nicogonz Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 hei ovnen er NM 800. Kabel: H07RN-f. Kan jeg bruke en med to ledere? Hvilke farger skal inn hvor?(se bilder) Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) ... er ikke det en trefase ovn? ergo du trenger tre faser + jord. det står jo klart i bilde nummer to at du trenger 3x2.5kvaderatmm Vis du ikke kan lese installasjonstegningen riktig så burde du kanskje ikke installere ovnen? Har du 400V nett forresten? siden det er det ovnen er konstruert for... Endret 16. desember 2009 av stich_it Lenke til kommentar
nicogonz Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 jeg skal ikke koble den selv, men vil legge klar en kabel i veggen, så jeg lurte egentligpå hvilken kabel jeg skal kjøpe. jeg har ikke 400v. Går det å koble den opp mot en 230v netverk? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 jeg skal ikke koble den selv, men vil legge klar en kabel i veggen, så jeg lurte egentligpå hvilken kabel jeg skal kjøpe. jeg har ikke 400v. Går det å koble den opp mot en 230v netverk? det tviler jeg på er noe særlig. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Den ovnen er konstruert for to spenninger, både for 400V TN og 230V IT. Det skjema som er lagt fra viser hvordan den skal kobles ved 230V, hvis man ser litt på det skjema som ligger til vestre ser man så vidt at elementene er koblet i stjerne (400V). Ergo det er mulig å kjøre den på to spenninger. Hvis du legger ut all dokumentasjon på ovnen, kan vi kanskje svare med større sikkerhet om det er mulig å bruke den på begge spenninger. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 mulig mulig, eller så er det en universal installasjons/bruksanvisning ment til flere ovner. men det vet vi jo ikke. og når jeg sitter å tenker litt på det så blir det vel et enormt strømtrekk ved 220? P=U*I*kvaderatroten av 3 er vi ikke da oppe i 20A på denne ovnen på 220V? mot ca 11.5 på 400V Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 og når jeg sitter å tenker litt på det så blir det vel et enormt strømtrekk ved 220?P=U*I*kvaderatroten av 3 er vi ikke da oppe i 20A på denne ovnen på 220V? mot ca 11.5 på 400V Med 8kW trefase på 230V er vi oppe i 20A, eller faktisk ørlite over, noe som tilsier en 25A automat, og så vidt jeg (som ikke-elektriker) vet, minimum en 3x6+jord kabel. På 400V ville det, som indikert i tabellen vært nok med en 4x2,5+jord. Tar forbehold om at det kanskje trengs enda mer enn 3x6 i skjult anlegg.Hvor stort rør man må ha for å trekke en slik kabel vet jeg ikke, men i alle fall minst 20mm, kanskje 25. Lenke til kommentar
nicogonz Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 ok, så det vil funke, men ovnen vil bruke mer strøm på et 230v nettverk? her er er det noen andre bilder fra heftet som fulgte med. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 I og med at 230V alternativet er utelatt på NM 800 og 900 modellene, så virker det ikke som om de kan kjøres på 230V. her er forresten en elektronisk bruksanvisning Skulle det mot formodning fungere med 230V, så må du vel uansett legge en ny 25A (?) kurs.. Lenke til kommentar
nicogonz Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 hmm. ok kan det være at ovnen vil fungere på 230v, men ikke yte 8kw? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Først har du 3~ 230V i huset? Har du det er det ingen problem og ovnen vil avgi 8KW Har du det ikke sliter du. Sånn fra en elektrikers ståsted kan ovnen rent teknisk kobles opp på 230V 1~ ettersom det ikke dreier seg om en motor som må ha alle fasene for å få et roterende magnetfelt. Det første problemet ditt er at 8KW på 230V 1~blir den nette sum av ~35A. Det blir en heftig 1~ last av det og du må trekke 10mm2 for å takle lasta. Sikringen blir da 40A. Så for det første kan man jo lure på hvor praktisk dette er og neste spørsmålet blir lovligheten av det ettersom ovnen ikke lengere er typegodkjent når noen har fiklet i den selv om det skulle være en elektriker. Når det er sagt er det ei svær badstu du har om du trenger en 8KW ovn. Den ovnen holder i litt mindre offentlige badstuer for å si den sånn så pakk den inn og bestill deg 6KW ovnen, den holder i massevis for deg. Endret 20. desember 2009 av perpyro Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 hmm. okkan det være at ovnen vil fungere på 230v, men ikke yte 8kw? den vil alltid yte 8KW maks. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 den vil alltid yte 8KW maks. Hvis du bare greier å koble til en av fasene, vil den vel yte en tredjedel? Brokobling av de de tre fasene er ikke praktisk mulig, da nødvendig strøm i ledningen overstiger de 25 amperene man vanligvis har i hus. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) den vil alltid yte 8KW maks. Hvis du bare greier å koble til en av fasene, vil den vel yte en tredjedel? Brokobling av de de tre fasene er ikke praktisk mulig, da nødvendig strøm i ledningen overstiger de 25 amperene man vanligvis har i hus. du tenker å koble som vanlig en fase da, vis du gjør det så vil du bare sende strøm gjennom to av elementene vil jeg anta. det blir vel: (8KW/3)*2=5333W ca. og da tar vi P=U*I som og kan gjøres til I=P/U så: 5333/220=24. vel med mindre du parallell kobler to av elementene for da vil vel effekten bli enda lavere. men det regner jeg ikke på akkurat nå. men da kan du vel like greit kjøpe en svakere ovn? rettelse vis ovnen settes opp til trekant så vil man kunne få spenning over samtlige elementer. men da har du to i serie parallelt med det siste elementet. Endret 20. desember 2009 av stich_it Lenke til kommentar
nicogonz Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 hmm det var helt gresk for meg. jeg har kontaktet levrandøren som sa til meg at de ovnene han selger er tilpasset 230v 3fase. så da trenger jeg vel bare å kontakte en eletriker, slik at jeg får 3fase i huset. noen som vet om det er en stor jobb for elektrikeren? hvor mye må jeg regne med å betale han? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Har du ikke 3~ i huset så kan jobben bestå i alt fra å montere ny hovedsikring og koble til den tredje fasen til å måtte få lagt ny inntakskabel ut til nærmeste punkt i everkets nett som har dette. Tror det er billigere og kjøpe en 1~ 230V 6KW ovn. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 pris vil avhenge av hvor stor jobb som må gjøres av elektrikkeren som det er nevnt her. er du heldig så må han bare legge opp en ny kurs i huset. hvis du er mindre heldig må det som sagt trekkes ny kabel inn til huset ny hovedsikring installeres så ny kurs og intern kabling i huset. og jeg anbefaler deg å snakke med elektrikeren om å montere denne ovnen på 220V istedet for 400, selgere/forhandlere sier det meste for å selge... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Jeg tok meg den frihet å tegne ovnen koblet opp på 1~ Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 hvis jeg har tenkt riktig her(begynner å bli en stund siden jeg regnet på slikt) så vil fremdeles effekten være 8KW og da blir I=36,36A eller roter jeg her nå Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Ikke så fælt mye men om du tar for deg spoileren min i post #11 så har jeg regnet det ut der. For ordens skyld så er standaren hevet fra 220 til 230V for en del år siden men uansett tenker du rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå