Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

div spm ang. motorvarmer


darksome

Anbefalte innlegg

Hei!

 

vi har akkurat flyttet og det nye huset vårt har ikke garasje (enda). merker det godt hver morgen allerede, bilen er treg og forbruket skyter i været. så jeg har tenkt å kjøpe motorvarmer. hvor får man tak i en bra en, hva koster sånt og kan jeg montere den selv?

 

takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Største ulempen med Defa WarmUp er at du må ha den tilkoblet 220v for at den skal fungere. Noe eg ikke har der bilen står.

 

Disse motorvarmerene(og kupevarmer) som går på bensin/diesel er mer interessant, men prisen skremmer meg litt bort.

Anbefaler ikke dieselvarmer hvis du ikke kjører minst en time til jobben.

Har dette selv og jeg har ca. 25min. til jobben og batteriet blir fort flatt! Har skjedd meg en gang allerede.

 

Kostet meg 18.000,- kan jeg huske. Er ikke verdt prisen i det hele tatt... så sant man da ikke kjører lenger, slik at batteriet rekker og lade seg opp før du setter dne på igjen...

 

Har du tilgang til kontakt, så gå heller for Defa mener jeg.

Men hva skal man egentlig med fjernkontrollen... når man alikevel må koble til samt ta ut kontakten før man kjører noe sted?

 

Er forresten en Defa warmup like effektiv som en dieselvarmer?

Lenke til kommentar

Nyttig brukererfaring. Eg har ca 1 time og 25 minutt kjøring til jobb, og HATER de første 10-20 minuttene nå som det er kaldt. Å kunne komme ut til en varm og isfri bil anser eg som himmelsk, om ikke bedre. Men eg klarer ikke å forsvare investeringen på 20k, når bilen er verdt halvparten :)

 

Eg har gått og siklet på en Webasto/Eberspächer motorvarmer lenge, og denne kan også kjøle ned kupeen på sommeren, noe som hvertfall gjør at investeringen kan forsvares litt mer.

 

Men, om det blir litt styr med batteri/utladning blir det kanskje en større ulempe akkurat det.

Lenke til kommentar
Har du tilgang til kontakt, så gå heller for Defa mener jeg.

Men hva skal man egentlig med fjernkontrollen... når man alikevel må koble til samt ta ut kontakten før man kjører noe sted?

Har man full pakke med batterilader++, så setter man i kontakten med det samme man parkerer. Vedlikeholdsladeren får da stå på hele tiden, mens motorvarmeren og kupevarmeren styres av tidsuret eller fjernkontrollen. I praksis gjør et tidsur eller fjernstyring på stikkontakten samme nytten, med unntak av at batteriladeren da bare virker i den timen varmen står på. Fjernkontrollen har mest for seg om du bruker bilen til veldig ubestemte tider; er du et vanedyr er tidsur nesten like bra.

 

Er forresten en Defa warmup like effektiv som en dieselvarmer?

Regnet i antall Watt; nei. Motorvarmeren er på 500-600W, og kupevarmeren på 14-1700W, altså ca 2000-2300W totalt. Den mest brukte webasto-varmeren på personbil ligger på 4500-5000W. I praksis betyr det at motorvarmeren bør stå på ca dobbelt så lenge som webastoen før bilen er varm; ca. 1 time i 0-15 kuldegrader, 2 timer+ om temperaturen passerer 15-20 kuldegrader.

Lenke til kommentar

takk for alle svarene!

 

tror det blir en sånn defasak :) har uttak i veggen der bilen står parkert. tar litt over en kjører ca 45 min hver vei (kort tur til bhg, og så motsatt vei igjen til jobben), men diselvarmer tror jeg blir i overkant dyrt :o og å la bilen stå med motoren på 20 min før man drar er vel ikke så miljøvennlig? :o

 

går det an å bygge inn defawarmup'en selv eller må jeg til et verksted?

Lenke til kommentar

Det kjipe med elektrisk motorvarmer er nettopp det at den må koples til strøm hver gang du parkerer bilen for kvelden, og av egen erfaring er det ganske kjipt.

 

En kamerat har en webasto i bilen han kjøpte, og gud så mye enklere, og varm bil uansett hjemme, jobb eller hvor som helst.

 

Er veldig misunnelig :p

Lenke til kommentar

Men hvordan er det egentlig med disse batteri ladderene? Liker ikke tanken på å ha batteriet på ladding konstant da batteri sikkert blir kokt.

 

Å motorvarmer element er ikke med i defa warm up pakken :)

Det må bestilles separat til din bil

 

Hvilken bil har du TS?

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Men hvordan er det egentlig med disse batteri ladderene? Liker ikke tanken på å ha batteriet på ladding konstant da batteri sikkert blir kokt.

 

Å motorvarmer element er ikke med i defa warm up pakken :)

Det må bestilles separat til din bil

 

Hvilken bil har du TS?

Batteriet stå ikke på lading konstant. Vedlikeholdsladere kobler seg ut og inn ved gjebvne mellomrom. Så dette vil jeg ikke tro er farlig.

Ikke fall for fristelsen og kjøpe deg en dyr lader med høy ladespenning. Den lader batteriet ditt fortere, men en vedlikeholdslader lader batteriet ditt bedre, men saktere.

 

Selv har jeg en lader som klarer 3 ampere i timen, og den lader opp batteriet på en sund måte.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...