Gå til innhold

Brukt Nikon SLR - EU vs. Norsk modell

Anbefalte innlegg

Tittelen sier det meste.

Ved nykjøp har det vært mye snakk om EU (Japan Photo) versus norsk modell (FotoVideo osv) på Nikon speilreflekskameraer, og hvilke rettigheter man da har i forhold til reparasjon innen garanti.

Men hva blir egentlig forskjellen hvis man kjøper brukt? Garantien gjelder uansett første kjøper, stemmer ikke dette?

Er det da slik at forskjellene på modellene forsvinner når du kjøper brukt?

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantien følger vel kameraet uansett (uten at jeg har gått gjennom Nikons garantibetingelser i detalj).

Men garanti er stort sett irrelevant i Norge, siden de færreste garantier gir noe ut over norsk kjøpslov, og rettighetene du har under den følger produktet.

Lenke til kommentar
Er det da slik at forskjellene på modellene forsvinner når du kjøper brukt?

Nei, den viktigste forskjellen blir såvidt jeg kan se den samme. "Risikoen" med EU-modell er at det er salgsledd mindre etter at produktet kom til Norge. Dersom butikken som solgte produktet går konkurs kan man henvende seg til forrige salgsledd ved en evt. reklamasjon. Men hvis forrige salgsledd ikke var i Norge gjelder ikke forbrukerskjøpsloven lenger.

Lenke til kommentar

Garanti SKAL gi noe utover kjøpsloven, hvis ikke er den ulovlig. Garanti KAN følge produktet, avhengig av betingelsene - så der må du lese Nikons betingelser.

Den opprinnelige reklamasjonsretten følger ikke produktet så vidt jeg vet. Du har reklamasjonrett overfor selger som bruktkjøp, men denne er noe svakere enn ved nykjøp, og begrenset til 2 år. Normalt sett ville jeg anta at det er 5 års reklamasjonsrett på kamera ved nykjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...