessor, trenger litt hjelp.

JackoWacko

Anbefalte innlegg

Hei!

tenkte jeg skulle bygge meg en stasjonær pc til jul. Jeg har funnet de fleste komponentene jeg skal ha, men sliter litt med å velge ut prosessor. Det er to prosessorer valget står mellom:

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391447

og

AMD Phenom II X4 965 Black Edition

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491509

Det jeg ikke skjønner er at intel prosesoren koster så mye i forhold til amd prosessoren når amd'en har mye større klokkefrekvens.

Pc'en skal brukes til Spilling for det meste.

på forhånd, takk : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytelsen til en CPU er mer enn bare frekvensen. Se for deg følgende:

Du skal fylle et baseng med vann, og du må gjøre dette ved å fylle vann i bøtte deretter hive det i basenget. Du har to bøtter, en som rommer 5L og en som rommer 15L. Hvis du velger den minste bøtten må du jobbe med en tre ganger så høy frekvens enn hvis du hadde tatt den store for å bruke samme tid på å fylle basenget.

Poenget er at frekvensen bare sier noe om hvor hyppig en CPU foretar en klokkesyklus, hva den gjør i løpet av en klokkesyklus sier den ikke noe om.

Edit: Til spilling ville jeg nok valgt AMD ettersom de fleste ikke trenger den ekstra ytelsen i7 tilbyr når de spiller.

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

Joa, det skjønner jeg ^^

Men den eneste forskjellen jeg kan se, etter å ha studert specsa litt er at intel prosessoren har 8MB cache(kall det bøtta hvis jeg har forstått meg på hva cache er) mens AMD prosessoren har 6MB.

vil de to MB'ene som er forskjellen gjøre prisen så forskjellige eller er det noen andre teknologier inne i Intel prosessoren som gjør intel prosessoren bedre enn Amd'en som har 800MHz raskere klokkefrekvens

: )

Lenke til kommentar
Joa, det skjønner jeg ^^

Men den eneste forskjellen jeg kan se, etter å ha studert specsa litt er at intel prosessoren har 8MB cache(kall det bøtta hvis jeg har forstått meg på hva cache er) mens AMD prosessoren har 6MB.

vil de to MB'ene som er forskjellen gjøre prisen så forskjellige eller er det noen andre teknologier inne i Intel prosessoren som gjør intel prosessoren bedre enn Amd'en som har 800MHz raskere klokkefrekvens

: )

Ting er nok langt ifra så enkelt som dette :) Den største hovedforskjellen er vel at i7 støtter triple minnekanaler, men man kan ikke se ytelse rett utifra spesifikasjonene som butikker oppgir. Hvis du går inn på hvordan en CPU fungerer ser ut at det er ufattelig komplekst og forskjellige produsenter har forskjellige løsninger. Intel og AMD sine prosessorer jobber ikke helt på samme måte, derfor blir det å bare sammenligne spesifikasjoner ofte feilaktig.

Lenke til kommentar

Det er en helt annen arkitektur, det er mange andre ting enn cache size som avgjør dette, som f.eks. lengden på instruksjons pipelinen. For å si det enkelt; det er umulig å finne ut av en prosessors ytelse ved å se på specsa, man kan ikke sammenligne på tvers av arkitekturer. For å få ett bedre overblikk over ytelsen til forskjellige arkitekturer så ville jeg ha søkt etter tester og benchmark, for eksempel "amd 965 vs i7 920 review". Tror også hw.no har ett par tester av akkurat PII x4 965BE og I7 920

Endret av wim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...