Gå til innhold

Pc til Video redigering


Anbefalte innlegg

Har fått et spørsmål fra en kamerat om jeg kan sette sammen et forslag til en pc som primært skal brukes til video redigering.

Han har i dag en eldre to kjerne CPU (fra 2005) med 4 GB med RAM.

 

Jeg lurer litt på å bruke en barebone pc, 8 GB med RAM og en Q9550 CPU. Men så ble jeg litt usikker på om det er bra nok. Det er jo MYE bedre enn det han har i dag, men likevel.

 

Det oppsettet jeg har satt opp nå har følgende specs:

 

ASUS Pundit P3-P5G43, G43, Socket-775

Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2GB CL4 x 4 = totalt 8 GB

Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket

Samsung SpinPoint F1 640GB SATA2 x 2 = 1280 GB

 

Prisen på dette blir da 6.200 kroner. DVD spiller har han fra før, og han trenger ikke noe bedre skjermkort enn det som er bygd inn i barebonen. Han spiller ikke i det hele tatt på denne pcen.

 

Har noen et bedre forslag til ca samme pris. Tenker da på i5 eller i7 CPUer etc, men da må han over på DDR3 RAM som er dyrere.

Det trenger ikke å være en barebone pc, men totaltprisen må likevel ikke overstige 6.500 kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ang. Pundit så er det av en eller annen grunn ikke testet med 4x2GB (ei heller 2x4GB)

 

Ref: QVL list

 

HK spec. oppgir dog 8GB, så vet ikke :hmm:

 

Har samme Pundit her hjemme sammen med 8 GB RAM og en quadcore Xeon, så jeg vet at den takler det.

 

Men ingen som har noen bedre forslag til samme pris, eller er dette en helt grei pc til video redigering?

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt argumentet om at DDR3 skulle være dyrere enn DDR2... stemmer dette? Mener da at jeg stort sett har kjøpt rimeligere DDR3 enn DDR2...

Ville også ha gått for en større diskløsning, eventuelt 3 x 650 (eller 3 x 1TB). IKKE kjør diskene i RAID0... kan fort bli at kompisen din ikke blir helt fornøyd ved et GARANTERT fremtidig diskcrash...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...