Gå til innhold

Hjelp til å finne server til liten bedrift (backup, fil, AD)

Skavold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppdrag å sette opp server til bedriften jeg jobber i, med hele fire brukere, men siden jeg egentlig kommer fra litt større forhold hvor jeg var vant til 50-60 IBM Xeon av grovt kaliber er jeg ganske blank på hva jeg skal velge nå. Bruksområder: Filserver/backup. Maskinen må være av et merke jeg stoler på (les: IBM eller HP), og OS blir vel sannsynligvis 2008. Ser ikke noen grunn til å ikke gå for det. Jeg har planer om å kjøre AD og en del litt mer spesielle applikasjoner og tjenester på serveren (bl. a. styringstjeneste for informasjonsskjermer ala slik man finner på flyplasser, bussterminaler og bedrifter).

Siden dette er en relativt fersk og liten bedrift, har vi ganske stramt budsjett, men jeg ser for meg at noe som denne er en god begynnelse? Hvordan ville dere løst backup for eksempel? Den ene brukeren driver med 3D-grafikk/modellering, og har derfor behov for mye lagringsplass.

Takker for alle tips.

Edit: Når det står at man kjøper Win 2008 med 5 "User CALs", betyr det antall brukere i AD, eller hva? Har ikke vært borti dette med CAL før ...

Endret av OML
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 CAL = 1 bruker som kan benytte seg av serveren. Eventuellt device CAL, da er det en maskin som kan benytte seg av den. Antall brukere blir ikke begrenset (med mindre du bruker Server Essential).

Den du har linket til har lite minne som standard (1 Gb). Om prossesoren holder avhenger av applikasjonene du skal kjøre på den.

Jeg ville vurdert å skille DC og filserver som en egen server og applikasjoner på en annen.

Backup kommer helt ann på kravene dine og datamengden. Det kan holde med to eksterne disker du bytter på, eller så kan du jo kikke på de litt billigere teip-løsningene.

Lenke til kommentar

tror den skal holde greit, vil anbefalle at du kjøper mer ram, 2gb totalt er noe du absolutt bør ha.

alt etter hva programmet krever, så tror jeg det funker greit å ha alt på samme server.

en ting som er viktig å tenke på med backup, brann.

om det brenner, tåler du å miste alt?

at du har eksterne disker du tar backup til er jo greit nok, men pass på hvor du har de eksterne diskene...

hva du vil ha av backup kommer jo veldig an på hvor mye du kan bruke på backup og hvor kritisk data det skal tas backup av.

og en ting til, raid er på ingen måte noe backup, ikke tenk tanken på å bruke f.eks raid 6 i stedet for backup...

Lenke til kommentar

Så om nettverket mitt består av en server og fire PCer, så har jeg en CAL til overs, og kjøper heller etter om jeg trenger det?

RAM skal selvsagt oppgraderes, det er en billig og effektiv investering. Har 2008 noe eget backup-program ala det Home Server har? Backup blir nok kjørt på eksterne disker, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Så om nettverket mitt består av en server og fire PCer, så har jeg en CAL til overs, og kjøper heller etter om jeg trenger det?

RAM skal selvsagt oppgraderes, det er en billig og effektiv investering. Har 2008 noe eget backup-program ala det Home Server har? Backup blir nok kjørt på eksterne disker, tenker jeg.

Den har noe som heter Windows server backup. Men personlig kjenner jeg ikke noe til det..

EDIT: Cobain Backup er til å anbefale til den størrelse.. (antall ansatte)

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar

Backup-tjenesten i 2008 R2 er faktisk veldig god. Her får man full recovery-backup med noen klikk til dedikerte eksterne disker. Serveren sørger selv for rotering av media hvis flere er koblet til, og lagrer en kombinasjon av fulle og inkrementelle backuper som det passer seg best med den poolen media som er tilgjengelig og hvordan man velger å rotere diskene. Restore er litt mindre intuitivt enn f.eks. backup exec, men man får til det også uten større problemer. For backup av en enkel server til ekstern disk synes jeg denne fungerer ganske godt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...