Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan ville du ha løst dette?

Anbefalte innlegg

En klasse med elever på 16 år gamle var på hyttetur. Læreren Gro var med. Om kvelden gikk Gro for å legge seg i sin egen hytte. Hun regnet med at elevene ville være i fred uten å være overvåket av en lærer. Elevene samlet seg sammen i en annen hytte, og begynte å drikke. Noen ble så fulle at de ødela inventarer verdi av 20 000 kr

Vurder hvem som får erstatningsansvar.

a) elevene

b) læreren

c) foreldrene

d) skolen

Et svar hadde vært fint :) På forhånd, takk!

Endret av iihb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg aner ikkje kva dei andre i denne tråden har røykt, men dette dreier seg etter alt å dømme om ei oppgåve i faget som så fint heiter rettslære. Dette er altså ikkje ein aktuell situasjon som trådstartaren er i.

En klasse med elever på 16 år gamle var på hyttetur. Læreren Gro var med. Om kvelden gikk Gro for å legge seg i sin egen hytte. Hun regnet med at elevene ville være i fred uten å være overvåket av en lærer. Elevene samlet seg sammen i en annen hytte, og begynte å drikke. Noen ble så fulle at de ødela inventarer verdi av 20 000 kr

Vurder hvem som får erstatningsrett.

Du meiner vel erstatningsansvar? Du burde gå gjennom alle dei "mistenkte" ein etter ein og før opp all aktuell teori og alle aktuelle paragrafar for å setja fast kven som har ansvaret og kvifor. Det er viktig at du prøver å få med absolutt alt som er relevant; jamvel at elevane er over 15 år og at alkohol ikkje fjernar skyld i gjerningar.

Erstatningsrett er bygd på rettspraksis og er ikkje lovfesta, så du finn meir i læreboka enn i lovsamlinga di. Du burde koma fram til noko logisk, og sjølv viss svaret ikkje er riktig, får du utteljing for å bruka korrekt metode. Du får nesten inga utteljing av å bare skriva opp eit fasitsvar (uansett om det er riktig), så du bør bare prøva sjølv.

Lenke til kommentar
Dessute vil vel foreldrene bli økonomsk ansvarlige.

Hmm var det jeg tenkte å. Men ble litt usikker.

15 år er jo kriminell lavalder i Norge. Så det betyr vel også at kan det vel være elevene som får erstatningskravet (ettersom de er over 15). Om foreldrene vil hjelpe er vel opptil dem.

Som sagt er ikke 100% sikker. Er bare hvordan jeg tror det vil foregå

Endret av toy_man
Lenke til kommentar
a) elevene som ødela og drakk har ansvaret

+1

Men det kommer selvsagt ann på om det er satt spesielle betingelser for turen. Om skolen/læreren tar på seg ansvaret for ungdommen vil saken bli en annen?

Edit: Men når de har fått beskjed om at de ikke har lov å drikke og å finne seg en an plass å være er det selvsagt deres ansvar, da de har brutt reglene for turen.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Dessute vil vel foreldrene bli økonomsk ansvarlige.

Hmm var det jeg tenkte å. Men ble litt usikker.

15 år er jo kriminell lavalder i Norge. Så det betyr vel også at kan det vel være elevene som får erstatningskravet (ettersom de er over 15). Om foreldrene vil hjelpe er vel opptil dem.

Som sagt er ikke 100% sikker. Er bare hvordan jeg tror det vil foregå

Når man har fyllt 16, har skolen i en mye større grad rett til å fraskrive seg ansvar, slik at elevene selv tar mer og mer ansvar for sine egne handlinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...