darksome Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Hei! vi har akkurat flyttet og det nye huset vårt har ikke garasje (enda). merker det godt hver morgen allerede, bilen er treg og forbruket skyter i været. så jeg har tenkt å kjøpe motorvarmer. hvor får man tak i en bra en, hva koster sånt og kan jeg montere den selv? takk for svar Lenke til kommentar
War Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Motorvarmer Kupevarmer Batterilader Det er 3 forskjellige ting og selges ofte i en pakke. http://cor.defa.com/ selger dette. Du kan kjøpe det i løst vekt hos Thorsov -bilbutikkene iallefall. Hvis du googler dem så finner du sikkert en Norsk side. Her. Endret 17. desember 2009 av War Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Største ulempen med Defa WarmUp er at du må ha den tilkoblet 220v for at den skal fungere. Noe eg ikke har der bilen står. Disse motorvarmerene(og kupevarmer) som går på bensin/diesel er mer interessant, men prisen skremmer meg litt bort. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Største ulempen med Defa WarmUp er at du må ha den tilkoblet 220v for at den skal fungere. Noe eg ikke har der bilen står. Disse motorvarmerene(og kupevarmer) som går på bensin/diesel er mer interessant, men prisen skremmer meg litt bort. Anbefaler ikke dieselvarmer hvis du ikke kjører minst en time til jobben. Har dette selv og jeg har ca. 25min. til jobben og batteriet blir fort flatt! Har skjedd meg en gang allerede. Kostet meg 18.000,- kan jeg huske. Er ikke verdt prisen i det hele tatt... så sant man da ikke kjører lenger, slik at batteriet rekker og lade seg opp før du setter dne på igjen... Har du tilgang til kontakt, så gå heller for Defa mener jeg. Men hva skal man egentlig med fjernkontrollen... når man alikevel må koble til samt ta ut kontakten før man kjører noe sted? Er forresten en Defa warmup like effektiv som en dieselvarmer? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Nyttig brukererfaring. Eg har ca 1 time og 25 minutt kjøring til jobb, og HATER de første 10-20 minuttene nå som det er kaldt. Å kunne komme ut til en varm og isfri bil anser eg som himmelsk, om ikke bedre. Men eg klarer ikke å forsvare investeringen på 20k, når bilen er verdt halvparten Eg har gått og siklet på en Webasto/Eberspächer motorvarmer lenge, og denne kan også kjøle ned kupeen på sommeren, noe som hvertfall gjør at investeringen kan forsvares litt mer. Men, om det blir litt styr med batteri/utladning blir det kanskje en større ulempe akkurat det. Lenke til kommentar
War Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Oh, jeg mente når man står hjemme og har 220V utenfor huset. Har den løsningen selv, men etter jobb må det skrapes. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Kan du ikke starte bilen 10-20 minutt før du reiser fra jobb da? Lenke til kommentar
War Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Du vil få den varm ja, men batteriet vil være flatere pga kulde, mer co2utslipp,større forbruk osv. + at en bande kan stikke av med den. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Har du tilgang til kontakt, så gå heller for Defa mener jeg. Men hva skal man egentlig med fjernkontrollen... når man alikevel må koble til samt ta ut kontakten før man kjører noe sted? Har man full pakke med batterilader++, så setter man i kontakten med det samme man parkerer. Vedlikeholdsladeren får da stå på hele tiden, mens motorvarmeren og kupevarmeren styres av tidsuret eller fjernkontrollen. I praksis gjør et tidsur eller fjernstyring på stikkontakten samme nytten, med unntak av at batteriladeren da bare virker i den timen varmen står på. Fjernkontrollen har mest for seg om du bruker bilen til veldig ubestemte tider; er du et vanedyr er tidsur nesten like bra. Er forresten en Defa warmup like effektiv som en dieselvarmer? Regnet i antall Watt; nei. Motorvarmeren er på 500-600W, og kupevarmeren på 14-1700W, altså ca 2000-2300W totalt. Den mest brukte webasto-varmeren på personbil ligger på 4500-5000W. I praksis betyr det at motorvarmeren bør stå på ca dobbelt så lenge som webastoen før bilen er varm; ca. 1 time i 0-15 kuldegrader, 2 timer+ om temperaturen passerer 15-20 kuldegrader. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Har du lang vei på jobb (ca. en time eller mer) gå for dieselvarmer. Har du bare noen minutter på jobb, kjøp Defa Warmup (hvis du har tilgang til kontakter) Har du ikke tilgang til kontakter, samt har under en time på jobb, så start bilen 20min. før du skal hjem.... Lenke til kommentar
darksome Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 takk for alle svarene! tror det blir en sånn defasak har uttak i veggen der bilen står parkert. tar litt over en kjører ca 45 min hver vei (kort tur til bhg, og så motsatt vei igjen til jobben), men diselvarmer tror jeg blir i overkant dyrt :o og å la bilen stå med motoren på 20 min før man drar er vel ikke så miljøvennlig? :o går det an å bygge inn defawarmup'en selv eller må jeg til et verksted? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 går det an å bygge inn defawarmup'en selv eller må jeg til et verksted? Hvis du har litt praktisk bondevett, litt mekanisk erfaring og bare to tommeltotter klarer du det selv. Alt av monteringsanvisninger finner du på nettsidene til Defa. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Det kjipe med elektrisk motorvarmer er nettopp det at den må koples til strøm hver gang du parkerer bilen for kvelden, og av egen erfaring er det ganske kjipt. En kamerat har en webasto i bilen han kjøpte, og gud så mye enklere, og varm bil uansett hjemme, jobb eller hvor som helst. Er veldig misunnelig Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Hvis du gjør det riktig så er det ikke så vanskelig men om du ikke får festet varmeelemementet i frostplugghullet så kan det bli fatalt. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Ca. hvor mye koster det for Defa-pakke med motor og kupevarmer + batterilader, om jeg vil ta instalasjonen selv? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Ca. hvor mye koster det for Defa-pakke med motor og kupevarmer + batterilader, om jeg vil ta instalasjonen selv? Her ligger prisene fra ca 3300 med 1300W kupevarmer og tidsur, til ca 4500 med 1800W kupevarmer og trådløs fjernkontroll. Selve motorvarmerelementet kommer i tillegg i begge tilfeller, ca 500-1000 kr. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Men hvordan er det egentlig med disse batteri ladderene? Liker ikke tanken på å ha batteriet på ladding konstant da batteri sikkert blir kokt. Å motorvarmer element er ikke med i defa warm up pakken Det må bestilles separat til din bil Hvilken bil har du TS? Endret 21. desember 2009 av MongoMan Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Men hvordan er det egentlig med disse batteri ladderene? Liker ikke tanken på å ha batteriet på ladding konstant da batteri sikkert blir kokt. Å motorvarmer element er ikke med i defa warm up pakken Det må bestilles separat til din bil Hvilken bil har du TS? Batteriet stå ikke på lading konstant. Vedlikeholdsladere kobler seg ut og inn ved gjebvne mellomrom. Så dette vil jeg ikke tro er farlig. Ikke fall for fristelsen og kjøpe deg en dyr lader med høy ladespenning. Den lader batteriet ditt fortere, men en vedlikeholdslader lader batteriet ditt bedre, men saktere. Selv har jeg en lader som klarer 3 ampere i timen, og den lader opp batteriet på en sund måte. Endret 21. desember 2009 av BjerkneZ Lenke til kommentar
darksome Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 3300,- .... hva er det som er "feil" med disse her, siden de er så billige? http://www.jula.no/search-result/?q=defa Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 3300,- .... hva er det som er "feil" med disse her, siden de er så billige? http://www.jula.no/search-result/?q=defa Det der er bare kupevarmer, ikke motorvarmer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå