Gå til innhold

Test: Nokia N900


Anbefalte innlegg

Motorola Milestone vil sannsynligvis være mer passende for dine behov.

 

Akkurat hva jeg selv tenker. Har ventet litt på Xperia X2 da jeg virkelig likte X1, men ser at den får en meget lunken mottagelse. Nå er ikke FW ferdig utviklet på den ennå, så jeg skal vente til den endelige versjonen blir sendt ut i Januar før jeg bestemmer meg. Men akkurat nå heller det virkelig mot Milestone. Hadde den vært "norsk", hadde jeg nok bestilt den for lenge siden.

 

edit: Men det utelukker ikke en N900. Den blir fortløpende vurdert som en dings for utforskning og for å trimme linux-genet litt ;)

Endret av poe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var litt kjapt ute - og helt fullstendig sikker på at N97 og N97 Mini ikke hadde USB-lading. Beklager dette :)

 

Hvorvidt N900 var først eller ei påvirker i grunnen ikke terningen. Det var et trekk i positiv retning at den hadde det, men ikke så mye mer. Kjører en kjapp edit.

 

(edit)

Poe: Saken er at N900 treffer de som vet hva de venter på ganske godt, slik det tidligere er nevnt i diskusjonen her. Som enkelte også har nevnt blir den markedsført ganske hardt i massemarkedet om dagen. Etter min mening er den ikke for hvermannsen. For de som har ventet på den og vet hva de går til er den forholdsvis god. Karakteren blir en mellomting, akkurat som mobilen. Det nevntes i vår test, og omtrent alle andre sniktitter og tester jeg har sett at dette er en mobil primært for de som er interessert litt ut over det vanlige. Hadde det vært snakk om en Sony Ericsson-modell som ble markedsført like hardt ville karakteren vært omtrent like midt på treet, poe :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar
Personlig er jeg nysgjerrig på denne dingsen, men noen begrensinger i ui-et, blant annet at du må bruke den i landskap modus, er utslagsgivende for at jeg ikke trykker på bestill.

 

Og da gjør du sannsynligvis rett vslg for deg. Man har ikke ha noe annet enn landskapsmodus på en netbook, og dersom man er misfornøyd med at en netbook ikke har portrettmodus, er det sannsynligvis ikke en netbook man trenger.

 

Dette er et produkt som er utviklet med tanke på å være som en netbook i use cases. N900 forsøker ikke engang være en smartphone. Motorola Milestone vil sannsynligvis være mer passende for dine behov.

 

Jeg har nok andre behov for jeg ser på 'mangler portrait mode' diskusjonen omtrent som om noen klagde over at en expressomaskin ikke er egnet til å holde kaffen varm på samme måte som en kaffetrakter...

 

Poenget mitt er at ja, dette produktet er nok ikke tilpasset de som vil ha en top of the line telefon. Den kommer bare til å tilfredsstille de som er ute etter en... mobil datamaskin.

 

Og derfor er det veldig dumt at det har blitt en høyprofilert telefon. For som telefon er den ikke all that.

 

Skriver forresten dette innlegget på min N900 mens jeg steiker pannekaker...

 

skriver også fra n900. råeste multitask telefonen jeg noen gang har prøvd. jeg likte android, men dette er så utrolig mye mer oversiktlig.. akkurat hva jeg var ute etter, en liten pc med telefonmuligheter. love it. touch skjermen er også fantastisk. ble glad da jeg fant pennen i siden. skjønner godt at nokia valgte resistiv skjerm og det er fordi dem er mer nøyaktig når det er små punkter å treffe. feks linker ol

Lenke til kommentar

Utrolig mye kritikk ute og går mot n900. HAr hatt den et par dager nå og elsker den. Alt av video jeg har kastet mot den spilles perfekt. Har lagt inn et quakeaktig spill med knallbra (til å være mobil), den er herlig på nettet og jeg syns menysystemet er flott.

 

Men som mange skriver, telefonen er ikke ferdig enda. ALlikevel har jeg trua på at den vil bli bedre og bedre

Lenke til kommentar

Jeg tør å påstå at de som hevder skjermen ikke er responsiv er rett og slett blitt vant til kapsitive skjermer og må venne seg til å bruke resisive skjermer. Eneste forskjellen er at du må bli vant til å faktisk trykke på skjermen. Dette er en vanesak og personlig har jeg nok brukt telefoner med kapasitive skjermer som telefoner med resisive skjermer så jeg er vant til å trykke på skjermen. Dermed opplever jeg skjermen på N900 som like responsiv som feks Hero'en min også. Men Hero'en min har ikke fysisk tastatur og det orker jeg rett og slett ikke mer.

 

Se filmen hos Youtube

 

Se filmen hos Youtube

 

Videre har N900 noen mangler, men samtidig også styrker som ingen andre telefoner kan vifte med. Deriblant nettleseren, og deriblant også linux opplevelsen. Jeg vil heller ha en telefon som gjør det jeg vil utrolig godt så kan jeg helt fint leve uten MMS, videosamtale og unike ringetoner på hver kontakt osv.. Dessuten tipper jeg vi ser de fleste mangler rettet opp innen kort tid.

 

De som vil ha iPhone får kose seg med den, så kan de som vil ha en laptop med (debian) linux i lomma få kose seg med N900! ;) De er tiltenkt ulike brukergrupper, så iPhone brukeren vil savne ikonhjemskjermen sin mens N900 brukeren vil savne skrivebordet sitt.

Endret av Lokii
Lenke til kommentar

Er nå gått møkk lei den trege N97 (som ellers er en kjempe-telefon)! Nå hopper jeg over til N900 av den enkle grunn at den kan gjøre det samme, bare langt raskere... Dessuten er det jo en Linux-telefon ;)

 

Skal visst komme en oppdatering i uke 52 og som ryktes å gjøre telefonen mer stabil samt gjøre portrett modus tilgjengelig :)

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg er enig i at N900 er kun for spesielt interesserte..

 

Det er jo en toppers surfemobil.

De fleste filmformater er bare copy/paste direkte inn på mobilen, ikke noe konverteringsprogram. TV ut som faktisk gir grei kvalitet på filmene som du viser på TVen.

Gode høytalere+3.5jackplugg og 32gb minne til filmer og musikk + minnekort.

God til e-mail.

God til SMS.

Skal være ett bra QWERTY tasteratur

God telefon for vanlige telefonsamtaler.

Hardware sett stiller den også bra.

 

Alle disse punktene er jo noe som er aktuelt for de fleste mobilinteresserte..

 

Og maemo er, såvidt jeg har fått med meg. Ikke noe hokus pokus og bruke til de punktene jeg har nevt ovenfor. Skal man klare og utnytte Linux til det maksimale så trenger man nok endel mer kunnskap enn den vanlige mann i gaten har.

 

Hadde den fått en svak 5er hadde jeg ikke blitt overrasket, men en 4er virker som en passende karakter..

 

Syntes det var en bra test..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar

Mange innlegg her har preg av å ha blitt skrevet av folk som ikke har den selv. En som brukte den i en time....bra jobba!

 

Maemo5 (som er OS'et til N900) har et utrolig grensesnitt som brukeren har full kontroll over selv. Den er responsiv (men til tider har også merket litt heng), kraftig, og byr på utrolig mye funksjonalitet som man ikke ellers finner i en mobiltelefon.

 

Det er forresten sagt at portrait mode skal komme i oppdateringen snart. Jeg håper det, da det gir brukeren flere muligheter mht hvordan N900 kan tas i bruk i praksis. Men tross sine få mangler gir N900 et hav med muligheter som jeg har ventet lenge på.

 

iPhone er utgått, Android er greit, men for oss som liker kontroll og kraft finnes det ingenting som kan erstatte N900. I alle fall ikke før Maemo6 kommer. :)

Lenke til kommentar
Mange innlegg her har preg av å ha blitt skrevet av folk som ikke har den selv. En som brukte den i en time....bra jobba!

 

Maemo5 (som er OS'et til N900) har et utrolig grensesnitt som brukeren har full kontroll over selv. Den er responsiv (men til tider har også merket litt heng), kraftig, og byr på utrolig mye funksjonalitet som man ikke ellers finner i en mobiltelefon.

 

Det er forresten sagt at portrait mode skal komme i oppdateringen snart. Jeg håper det, da det gir brukeren flere muligheter mht hvordan N900 kan tas i bruk i praksis. Men tross sine få mangler gir N900 et hav med muligheter som jeg har ventet lenge på.

 

iPhone er utgått, Android er greit, men for oss som liker kontroll og kraft finnes det ingenting som kan erstatte N900. I alle fall ikke før Maemo6 kommer. :)

 

Bra sagt! Ikke mange telefoner som lar meg bruke fullverdig OpenOffice akkurat slik som jeg gjør på laptoppen.. Eller Debian for den saks skyld! :D

 

4189024603_31e7154c1d_o.png

 

4189024461_f5c6e7a939_o.png

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
Den Mozilla-baserte nettleseren på N900 blir det nærmeste man foreløpig kommer en lommeversjon av Firefox.

What? Mener dere den medfølgende nettleseren som bruker Gecko som renderer?

Da bør du rette deg mot denne lenken hvor du faktisk får akkurat det, lommeversjon av Firefox, med andre ord Fennec til Maemo.

http://m.firefox.com

Jeg har forresten også lagt inn Webkitbaserte Midori i tillegg, så det blir tre nettlesere hittil.

 

Ellers er kommentarene som forventet på denne enheten. De som på forhånd visste hva de kjøpte er storfornøyd og ser allerede mye funksjonalitet og vet at enheten vil bli bedre og bedre med tiden mens andre ser et uferdig produkt de heller ville sett ferdig (som om et OSS-produkt noen gang har blitt ferdig) før lansering.

 

For min del er dette klart telefonen for meg, men jeg må få meg et BT-tastatur for raskere bruk av terminalen.

 

Min aller største skuffelse kom da jeg så hvilke versjoner av diverse libs den leveres med. libc6 f.eks er 2.5.x om jeg husker rett mens mye fra Debian Lennys repo krever nyere. Forrige versjon av Debian (Etch) har heller ikke prekompilerte pakker for armel så det repoet kan ikke benyttes. Jeg håper virkelig at Maemo raskt vil ta igjen Lenny på dette punktet slik at dens repoer lettere kan direkte brukes.

Lenke til kommentar

Folk som sutrer over hva andre mener om telefonen er bare triste.

Hva vet du om hva vi har gjort, kan eller har hatt?

Hele telefonen og dens funksjoner er det ikke noe problemer å teste på en time.

At den føles billig, har en skjerm som bobbob i respons, og dårlig tastatur er ikke akkurat noe stort sjokk for folk som har testa den......

 

Jeg har selv hatt forgjengeren til denne enheten og den er ikke på noen måte bedre .

Skal man ha noe smått og greit til å ha Linux på sa anbefaler jeg heller p kjøpe en av de små fra Sony sin vaio serie. Folk flest som skryter på seg behov for Linux har vel bare brukt distoer som ubuntu som er så point og klikk at det er trist.

 

 

Bra at noen av de her i tråden som har kjøpt den er fornøyd, ingenting som er bedre en det.

Men jeg vil ikke ha en ny før byggekvaliteten/remapose preget er borte, bedre tastatur, oppgradert standardGUI og ny skjerm.

Lenke til kommentar

Er også uenig i at N900 kun er for spesielt interesserte. Har hatt den et par uker nå, og som telefon/sørfemaskin/SMS/e-post/musikk/film er den helt uten sammenligning med noe annet, dvs bedre enn alt annet. Å si at N900 er for spesiellt interesserte, blir som å si at en netbook kun er for spesielt interesserte, eller en PC kun er for spesielt interesserte. Men man bør være klar over at N900 ikke er en "vanlig" telefon, og derfor ikke kan sammenlignes med med for eksempel en tradisjonell SE i det hele tatt.

 

Den er enkel å bruke, og helt logisk satt opp. Men den er annerledes enn alt annet, slik at noen ting må man faktisk lære seg, for eksempel enkelte selvfølgeligheter i menysystemet som å komme seg tilbake til starten. Har man først lært det, så undres man egentlig hvorfor alle telefoner ikke er sånn.

 

Den er og blir en liten linux-box. X-term ligger der klar til bruk, og for å utnytte alt maksimalt, så bør den brukes flittig. Akkurat på det punktet er den for spesielt interesserte, men poenget er at ved slik bruk, så er den milevis på milevis mer avansert og fleksibel enn absolutt alt annet. Android har også en linux kjerne, men å sammenligne Maemo og Android blir helt tullete. Android er et operativsystem for telefoner, mens Maemo er en Linux-distro for mini-datamaskiner.

 

Løp og kjøp sier nå jeg :!: (men ikke kom tilbake hit og klag for at den er "annerledes" enn en iPhone eller WM eller Android eller you name it, det tas uansett som et kompliment :tease: )

Lenke til kommentar
"I grenselandet mellom datamaskin og mobiltelefon har Nokia lansert N900."

 

Nå er vel strengt tatt alle mobiltelefoner en datamaskin.

 

 

eeeeeeeeeeeeeeh NEI? du vet at de fleste telefoner som selges inorge idag ikke er særlig brukbare til epost engang??

 

Jo, en datamaskin trenger ikke være en Pc, som du helt sikkert mener. En datamaskin kan til og med være noe så enkelt som en kalkulator.

Lenke til kommentar
Trykkfølsomme skjermer har blitt svært gode den siste tiden, slik vi blant annet har opplevd med N97 og N97 mini.

Beklager, men hva har dere røyka?

 

Jo, en datamaskin trenger ikke være en Pc, som du helt sikkert mener. En datamaskin kan til og med være noe så enkelt som en kalkulator.

Idiotisk kverulering. En mobiltelefon er en mobiltelefon - argumenter av typen "Døh altså - til og med en KALKULATOR kan kalles en datamaskin!!!!1" er barneskolenivå.

Lenke til kommentar
Folk flest som skryter på seg behov for Linux har vel bare brukt distoer som ubuntu som er så point og klikk at det er trist.

Er du et troll, usaklig eller ignorant her? (Dette er et seriøst spørsmål)

 

Ubuntu er for folk som ikke kan bruke noe annet og ikke liker kommandolinjen.

Hva er galt med kommandolinjen i Ubuntu ? Sist jeg prøvde virka den helt fortreffelig.

Lenke til kommentar
Trykkfølsomme skjermer har blitt svært gode den siste tiden, slik vi blant annet har opplevd med N97 og N97 mini.

Beklager, men hva har dere røyka?

 

Jo, en datamaskin trenger ikke være en Pc, som du helt sikkert mener. En datamaskin kan til og med være noe så enkelt som en kalkulator.

Idiotisk kverulering. En mobiltelefon er en mobiltelefon - argumenter av typen "Døh altså - til og med en KALKULATOR kan kalles en datamaskin!!!!1" er barneskolenivå.

 

Trykkfølsomme skjermer har blitt bra i det siste. Mange områder de kan fungere bedre til enn kapasitive.

 

Idoiotisk kverulering, kanskje. Men en mobiltelefon kan ikke være "nesten en datamaskin" da alle mobiltelefoner helt klart er en datamaskin. Og dette skal vel være et seriøst mobilnettsted?

Lenke til kommentar

@AllFather : Jepp, terminalen du bruker, er selvsagt mye raskere å jobbe i enn den levert med teite distroer, som Ubuntu... :roll:

 

Jeg følger spent med på denne tråden, og tenker på å erstatte min aldrende telefon med en n900. Batterikapasiteten stod det ikke noe særlig om, og jeg tror de forbedret denne i en firmwareoppdatering for litt siden. Hvor lenge holder batteriet ved ulik bruk?

 

Noen som har forsøkt å utvikle noe enda? Forsøkt SDKet?

Endret av meastp
Lenke til kommentar
@AllFather : Jepp, terminalen du bruker, er selvsagt mye raskere å jobbe i enn den levert med teite distroer, som Ubuntu... :roll:

 

Jeg følger spent med på denne tråden, og tenker på å erstatte min aldrende telefon med en n900. Batterikapasiteten stod det ikke noe særlig om, og jeg tror de forbedret denne i en firmwareoppdatering for litt siden. Hvor lenge holder batteriet ved ulik bruk?

 

Noen som har forsøkt å utvikle noe enda? Forsøkt SDKet?

 

Vi rakk rett og slett ikke å få med en skikkelig taletidstest før deadline. Dette kommer og artikkelen vil bli oppdatert. På generelt grunnlag vil jeg si at kapasiteten var "god nok". Ved middels tung bruk varte det omtrent to dager mellom hver opplading da jeg hadde den til test. Jeg har dog ingen konkrete tall på dette. Om du følger med regner jeg med at vi skal ha fått oppdaterte tall på taletid i løpet av mandag. Nokia selv opplyser ingen konkrete hviletider, men ifølge GSMArena sine spesifikasjoner er den på i overkant av et døgn med normalt bruk og push-/nettverkstjenester aktivert.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...