gxi Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg mottok første faktura fra Autopass med "forskuddsbetaling" med fakturadato 29.09, ingen betalingsfrist påført. Jeg har alltid inntil i går kjørt med grønn + hver gang, helt til det nå var helt svart. I følge kontosidene til bomselskapet har jeg -224kr og "OK", faktura er ubetalt, men ikke forfalt (heller ikke der står det betalingsfrist eller forfallsdato). Spørsmålet her er, betyr dette at kontoen er stengt ned, eller er det sansynlig at den ikke klarte å registrere autopassbrikken (kan nevne at temperaturen ute var rundt -10.. og brikken står jo festet til frontruta). Dette er helautomatisk system, så det skal vel ikke være mulig å få tilleggsavgift på annet enn dersom man lar være å betale en ikke-autopass-faktura for passering? Såvidt jeg har skjønt det skal systemet være slik at dersom autopass-avtalen ikke er gyldig vil man få ingen lyssignal, og det blir fakturert som en passering uten avtale, stemmer det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Dersom du har brikke med negativ sum vil du ikke få lys. Første gang jeg fikk brikken min kjørte jeg til det var nærmere 300 kr i minus før jeg hadde råd til å betale regningen. Det heter at du kan få straffegebyr for å passere med negativ sum, men etter min erfaring kan du kjøre lenge med negativ sum før noe skjer. EDIT: Jeg opplevde forresten det samme selv på sist faktura, her i Stavanger osv har de gått over til helautomatiske bommer, så etter en stund med minus sluttet det å lyse grønt, men uten at det ble noen konsekvens av den grunn, du får bare mer minus. Endret 17. desember 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Det har vært grønn pluss hele tiden, men det har likevel blitt trukket fra konto. Det skal jo egentlig bli hvit pluss når saldoen er lav, noe det tydeligvis aldri har blitt. Jeg ser nå at det har enda ikke blitt trukket noe fra autopass-kontoen, så jeg regner med at det ble ikke registrert som autopass-passering. Spørsmålet er bare om jeg nå har passert en grense enten i antall dager eller i antall kroner det er mulig å "overtrekke" før kontoen sperres (og tydeligvis uten at det står i brukergrensesnittet til bomselskapet). Jeg ser ikke noen grunn til at det burde bli noe straffegebyr selv om autopass-kontoen sperres ettersom det vil bare regne som en vanlig passering til normal pris (uten rabatten autopass gir). Endret 17. desember 2009 av gxi Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg vil foreslå at du ringer til dem, ettersom de ikke har de mest informative nettsidene. Eventuelt kan du kontakte dem fra kontoen på siden deres. Jeg tror de også har noe treghet i systemet, altså ikke real-time, jeg har ikke studert det så godt, men jeg tror det tar et par dager før passeringene vises på nettsiden osv. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Jeg tror jeg bare venter til over helga, hvis det ikke er kommet opp i "Siste passeringer" kjører jeg bare betalingen igjennom via kortbetaling på nettet (kan gjøres innen 14 dager etter passering), så jeg slipper å få faktura på det. Jeg har uansett betalt den første fakturaen nå/i morgen, så det skal vel fikse seg uansett. Endret 17. desember 2009 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå