Gå til innhold

hjelp til et speilrefleks kamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ser på prisguiden, så ser du hvilke alternativer som er rimelig.

Du kan eksempelvis få Canon 450D for 4800 kr med kit-objektivet med IS, Pentax K-X kan du få for 5300 med kit-objektivet og hvis du legger i litt ekstra kan Nikon D5000 vurderes. Da får du også med en blits helt gratis, da for ca 5700.

(Priser fra JP og NetonNet)

Men ta deg en tur til en fotobutikk, spør de som jobber der om hva de anbefaler i den prisklassen du snakker, ta og kjenn litt hvordan kameraene ligger i hånden og i tillegg gå et sted der det er batterier i kameraene, slik at du kan finne ut hvordan du liker å navigere i menyene osv..

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Hei

Jeg er helt ny her. :)

Jeg skal kjøpe et speilrefleks kamera for første gang.

Er det noen her som kan hjelpe meg med dette? Ca.prislapp på rundt 4000 kr.

Jeg vil ha litt bedre en et nybegynner sett. hehe

Velkommen til akam jajo.

La meg først si; også de rimeligste speilreflekskameraene er i stand til å lage bilder av svært høy teknisk kvalitet.

Det skal Godt gjøres å se om et bilde er tatt med et dslr-kamera til 50 000,- kr. eller et til 2 000,- kr., dersom det er brukt samme objektiv og samme fotograf.

Det er fotografen, Du, som lager bildet, ikke kameraet.

På samme måte som at det er tømreren som bygger et hus, ikke hammeren.

Fotografen og tømrerens evner er derfor langt viktigere enn kameraet og hammerens tekniske spesifikasjoner, for å lage henholdsvis et godt bilde og et godt hus.

Objektivet er kameraets øye. Også objektivets kvalitet er av større betydning enn kamerahuset.

Kamerahus med dårlig syn tar teknisk dårligere bilder enn kamerahus med godt syn. -Uavhengig av kamerahusets pris.

Det er en vanlig misforståelse å tro at man tar bedre bilder med et dyrt kamera enn med et billig kamera. Hovedforskjellen på et bilde tatt med et dslr og et mobilkamera er den tekniske kvaliteten på bildet.

Det er fotografens evner til å SE, fange motivet og situasjonen som er avgjørende for om et bilde blir godt.

Hva som gjør et bilde godt, oppfattes ulikt av ulike mennesker.

For meg er det et bilde som er interessant, fordi det rører noe i meg.

Om bildet da ikke er teknisk perfekt, blir det en kvalitet og ikke en feil ved bildet.

Så, til kameravalg.

Alle nye dslr på markedet er av utmerket kvalitet. Du kan trygt velge en av de billigste modellene.

I produktguiden finner du en oversikt over kameraene på markedet. Her finner du også priser, og lenker til tester og omtale.

Vær forsiktig med å lese tester. De forteller bare at det ene kameraet er 0,1% bedre enn et annet, og gjør et stor poeng av noe som uansett ikke viser igjen på bildene. Som nybegynner kan du ikke lese deg til hvilket kamera som er best for deg.

Når Du skal velge det kameraet som er best for Deg, noterer du deg de kameraene i produktguiden som er innenfor ditt budsjett, går til en butikk som selger kameraer, fortrinnsvis en faghandler der selgerne har peiling på hva de selger, og ber om å få se på kameraene du har på listen.

Alle kameraene er litt ulike, men alle er gode.

Det kameraet som er best å se gjennom, og som du liker å holde i, er det kameraet som er best for deg. Velg det.

Du trenger:

Kamerahus med objektiv (som sammen blir et kamera). En normalzoom (kit) er et godt valg.

Minnekort; stort er fint, lite er ok. To små er bedre enn ett stort. Du klarer deg fint med de rimeligste kortene.

Undervisning; boken "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft er et godt valg. Noe å sette på ønskelisten til jul?

Biblioteket har også et utmerket utvalg bøker om fotografering; helt gratis.

En bag eller veske er også kjekt å ha. Likeså en solblender til objektivet, om det ikke følger med. UV-/skylightfilter trenger du ikke.

Lykke til!

Lenke til kommentar
hei

jeg er helt ny her :)

Jeg skal kjøpe et speilrefleks kamera for første gang.

erdet noen her som kan hjelpe meg med dette, ca en pris lapp ¨på rundt 4000 kr

jeg vil ha litt bedere en et nybegynner sett hehe

Nå skriver du lite om hvilket utgangspunkt du har annet enn at du vil ha litt bedre enn et nybegynnerkamera. Dersom du ikke har fotografert veldig mye tidligere ville jeg begynt med en enkelt brukt kamera, dette får du for et par tusen kr på foto.no eller finn. Når du har brukt dette en stund vil du vite en del mer om hvilke behov du har som fotograf, og står bedre rustet til å velge et kamera som er mer spisset mot ditt behov. Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i system enda, men sett på hva som gir mest for pengene.

Noen aktuelle brukte (nye finner du i prisguiden)

Sony A100, A200, A300, A700

Nikon D50, D70, D40, D60, D80, D200

Canon 1000D, 350D, 400D, 450D, 20D, 30D, 40D

Pentax K100D, K110D, K200D, K10D, K20D

Konica-Minolta 5D, 7D

Olympus E-4X0, E-5X0, E-6XO

Så lenge du får med kvittering og kameraet ikke har over svært mange eksponeringer skal du være forholdvis trygg.

Dersom det følger med fine objektiver i salget vil det naturlig nok drive opp prisen, er du usikker spør her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...