Gå til innhold

Hjelp til valg av CMS

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Er helt fersk med web-design, men har rotet litt med Joomla! på localhost og har en viss forståelse på bruken av CMSer.

Mitt spørsmål er følgende:

Er det noen av disse CMSene nevnt i tråden her som bruker "fat client" (CMSet kjører kun på klientmaskin og ikke på web-server).

Jeg er ute etter et enkelt cms for å lage en helt basic hjemmeside for firmaet jeg jobber i. Regner med 5-6 sider totalt med kort informasjon om oss og det vi driver med. Har 50mb total serverplass og håper å klare meg med det.

CMSet bør være gratis.

Har testet en demoversjon av et cms (husker ikke navnet i farta) og laget denne siden, men har ikke fullført jobben da jeg synes cmset suger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skeptisk til den forklaringen der. :)

Drupal trenger, på lik linje med andre CMS'er, en webserver og en databaseserver for å fungere. Dette kan om ønskelig installeres lokalt på en maskin dersom CMS'et kun skal være tilgjengelig på en maskin. Man er da ikke begrenset til drupal på noen måte, da man i de fleste tilfeller har det som trengs for å installere både drupal, joomla!, wordpress og andre lignende systemer. Resultatet man ender opp med på denne måten vs et eksternt webhotell er stort sett det samme. Forskjellen er hvem som kan nå selve applikasjonen.

Drupal kommer i tillegg som en software appliance, etter hva eg kan se, men dette er ikke standard installasjon og krever etter hva eg ser enten et virtuelt miljø tilgjengelig eller en ekstra maskin.

Lenke til kommentar

Jeg vet hva du mener, men jeg tror ikke du vet hva jeg mener.

Selvfølgelig så krever den PHP, MySql osv osv. Men i tidligere versjoner jeg har prøvd av drupal har dette vært med i installasjonen på lik linje som man kan installere XAMPP og få tilrettelagt alt man trenger for å kjøre en webserver.

Det jeg ville frem til var at om han laster ned Drupal så følger apache, php og mysql med i selve systemet ferdig oppsatt og klart til bruk. Slik at han kan hoste dette fra egen maskin.

Med joomla er det jo bare CMSet.

Om Drupal har gått bort fra dette kan godt stemme, men jeg var nesten sikker på at sist jeg prøvde dette så hadde jeg ikke behov for å installere verken apache, mysql eller php for å få ting opp å kjøre.

Gjør jeg meg forstått ? :p

Lenke til kommentar

Vell og bra alt det der, men det jeg var ute etter kalles kanskje ikke for CMS :hmm:

For å forklare bedre. Jeg er ute etter et program som man installerer og kjører direkte på egen pc (trenger ikke serverprogram som XAMPP). Når man har så har laget nettsidene kan man overføre web-innholdet over til server på nett.

Grunnen til at jeg ikke kan bruke avanserte CMS er mangel for støtte på blandt annet MySQL på server + begrenset plass(50Mb)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...