Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med å åpne en port.

Anbefalte innlegg

Heisann jeg har en DIR-615 router hjemme som nekter å åpne en port (6112) jeg ber den om. Jeg har slått av windows firewallen for lenge siden, pluss at jeg har lagt til 6112 som exception både som UDP og TCP. Inne på selve routeren har jeg lagt inn all info slik det skal være, jeg har også sjekket mange ganger at nettverks adressa til PCen min er riktig inne på routeren. Så både porten og nettverks IPen er lagt inn med riktige tall.

Jeg har prøvd absolutt alt men uansett hva jeg gjør så får jeg ikke http://www.utorrent.com/testport?port=6112 til å si at den er åpen. Ikke har det blitt lettere å connecte til andre i spillet heller.

Jeg har drevet med nettverk og PC i over ti år, og jeg er så sikker som jeg kan få bli at jeg ikke har lagt inn noe informasjon feil. Er dette ett uløselig problem siden det må være feil på routeren eller finnes det noen smarte veier rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg snublet tilfeldigvis over posten din, og tenkte jeg skulle se om det samme skjedde hos meg. Jeg har en Dlink Dir-655 router, og jeg har fulgt med en del på det amerikanske forumet til Dlink hvor det har kommet frem en del problemer med å åpne port range mens enkeltporter har fungert fint.

I min router har jeg to steder jeg kan åpne/fowarde porter:

Virtual Server: En intern port og ip adresse til en ekstern port (tcp eller udp)

Port Forwarding: En intern ip adresse og en tcp og en udp portrange

Ved å teste med linken din, http://www.utorrent.com/testport?port=<portnummer>, fikk jeg følgende resultater:

Port åpnet med "virtual server" : OK

Port åpnet med "port forwarding" : An error has occurred!

Selv bruker jeg Vuze og uPNP påslått i routeren, så jeg har ingen porter åpnet til pcen min, det tar programvaren seg av.

Håper dette kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Hei takk for svar, jeg har ingenting som heter virtual server på kontrollpanelet for routeren.

Har uPNP slått på, så jeg har ikke problemer med portene til programmer som bruker dette som f.eks uTorrent.

det du gjør er at du kjører dmz på ruteren din til pcen og sjekker om porten er åpen da visst den ikke er det ! må du ha enten ha et modem med passord som blokkerer det, eller så må du ringe til canal digital og be di åpne porten.

:)

Lenke til kommentar
Hei takk for svar, jeg har ingenting som heter virtual server på kontrollpanelet for routeren.

Har uPNP slått på, så jeg har ikke problemer med portene til programmer som bruker dette som f.eks uTorrent.

det du gjør er at du kjører dmz på ruteren din til pcen og sjekker om porten er åpen da visst den ikke er det ! må du ha enten ha et modem med passord som blokkerer det, eller så må du ringe til canal digital og be di åpne porten.

Jeg har aldri satt opp DMZ før, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal sette det opp:

2v9q4vo.jpg

Sozinho det har kommet en firmware update til routeren min som forrandret litt på UI'en og noen av instillingene. Kanskje det forsvant da, jeg har sett overalt på instillingene etter Virtual Server og det er ikke å finne noen steder. Tilogmed søkt igjennom med ctrl + f i tilfelle jeg overså det.

Uansett så er det jo ganske rart at det ikke funker med vanlig port forwarding. Jeg kan ikke skjønne at noen kan drite seg ut med en teknologi som er så mye brukt i dag. Det skulle jo ha funka via vanlig port forwarding.

Lenke til kommentar

Hvilken hardware revisjon (ingen, b eller c, står på undersiden f.eks "DIR-615_REVB") og firmwareversjon har du på routeren din ?

Innstillinger for DMZ skal se slik ut:

30hstja.jpg

Velg Advanced - Firewall setting, hak av "Enable DMZ Host" og skriv inn eller velg ip-adressen til din PC og trykk på "Save Settings"

På samme bilde ser du også knappene for "Virtual Server" og "Port Forwarding".

Ser din router totalt annerledes ut ?

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar

Jeg har aldri satt opp DMZ før, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal sette det opp:

2v9q4vo.jpg

Sozinho det har kommet en firmware update til routeren min som forrandret litt på UI'en og noen av instillingene. Kanskje det forsvant da, jeg har sett overalt på instillingene etter Virtual Server og det er ikke å finne noen steder. Tilogmed søkt igjennom med ctrl + f i tilfelle jeg overså det.

Uansett så er det jo ganske rart at det ikke funker med vanlig port forwarding. Jeg kan ikke skjønne at noen kan drite seg ut med en teknologi som er så mye brukt i dag. Det skulle jo ha funka via vanlig port forwarding.

er ikke 100 prosent sikker med mener at på source kommer lan ip og på destination kommer det enten automatisk eller trenger du ikke skrive noe, visst det ikke funker skriver du inn ip din! på destination (global ip)

Lenke til kommentar

Det står at det er hardware versjon D-1, og jeg bruker firmware versjon 4.0.

Jeg prøvde å sette pcen min under DMZ, dobbeltsjekket at jeg brukte riktig nettverks IP, men også da var port 6112 stengt. Prøvde også å ringe Canal Digital, og en dame som hørtes total uvitende fortalte meg at det må være noe med instillingene på routeren min.

Enten så må det være noe alvorlig feil med routeren jeg har fått, eller så må jeg prøve å ringe Canal Digital til jeg får noen som er kompetente.

Lenke til kommentar

Til hardware D-x er 4.11 den nyeste: D-Link DIR-615 D-x firmware

Dog står det ingenting om feilretting av åpne porter eller lignende i det medfølgende release notatet.

Dog stusser jeg over noe helt annet. Og det er skjermbildet av åpningen av portene du linket til litt lenger opp. Denne er ikke lik hverken de bildene jeg fant på nett, eller den i manualen her: D-Link DIR-615 Manual

Både "Virtual Server" og "Port Forwarding" bildene er like som på min DIR-655 router.

Kan du ta ett skjermbilde av åpningsbildet du får opp når du logger inn på routeren, som viser hele bildet for meg ? Jeg lurer litt på om det er noe muffens et eller annet sted. Enten ved at du har to routere og har logget inn på den andre, eller noe annet merkelig.

Lenke til kommentar

Her har jeg laget ett bilde av ett par av skjermene som jeg ser på DIR-615 routeren min. Få med deg at det er FW versjon 4.0. Jeg har prøvd å oppdatere FWen via routeren men der forteller programmet meg at jeg allerede har den nyeste, til tross for at du viste til en nyere versjon tidligere.

http://i50.tinypic.com/10rnxvq.jpg

Der skal du ha det jeg ser som er relevant. Det bildet jeg postet tidligere i tråden var ikke fra Port Forwarding, men det var da jeg skulle sette opp DMZ. Ser nå at jeg blingset der først og trodde at det var via disse man satte opp DMZ. Her er ett bilde som viser mer av hvordan det ser ut rundt det bildet jeg postet tidligere.

http://i46.tinypic.com/2wgtdev.jpg

Jeg er 100% sikker på at det ikke er snakk om noe tull som en andre router. Når vi flyttet inn hit så var alt vi hadde en enkel TCP kabel som gikk fra kabel modemet som vi kunne bruke. Siden vi er to stykker som bor her og ingen hadde en router så måtte vi putte to nettverkskort inn i en gammel PC slik at den kunne være server/router. Denne serveren erstattet vi med DIR-615 routeren da vi fant ut at vi egentlig ikke trengte en server. Så selve modemet som er koblet til routeren har overhodet ingen former for software eller konfigurasjonsmuligheter.

Lenke til kommentar

Hei!

Der var det brått litt mer fornuft å få fra skjermbildene dine.

Først og fremst, den automatiske firmware oppdateringen via routeren vil ikke alltid gi deg den nyeste versjonen. Vet ikke hvorfor, så både jeg og de andre jeg kjenner som har D-Link routere har lastet ned og oppdatert manuellt.

Ser ut til at DIR-615 rett og slett mangler "Virtual Server" funksjonen, da får du ikke forsøkt det jeg nevnte tidligere.

Når det gjelder DMZ slår du den på ved å hake av "Enable DMZ Host" og skrive inn ip-adressen til maskinen din i feltet under.

Det som gjorde meg forvirret var bildet av feltet for brannmuren nedenfor.

Fikk du beskjed om at porten var åpen når du satte maskinen din som DMZ ? Og har du forsøkt å koble maskinen direkte til modemet og se om du da får beskjed om at porten er åpen ?

Den bug'en jeg nevnte tidligere gjaldt "Port Forwarding" så hvis det fungerer med DMZ eller maskinen direkte så kan den også gjelde deg.

Til slutt, om du går på "Status" og deretter på "Device Info" og ser på det som står under avsnittet "WAN", har du der en intern eller ekstenr IP-adresse ? Dvs, har du en adresse i området 10.x.x.x, 172.16.x.x eller 192.168.x.x ?

Lenke til kommentar

Dette har jeg forøvrig skrevet ovenfor, men jeg kan gjerne skrive det igjen.

Jeg satte opp DMZ med PCen min, jeg sjekket at jeg hadde tastet inn riktig nettverks IP (min IP), og at DMZ faktisk var skrudd på. Dette hjalp ikke da jeg fremdeles ikke fant porten. Dette fortalte jeg også Canal Digital, men igjen så tror jeg ikke at jeg snakket med en kompetent person.

Jeg har ikke mulighet til å koble min PC direkte til modemet uten å redekorere stua.

Angående den siste biten svarer jeg enkelt og greit med ett bilde:

http://i47.tinypic.com/1h2fsm.jpg

Endret av Imbakekeke
Lenke til kommentar
Dette har jeg forøvrig skrevet ovenfor, men jeg kan gjerne skrive det igjen.

Jeg satte opp DMZ med PCen min, jeg sjekket at jeg hadde tastet inn riktig nettverks IP (min IP), og at DMZ faktisk var skrudd på. Dette hjalp ikke da jeg fremdeles ikke fant porten. Dette fortalte jeg også Canal Digital, men igjen så tror jeg ikke at jeg snakket med en kompetent person.

Jeg har ikke mulighet til å koble min PC direkte til modemet uten å redekorere stua.

Angående den siste biten svarer jeg enkelt og greit med ett bilde:

http://i47.tinypic.com/1h2fsm.jpg

du sier koble modem til pcen mener du at pcen får åpne alle portene da ?

da er det ruteren din som er noe i veien med, kanskje du kan prøve DD-WRT visst den støtter det http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices her har du en liste over rutere som er det !. :)

Lenke til kommentar

Okay, i følge det siste bildet ditt, har du ekstern IP på WAN siden av routeren.

Jeg sjekket med en kamerat av meg, og han sier at problemet med åpne porter på hans router også var problematisk selv med DMZ aktivet. Så det kan være derfor det ikke vil fungere selv om du har satt DMZ til pcen din.

Du får nesten forsøke koble en pc direkte til modemet. Lån en bærbar eller en lang kabel hvis det er langt mellom modem og datamaskin.

Du kan forsøke Shields Up http://www.grc.com/default.htm og se om du får beskjed om porten er åpen eller ikke der også, i tilfelle noe er rart med portsjekkeren til utorrent. Velg Shields opp på hjemmesiden til GRC og test porten din der.

Lenke til kommentar

Nei jeg mener at det står en enorm TV forran selve kabelmodemet, og kabelen som sitter på modemet er jævelig kort. Tror ikke jeg får bytta TP kabelen på modemet siden kabelen er spesialtilpasset modemet heller. Er uansett en veldig, veldig stor jobb å få plugget pcen min direkte i modemet.

Det er ingenting jeg har prøvd fram til nå som har ført til at porten jeg vil ha åpnet faktisk har blitt åpnet.

Endret av Imbakekeke
Lenke til kommentar

Sozinho jeg testet på Shields Up, og jeg må si at det var litt vanskelig å tolke svaret jeg fikk:

b7b2uu.jpg

Som aller siste løsning så skal jeg se om jeg får en laptop på kabelen direkte til modemet. Det er garantert den mest vriene løsningen mulig for meg så jeg tester gjerne alt annet først.

Endret av Imbakekeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...