Gjest medlem-82119 Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 http://www.dagbladet.no/2009/12/16/nyheter...nologi/9547085/ Leste i papirutgaven av Dagbladet idag om dommen om nettleserne i windows. i følge avisen så ville det komme en oppdatering i midten av mars hvor brukerne måtte velge en nettleser. Det er jo mange som allerede har valgt, betyr dette at f.eks de som kjører firefox idag må laste ned og innstallere firefox enda en gang, eller sjekkes maskinen om man allerede har alternativer innstallert? Vil man kunne velge å ikke legge inn en ny nettleser hvis man er fornøyd med den man har? Vil det bli sånn at alle 12 nettleserne lastes ned i det stille og neste gang man restarter maskinen så har man plutselig nesten 15 nettlesere tilgjengelige (12 alternativer + explorer 32 og 64 bit)? Lurer også på hva som er forskjellen på nettleseren og f.eks epostleseren, foto og videoredigeringsprogrammet, mediaplayeren, antiviruset, brannmuren, antispyware, spamfilteret,pakkeprogrammet, brennemuligheten, filbehandleren, chatteprogrammet osv osv som også ligger i windows. Vil dommen danne presedens slik at alle og enhver vil kaste seg ut i endesløse rettsaker mot microsoft nå? Hva med spillene som følger med? Kan et spillselskap kreve at microsoft tilbyr installering av andres spill enn de som følger med? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Det er kun de som fortsatt har IE som standardnettleser som får valget. Alle som har andre nettlesere vil ikke bli plaget. Hvis du vil legge inn en ny nettleser, er det bare å gå til den siden med den gamle nettleseren din og installere en ny. Når det gjelder andre programmer i Windows, så vil tiden vise om det blir noe slagsmål rundt WordPad, Windows Firewall, .NET Framework, Explorer, Windows Messenger, Internet Information Services, DirectX, Zip Handler, Windows Image Burner, cmd, Windows PowerShell, Windows Media Player, Solitaire, Calculator, Remote Desktop, Windows Speech Recognition osv. Men alle konkurrenter til disse programmene vil jo ha et legitimt krav om at de fjernes. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Har "alltid" brukt alternative nettlesere, fra netscape via opera tilk firefox som brukes idag. Jeg vil jo også mene at alle selskaper nå har legitim grunn til å saksøke microsoft, nå som opera og co har vunnet denne seieren. Å legge med en brannmur i windows uten å tilby alternativer vil være det samme som å tilby explorer uten alternativer. directX er jo kneika linux sliter med og en av grunnene til at spill ikke fungerer på linux, så ved å fjerne directx kan det argumentet fjernes for valget mellom os. Skal man strekke det veldig langt kan man si at alle utviklere av gode og populære programmer kan saksøkes av mindre gode og kjente programmer fordi de store er størst. Pdf xchange viewer bør da ha en god sak mot f.eks adobe siden kun adobe reader tilbys og foreslås som pdf leser. Likedan vil f.eks AVG og avast kunne saksøkes fordi de er mye brukt fordi de er gratis. Ser for meg en vakker fremtid med pop-uper annethvert sekund som informerer om at det finnes alternative programmer til å gjøre det man gjør, uansett hva man gjør. Dette vil vel også gjelde mobiler, som leveres med bestemte nettlesere, office og pdf programmer, spill og det meste annet. Gleder meg litt til samsung saksøker sony ericcson fordi kundene kan ringe med mobilen uten å bli informert om at man også kan ringe med en samsung, nokia, lg, htc eller annen telefon. Eller en bilprodusent som saksøker en annen bilprodusent fordi man kan kjøre med bilen uten å bli informert om at man også kan kjøre med andre bilermerker. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Det er kun de som fortsatt har IE som standardnettleser som får valget. Alle som har andre nettlesere vil ikke bli plaget. Mistenker at du tolker litt vidt her? "hvorfor" skal eventuell tilstedeværelse av f.eks. Safari browser automatisk utelukke andre alternativer som Opera, Firefox, eller Chrome? Mener ikke å "krangle", men det er vel forholdsvis usikkert ennå hvordan dette vil arte seg i praksis? Det jeg hitill har lest, gir i allefall ingen klare svar. F.eks. heller ikke om hvorvidt dette "choice panelet" vil forbli en ren nedlastings-sak via windows-update, eller om det også er tenkt implemnetert på selve Windows 7 DVD mediet i nye batch'er fra mars måned 2010 ? Hvis man ikke vil ha noe annet enn IE som allerede er installert, går det sikkert ann å legge denne filen fra WU på ignore-lista slik at det ikke blir noe mere mas. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 http://www.dagbladet.no/2009/12/16/nyheter...nologi/9547085/ Den sjekker ikke etter hva som er installert. Den skal sjekke etter hva som er satt som standardnettleser (det er ihvertfall det jeg har lest). Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Det er vel noe slikt jeg har sett for meg også. De fleste lovlige win pcer er vel satt opp til å automatisk laste ned og legge inn viktige oppdateringer, men såvidt jeg har skjønt så skal det dukke opp et vindu med spørsmål om hvilken nettleser man vil ha. Håper og regner med det er et alternativ hvor vi som allerede har nok nettlesere slipper tullet med å legge inn noe vi allerede har enda en gang.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå