Gå til innhold

Nikon 70-300 VRII eller Sigma 150-500 OS?


Anbefalte innlegg

Hjelp, klarer ikke bestemme meg...

 

Sitter å ser på 20 km skiskyting og etterpå skulle jeg ut å kjøpe meg en 70-300 men finner ikke noen tester om denne.

 

Vet noen når den med VRII kom?

 

Fant en test av en Sigma 150-500 der de påstår at man ikke finner noe bedre til de 8000 kronene men er er jo 3500 kr opp fra 70-300 til Nikon.

 

Noen tips, kom gjerne med andre forslag men IKKE dyrere enn 8000 kr, det får være grenser :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første spørsmålet du bør stille deg, er om du trenger 500mm.

 

70-300mm skal være grei den. Men ønsker du mere brennvidde, så har Sigma en 135-400mm OS som er litt billigere enn 150-500mm. Optisk sett så er den vel lik 150-500mm.

 

Hvor fant du den testen?

 

Her er en test av 70-300mm VR (muligens den forrige utgaven?) edit - det er utgaven med VR II

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Hjelp, klarer ikke bestemme meg...

 

Sitter å ser på 20 km skiskyting og etterpå skulle jeg ut å kjøpe meg en 70-300 men finner ikke noen tester om denne.

 

Vet noen når den med VRII kom?

 

Fant en test av en Sigma 150-500 der de påstår at man ikke finner noe bedre til de 8000 kronene men er er jo 3500 kr opp fra 70-300 til Nikon.

 

Noen tips, kom gjerne med andre forslag men IKKE dyrere enn 8000 kr, det får være grenser :)

 

Så vidt meg bekjent er det vel ikke noen VRII versjon av denne? Men dersom du mener Nikon 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED AF-S VR, så får denne meget gode skussmål overalt. Les i forumet hos dpreview, eller test hos photozone.de (sistnevnte er veldig moderate i alle sine karakterer, så les teksten).

 

Vet ikke hvordan den gjør seg mot Sigmaen.

Lenke til kommentar
Det første spørsmålet du bør stille deg, er om du trenger 500mm.

Ikke til noe spesielt nei men jo mer tele jo kulere...

 

Hadde tenkt følgende:

1 kraftig tele

1 moderat tele, lyssterk

1 alt i ett linse, 18-2xx

1 god vidvinkelzoom

2 macro som også kan brukes til portrett, en lang og en kort

noen lyssterke og billige fastlinser, kanskje 30mm og 50mm

+ noen blitser og småtilbehør

 

Dette er da planlagt over tid og det er den kraftige telen jeg er på jakt etter nå.

 

70-300mm skal være grei den. Men ønsker du mere brennvidde, så har Sigma en 135-400mm OS som er litt billigere enn 150-500mm. Optisk sett så er den vel lik 150-500mm.

Fant testen på her...

 

http://www.digit.no/wip4/archive/?cat=8319

 

Ser ut som om den lengste linsen er en del bedre enn den korteste her selv om de egentlig virker helt lik.

 

Her er en test av 70-300mm VR (muligens den forrige utgaven?) edit - det er utgaven med VR II

Da fikk jeg endelig lest en test og det virker som om den yter ett lite hakk over middels til prisen.

 

 

Så vidt meg bekjent er det vel ikke noen VRII versjon av denne? Men dersom du mener Nikon 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED AF-S VR, så får denne meget gode skussmål overalt. Les i forumet hos dpreview, eller test hos photozone.de (sistnevnte er veldig moderate i alle sine karakterer, så les teksten).

 

Vet ikke hvordan den gjør seg mot Sigmaen.

Testen tomsi linket til viser at det finnes en VRII utgave, det jeg stusser på er at de ikke skriver det på spesifikasjonene, da blir det vanskelig å se.

 

Uansett får dere begge ha takk for svar her.

 

Var ute og sjekket litt i dag, på foto Schrøder hadde de en Nikon 70-300 VR til 4500 kr, billigere enn butikkpris til JP men da begynner jeg å lure på om det ikke er VRII utgaven.

 

Må nesten snakke med Nikon i morgen å få høre litt med de.

 

Sigmaen frister også veldig men koster jo en del mer, faktisk mer enn kamera (D90) med kitlinse og batterigrep :)

 

Får stikke ut en tur i morgen også, har veldig lyst på en telelinse jeg kan teste litt ut før rakettene skytes opp på festningen.

Lenke til kommentar

Om du ikke trenger 500mm til noe helt spesielt, bør du droppe det - både på grunn av prisen, og det faktum at den er forferdelig stor og tung, og veldig lyssvak i tele-enden.

 

Jeg kan på det varmeste anbefale Nikon 70-300mm VR. Den er utrolig bra, spesielt til prisen. Størrelsen og vekta er også ganske moderat, og byggekvaliteten er overraskende bra (den tåler mer enn du tror).

 

Det finnes forøvrig bare en versjon av VR-utgaven, men jeg husker ikke om den har VRI eller VRII. Uansett så fungerer VR-en veldig bra i praksis. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg vet hvor forvirringen rundt VR og VR II kommer fra. Jeg mener å huske at Nikon aldri nevner hvilken VR generasjon de bruker i modellnavnet. Står det II bak navnet, så er det annen generasjon av objektivet.

 

Så AF-S 70-300mm .. VR er første utgave 70-300mm med bildestabiisering, men den bruker VR II.

 

Nå får Nikon ekspertene komme å rette meg hvis det er feil.

 

Tom

Lenke til kommentar
Så vidt meg bekjent er det vel ikke noen VRII versjon av denne? Men dersom du mener Nikon 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED AF-S VR, så får denne meget gode skussmål overalt. Les i forumet hos dpreview, eller test hos photozone.de (sistnevnte er veldig moderate i alle sine karakterer, så les teksten).

 

Vet ikke hvordan den gjør seg mot Sigmaen.

 

 

Var ute og sjekket litt i dag, på foto Schrøder hadde de en Nikon 70-300 VR til 4500 kr, billigere enn butikkpris til JP men da begynner jeg å lure på om det ikke er VRII utgaven.

 

Må nesten snakke med Nikon i morgen å få høre litt med de.

 

 

 

Det er, så vidt jeg kan skjønne, kun en versjon av denne linsa ... bare litt navneforvirring. Linsa heter "bare" VR, men har VRII teknologi ... Jeg sitter med den her, og kan bekrefte at den offisielle tittelen på linsa er "AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED" samt at bruksanvisningen angir at det er VRII-teknologi.

 

Bjørn Rørslett og Thom Hogan gir også linsa svært gode skussmål, i tillegg til Han Som Ikke Skal Nevnes Ved Navn. I klassen er den så vidt jeg forstår uovertruffen og den yter vesentlig bedre optisk enn de rimeligere versjonene uten VR.

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen, blir nok en telezoom på meg i morgen... trolig Nikons 70-300.

 

Når jeg var hos Foto Schrøder (Trondheim) hadde de også en stjernekikkert til 2000 kr med ett meget solid stativ til prisen å være. Men en overgangsadapter til 250 kr kunne man ta biler med kikkerten med valgfritt system, virket veldig kult.

Lenke til kommentar

Benevnelsene VR/VRII på 70-300mm har vært et stort sammensurrium.

Det er Imidlertid en skikkelig godsak.

Jeg tok en gløtt på dataene i IDimager (som foresten kom i V5 i går), og fant at av de over 20 objektivene jeg har brukt de siste 2 årene, så ligger Nikon AF-S 70-300mm på en forbausende klar førsteplass med ca 17%. Det er også et av de rimeligste jeg har.

Lenke til kommentar

Takker for all hjelp, var på Foto Schrøder for en stund siden og fikk en skikkelig god pris på linsa... på 4295 kr måtte jeg bare slå til.

 

Det første jeg legger merke til er en utrolig rask og presis fokus.

 

Må ut en tur i helgen å teste litt andre ting men inntrykket til nå er veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...