stich_it Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Ikke så fælt mye men om du tar for deg spoileren min i post #11 så har jeg regnet det ut der.For ordens skyld så er standaren hevet fra 220 til 230V for en del år siden men uansett tenker du rett. hehe. Do'h ja vet den er "hevet" men men jeg måler stort sett ca 220V i veggen der jeg har målt så sitter det litt i fra skoledagene at det skal være 220. men uansett så er det mye amper vi snakker om. Lenke til kommentar
nicogonz Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) enkelt skal det i alle fall ikke være.... Bruker ikke komfyrer 3 fase? Prøver bare å finne ut om jeg har det i huset. Vil det koste mer å fyre opp ovenen, hvis kobler den til 1 fase? er det en sammenhenng mellom A og kWh? Endret 21. desember 2009 av nicogonz Lenke til kommentar
nicogonz Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 Jeg tok meg den frihet å tegne ovnen koblet opp på 1~ Vil den ytw 5,333KW hvis jeg ikke har med det siste elementet? hvor mange mm2 trenger jeg da? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Ja da yter den 5,3333KW og vil trekke 23A og det kan legges fram 6mm2 om kabelen legges skjult eller 4mm2 omkabelen legges åpent. 25A sikring skal da holde. Men det er viktig at det er L1 og L2 som kobles til på ovnen ellers vil ikke styringa fungere. Endret 22. desember 2009 av perpyro Lenke til kommentar
nicogonz Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 Jeg er ganske grønn når det kommer til dette. Når du sier 6mm2, vil det si at jeg trenger en kabel som er 3x6mm2? I boka så står det at jeg må bruke en kabel av typen H07rn-f. Lenke til kommentar
Navyshark Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Sidan det er ein sauna omn, er kabelen dei anbefalar ein kabel som er godkjent for bruk i badstu. Hugs korreksjonsfaktor for temperatur når du bereknar kabel. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) Kabel du trenger for opplegg til badstuovnen om du kjører den på 1~ er kabel 2x4mm2. Det med badstukabel gjelder kun inni badstua så om du har en koblingsboks på utsiden av veggen badstuovnen er montert på dreier dette seg om 1 meter badstukabel. Badstukabel tåler temperatur på 180 grader så korreksjonsfaktoren forsvinner. Anyway du trenger elektriker for å få gjort jobben. Endret 23. desember 2009 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå