abedatt Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg har i likhet med flere her på forumet ventet i flere år på Blue ray DVD opptaker. Har etterlyst dette her på forumet uten at noen har svart eller klart å gi meg noe mer informasjon. Egentlig bare synsing fra de aller fleste. Har derfor tatt skjeen i egen hånd og lest det jeg kan finne på nettet. Mitt behov er særlig å få tatt vare på gamle opptak jeg har fra begynnelsen av 1980 tallet og frem til i dag. Dette er fordelt på kassetter med vanlige VHS, Super VHS C, Mini DV kassetter og det siste formatet som er HD på minnebrikker. Her kjøres det AVCHD. Jeg har sikkert oppimot 100 timer med film som jeg ønsker å ta vare på, først og fremst over på DVD. Når det gjelder HD video er det egentlig enkelt da man bare kan sette minnebrikken inn i pc`n og overføre til harddisken. Men å få dette videre er ingen enkel sak for hvermannsen, som meg selv. Jeg ønsker heller ikke å gå gjennom en omstendelig prosess med videoredigering og forandring av format på pc. Slik det føles nå er akkurat dette for avansert for meg! Bruker man en vanlig DVD opptaker komprimerer denne signalet ned til MPEG2 og man taper altså kvalitet fra mini DV kassetter. På VHS og Super VHS har dette ingen betydning etter det jeg har lest. Og overfører du de siste opptakene dine tatt med HD kamera er vitsen med HD kamera borte. Det er her Blue ray DVD opptaker kommer inn. Poenget er å få dette overført på plate uten kvalitetstap, og dette klarer en slik opptaker. Grunnen til at slike opptakere ikke er kommet skyldes Hollywood filmindustrien og deres makt over produsentene. Egentlig har Blue ray DVD opptakere eksistert i mange år, men kun i Japan. Men nå er de kommet til Europa, først i Frankrike så i England og nå sist i Tyskland. Panasonic er kommet med flere opptakere og her snakker vi ikke om første generasjons opptakere! Jeg har sjekket nettbutikkene i disse landene og det finnes flere modeller å velge mellom. Etter det jeg kan se har de fleste opptakerne slike spesifikasjoner: 2 DVB tunere, det vil si tuner for det digitale bakkenettet men jeg tror det dessverre avviker fra det Norske bakkenettet. Opptil 500 GB Harddisk. Opptak på Blue ray plater i blant annet MPEG4 , MPEG2 og AVCHD. Kopiering i HD kvalitet, men her har produsenten gardert seg mot Hollywood. Du kan kun kopiere dine egne videokamerafiler fra ett HD kamera i AVCHD. Det er ingen HDMI inn på disse spillerne, kun ilink fra kamera. Det kan også se ut som om det ikke finnes scart på noen av disse. Selvfølgelig HDMI ut. I tilleg finnes USB inngang og Ethernet nettilgang. Men det viktigste for mitt behov er å få kopiert alle mine gamle filmer over på plate uten kvalitetstap. Jeg vil understreke at jeg er overhodet ingen spesialist på dette området og disse opplysningene har jeg hentet både ved å google eller å se på forskjellige nettbutikker i Europa. Prøv Pixmania og velg deretter Frankrike eller Tyskland så kan du selv se! Sjekker du den norske nettbutikken til Pixmania ser du Panasonic spillere til salgs som er beregnet stort sett for det europeiske markedet, du finner de ikke igjen hos Panasonic Norge. Da jeg har hentet disse opplysningene fra google og brukt dennes oversetter, tar jeg forbehold om at denne har oversatt rett. Er det noen som er stødige i fransk eller tysk kan det hende at disse kan korrigere mine opplysninger eller legge til noe. Jeg tror det bare er ett tidsspørsmål før disse spillerne kommer til Norge. Jeg har bestemt meg for å avvente til over nyttår, hvis ikke det kommer noen spiller fra Panasonic Norge kommer jeg selv til å importere en spiller selv om jeg da ikke får brukt tuneren. Den vil i alle fall dekke mitt behov for å overføre uerstattelige opptak uten kvalitetstap på fremtidsrettete DVD plater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå