gxi Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Batteriet stå ikke på lading konstant. Vedlikeholdsladere kobler seg ut og inn ved gjebvne mellomrom. Så dette vil jeg ikke tro er farlig.Ikke fall for fristelsen og kjøpe deg en dyr lader med høy ladespenning. Den lader batteriet ditt fortere, men en vedlikeholdslader lader batteriet ditt bedre, men saktere. Selv har jeg en lader som klarer 3 ampere i timen, og den lader opp batteriet på en sund måte. Ladespenning og ladestrøm er to forskjellige ting. Ladespenningen bestemmes av batteriet og ladestrømmen bestemmes av laderen, men spenningen (som er samme spenning som ligger over dersom ingen lader eller belastning er tilkoblet, altså ~13,5V) brukes av laderen for å finne ut status på batteriet. En kombinasjon av rask lading og sunn lading er 3-steg-ladere. De starter med en konstant strøm på f.eks 10A som de kjører til batterispenningen når rundt 14V (steg 1, lader mesteparten av batteriet). Deretter starter konstantspenningslading som består i at laderen gir en bestemt spenning som da fordeler seg mellom en strømbegrensende krets (i praksis kan det være en simpel resistor) i laderen og batteriet. Denne ladingen fortsetter til ladestrømmen er tilstrekkelig lav til å kunne konstantere at batteriet er fulladet. Steg 3 er så vedlikeholdslading som betyr at små strømpulser blir pakket på batteriet med jevne mellomrom. Dette gjøres helt til ladespenningen på batteriet går under et bestemt nivå slik at steg 1 starter igjen. De billigste batteriladerene opererer i en kombinasjon av steg 1 og steg 2, som består i en trafo som gir en ca. unøyaktig spenning på 15-20V typisk, samt innebygd i trafoen er en strømbegrenser. Det gjør at laderen lader til batterispenningen er på 15-20V avhengig av hva trafoen leverer (som da også avhenger av strømnettet den kobles til). Disse laderene ødelegger batterier om de blir stående på. Noe dyrere ladere kan være kun steg 2. Disse er ikke like kjappe til å lade opp batteriet som en 3-steg fordi de starter på maksimal ladestrøm, og så gradvis reduserer strømmen igjennom hele ladeperioden inntil batterispenningen er ønsket nivå, f.eks 14,7V. Ulempen med disse er at når batteriet har nådd 14,7V, så blir det stående med 14,7V over seg hele tiden, som er skadelig for batteriet. Et godt eksempel på en slik type lading er generatoren med spenningsregulatoren i bilen. Grunnen til at batteriet tåler denne ladingen over så lang tid er at bilen stort sett er stoppet mesteparten av døgnet. Det finnes også 2-stegladere som består av de to siste stegene i 3-steg-laderen, samt 4-steg-ladere som kjører høystrømpulser før ladingen starter eller som vedlikehold i etterkant for å fjerne krystallisert belegg på platene. Endret 29. desember 2009 av gxi 1 Lenke til kommentar
Castman Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Monter motorvarmer, det holder. Når motoren er varm blir også kupeen også fort varm^^ Dette er den enkleste og rimigste løsningen. 1500kr cirka for deler og 1000-1500kr i arbeidspenger om ett verksted tar jobben. Litt kjedelig å sette i kontakt å stille tidsur iblant, men fordelene veier enkelt opp Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hvordan funker egentlig Webasto? Varmer den motor og kupe? Og hva er alt dette snakket om flatt batteri og lang kjøring til jobb og sånt? Er det det samme på Webasto, at batteriet blir utladet? Mener å huske det brukte bensin eller noe sånt? Er det forresten noen som vet sånn ca. hva det vil koste å få montert i en CR-V? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hvordan funker egentlig Webasto? Varmer den motor og kupe? Og hva er alt dette snakket om flatt batteri og lang kjøring til jobb og sånt? Er det det samme på Webasto, at batteriet blir utladet? Mener å huske det brukte bensin eller noe sånt? Er det forresten noen som vet sånn ca. hva det vil koste å få montert i en CR-V? Les her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=854305 Lenke til kommentar
darksome Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Monter motorvarmer, det holder. Når motoren er varm blir også kupeen også fort varm^^ Dette er den enkleste og rimigste løsningen. 1500kr cirka for deler og 1000-1500kr i arbeidspenger om ett verksted tar jobben. Litt kjedelig å sette i kontakt å stille tidsur iblant, men fordelene veier enkelt opp åå.. det tenkte jeg ikke på engang, hehe... det er jo såklart også en mulighet!! og jeg er jo mest bekymret for bilen/motoren, ikke så mye at jeg fryser på fingrene de første minuttene motorvarmeren kan kobles rett til en tidsur/stikkontakt? Lenke til kommentar
darksome Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 3300,- .... hva er det som er "feil" med disse her, siden de er så billige? http://www.jula.no/search-result/?q=defa Det der er bare kupevarmer, ikke motorvarmer. det var ikke motorvarmer på de pakkene til 3300,- + heller Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 det var ikke motorvarmer på de pakkene til 3300,- + heller Nei, ettersom selve elementet er forskjellig fra bil til bil. Men det som er med i de pakkene, og ikke hos Jula, er inntakskabel (ca. 500,-), forgreiningssett+stikkontakt til kupevarmeren inne i kupeen (ca. 500,-), batterilader (ca. 1000,-) og tidsur (ca. 500,-), i tillegg til selve kupevarmeren. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Låner denne litt... Jeg lar bilen stå med motorvarmer på jobb, sammen med kupèvarmern... Om jeg starter bilen litt før jeg skal reise, mens motorvarmerkabelen står i, er det farlig? Eller har det ikke noe å si? Liker ikke helt å kjøre med en gang, selv om jeg har på motorvarmeren.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg lar bilen stå med motorvarmer på jobb, sammen med kupèvarmern...Om jeg starter bilen litt før jeg skal reise, mens motorvarmerkabelen står i, er det farlig? Eller har det ikke noe å si? Det er ikke farlig, det betyr ingenting for bilen. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Takk for svaret Men da kommer spørsmålet. Er det best for bilen å la den stå på tomgang i 10 minutter så den "kommer seg igang" Eller er det best å kjøre med en gang? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Det er nok best å kjøre med en gang, fordi når du kjører legger du mer belastning på hver omdreining som betyr mer varme pr. omdreining. I tillegg kjører kjølesystemet med høyere hastighet, så varmen blir fordelt mye mer effektivt. Lenke til kommentar
Castman Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Det er nok best å kjøre med en gang, fordi når du kjører legger du mer belastning på hver omdreining som betyr mer varme pr. omdreining. I tillegg kjører kjølesystemet med høyere hastighet, så varmen blir fordelt mye mer effektivt. Kommer ann på hva man legger i hva som er best.. Men ved kjøring på kald motor er gir mye mer belastning enn feks tomgangskjøring for å få litt temp. I min 2009 hilux står det i håndboken at motoren burde gå litt på tomgang når den er kald.. Bruker nok litt mere driffstoff da, men sparer nok motoren noe.. Lenke til kommentar
Castman Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Låner denne litt... Jeg lar bilen stå med motorvarmer på jobb, sammen med kupèvarmern... Om jeg starter bilen litt før jeg skal reise, mens motorvarmerkabelen står i, er det farlig? Eller har det ikke noe å si? Liker ikke helt å kjøre med en gang, selv om jeg har på motorvarmeren.. Skader ikke motoren. Men siden det er en varmespiral(tilnærmet lik som i lyspære, varmeovn) reduseres levetiden pga librasjondannelse som en bilmotor utgjør, eller ved påtrykt spenning for den sags skyld. Med andre ord du reduserer levetiden på motorvarmerkolben. Dette er en sannsynelig teori... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Kommer ann på hva man legger i hva som er best.. Men ved kjøring på kald motor er gir mye mer belastning enn feks tomgangskjøring for å få litt temp. I min 2009 hilux står det i håndboken at motoren burde gå litt på tomgang når den er kald.. Bruker nok litt mere driffstoff da, men sparer nok motoren noe.. På bil hvor motorvarmer har stått på, så er jeg litt usikker på hva jeg egentlig vil anbefale. Vannet og blokka er oppvarmet, men i liten grad motoroljen, og absolutt ikke giroljen. På gravemaskiner, traktor etc., anbefales det å kjøre på tomgang/halv gass i like mange minutter som kuldegrader (m.a.o. bra lenge!), og samtidig bevege gravearm e.l. frem og tilbake med rolige bevegelser uten belastning for å varme opp hydraulikk- og giroljen. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Jeg har pr dags dato en Eberspächer Easy StartR motorvarmer i bilen min og den er på cirka 20 minutter før jeg kjører til jobb når det er kaldt nok. Så langt har det fungert utmerket for min del. Bilen var ny i februar i år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå