espen88 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Hei og hå! Er litt nyskjerrig på hva dere syntes om overgangen fra Windows (gjerne Win7) til Mac? De positive tingene trenger dere ikke nevne. De står godt forklart over alt på Apple sine nettsider Jeg vil høre de negative tingene. Hva var det første som fikk deg til å fordømme Mac? Har du fortsatt Mac, eller byttet du (vil bytte) tilbake til Windows? Har selv hatt Windows i snart 15 år, og er litt skeptisk på å bytte til Mac. Hva er forskjellen på Windows på en macbook pro, og windows på en vanlig PC? (boot camp) Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Jeg har bare maskiner fra Cupertino, og kommer til å fortsette med det. Lenge siden jeg har hatt Windows-maskiner (min overgang var vel fra Win98, tror jeg), men må dessverre innom Windows-verdenen med jevne mellomrom, så jeg vet hva elendigheten går ut på. Noen ulemper: -du får ikke alltid 100% kompatibel programvare. Vi har Office til Mac, men det er en del krøll om en bruker mer enn standardfunksjonene. Ironisk nok er Apples eget program Pages langt bedre på å håndtere Word-dokumenter med ligninger enn Word 2008 fra Microsoft, for eksempel. -spillutvalget på Mac er ikke allverden. Du kan selvsagt kjøre Windows der det trengs. MBP vs vanlig PC, typiske forskjeller: høyere pris i forhold til rene «hardwarespecs» på MBP, men langt bedre på en del andre parametre som byggekvalitet, skjerm, tastatur, batteritid etc. Endret 16. desember 2009 av Euklid Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Om du skal bruke MAC i et domene eller hjemmenett av litt mere avansert type, så støtter ikke MAC DFS stier. Man må selv holde rede på hvor filene ligger og skulle administrator på et domene nettverk skifte stiene, så må man oppdatere manuelt selv. Skrivere som deles ut via active directory kan være litt tricky å få til. Her må man installere et program fra Microsoft som gjør at du kan autentisere deg i et AD med MAC'en. Dette er stort sett problemer forbundet med MAC i et domene... Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 ok, kjekt å vite Hvordan funker det å kjøre Windows på en Mac? (I tilfelle man ikke liker OSX). Er det som hvilken som helst PC, eller er det noen ting man må være obs på? Får mest sannsynlig Win7 til jul, så da hadde det vert gøy å faktisk kunne bruke det ^^ Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Du kan simulere Windows gjennom Parallels, Vmware Fusion eller Bootcamp. Funker fjell. Omtale av Parallels - ser ganske stilig ut: Endret 18. desember 2009 av ahpadt Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Du kan simulere Windows gjennom Parallels, Vmware Fusion eller Bootcamp. Funker fjell. Takk for svar! Parallels vil være uaktuelt å bruke. Hvis jeg skulle bruke Windows på Mac-en så ville det kun være fordi jeg ikke hadde komt over ens med OSX, noe jeg har planer om å gi en sjanse hvis jeg skulle ende opp med en Mac. Kall det gjerne en reserveløsning Så da antar jeg at Windows vil funke supert på en unibody(?) macbook pro? Og en ting til. Hvordan vil det være med Mac sine taster og Windows operativsystem? Mangel av Windows-start knappen osv? Endret 18. desember 2009 av espen88 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Windows fungerer så bra på Mac som det fungerer på noen maskin (ikke særlig godt, med andre ord), tastaturforskjellene er ikke noe problem, slikt remappes i software. Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Om du skal bruke MAC i et domene eller hjemmenett av litt mere avansert type, så støtter ikke MAC DFS stier. Man må selv holde rede på hvor filene ligger og skulle administrator på et domene nettverk skifte stiene, så må man oppdatere manuelt selv. Skrivere som deles ut via active directory kan være litt tricky å få til. Her må man installere et program fra Microsoft som gjør at du kan autentisere deg i et AD med MAC'en. Dette er stort sett problemer forbundet med MAC i et domene... Jeg beklager terpingen, men dette irriterer meg til vanvidd:P -> MAC og Mac Når det kommer til negative sider ved å bytte til Mac ser jeg ingen. Hvis det skulle være noe så må det være at hvis man lurer på noe så må man selv lete etter svar på nettet eller eventuelt spørre på et forum. Med Windows går det ofte an å spørre en kompis om hjelp, siden man støter på så mange problemer i Windows at man etterhvert blir litt drillet i problemløsning. Nå skal det sies at Apple-produkter kan ha problemer også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Om du skal bruke MAC i et domene eller hjemmenett av litt mere avansert type, så støtter ikke MAC DFS stier. Man må selv holde rede på hvor filene ligger og skulle administrator på et domene nettverk skifte stiene, så må man oppdatere manuelt selv. Skrivere som deles ut via active directory kan være litt tricky å få til. Her må man installere et program fra Microsoft som gjør at du kan autentisere deg i et AD med MAC'en. Dette er stort sett problemer forbundet med MAC i et domene... Jeg beklager terpingen, men dette irriterer meg til vanvidd:P -> MAC og Mac Når det kommer til negative sider ved å bytte til Mac ser jeg ingen. Hvis det skulle være noe så må det være at hvis man lurer på noe så må man selv lete etter svar på nettet eller eventuelt spørre på et forum. Med Windows går det ofte an å spørre en kompis om hjelp, siden man støter på så mange problemer i Windows at man etterhvert blir litt drillet i problemløsning. Nå skal det sies at Apple-produkter kan ha problemer også. Bare fordi du ikke ser noen negative sider, betyr IKKE at de ikke finnes. Trådstarter gjør nøyaktig det du anbefaler, nemlig å spørre på forum. Bare for å irritere mere, så forstår nok mottaker forskjellen på MAC og Mac. Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Potato tomato for min del egentlig Kjøpte en MBP 13 alikevel. Får se om jeg installerer Win7 på den om det ikke faller i smak. Man vet jo aldri før man har prøvd? ^^ Skal oppdatere tråden med min egen erfaring (mtp at jeg er meget for Windows ) slik at andre kan lese det også. Laptopen kommer vel i løpet av en uke eller to. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Det er et godt kjøp. Bruk en del tid på å sette deg inn i Mac OS før du legger inn Windows; lærekurven er ikke særlig bratt, men helt umiddelbart er det jo alltids noe av det vante man savner, før en har satt seg inn i nye systemer. Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Ja, så da har jeg hatt Macbook Pro 13 i 2 uker. I begynnelsen var alt veldig tungvindt for meg, men jeg var fast bestemt på å i det minste lære meg hvordan OSX fungerte. Lærekurven er overhodet ikke bratt, men det er ihvertfall lys i enden av tunellen Det er mye ved Mac som faktisk imponerte meg. Alt fungerte kjempebra, men med en gang man prøver å legge inn ting som har med Windows å gjøre (Live messenger for mac etc..) så er det milevis i fra Windows versjonene. Men det kan jeg egentlig leve med. Det finnes sikkert andre alternativer også. Førsteinntrykket mitt er at OSX er et bedre operativsystem enn Windows7. MEN... Da jeg begynte på skolen igjen så gikk det ganske nøyaktig 3 dager før jeg oppdaget at OSX ikke fungerte. (Foreløbig bare i 1 fag). Først kjøpte jeg Mathworks MatLab for mac, og det fungerer helt greit. Men siden utdanningen min er innenfor elektro ingeniør, så bruker bedrifter (for ikke å snakke om skolen) ikke Mac. Og programmene vi trenger fungerer kun på Windows XP pro / Vista Ultimate osv... Dette er vel det som gjør at OSX ikke får full pott hos meg. Det er begrenset med programvare som støtter annet en Windows. Man må ofte lete etter programmer som fungerer på OSX (har blitt en flittig bruker av google^^ ). OSX er genialt. Det er bare å ta av seg hatten for det, men det er ingen som vil være med på leken ser det ut som. Noe annet jeg savner er noe som tilsvarer Legg til/fjern programmer som finnes i Windows. Jeg er klar over at OSX har et annet system, men om det er så mye bedre er jeg heller usikker på. Konklusjonen min er vel at jeg tror nok at jeg kommer til å fortsette å kjøpe Mac (ja, har blitt litt frelst), men jeg kunne aldri hatt det som min hoved datamaskin. Jeg må ha en stasjonær i nærheten med Windows. Så enkelt er det bare. Men en Apple laptop på siden frister til gjentagelse. Kommer til å bruke OSX så fremt det lar seg gjøre, så får jeg bruke BootCamp/annen pc til den "sære" programvaren Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Godt å høre du er fornøyd så langt, men det er jo bare to uker siden du har byttet – så du finner sikkert Mac-programmer som kan løse mange av oppgavene du nå gjør i Windows etter hvert. Noen konkrete kommentarer til problemstillingene du tar opp: Microsofts Messenger-program er det nok få som bruker på Mac, Adium er et godt alternativ. Veldig spesielle programmer fungerer noen ganger kun på Windows, dessverre (det er her BootCamp kommer inn, ja ...), men det er overraskende hvor få programmer dette dreier seg om – mye har skjedd der de siste årene. På den annen side er veien kort fra et program skrevet for Linux til en Mac-versjon, den veien kommer det mye lurt. I tillegg finnes det en stor mengde veldig gode programmer som kun fungerer på Mac – mange av disse er utviklet med «Mac-filosofien» i grunn, som gjør de veldig effektive i bruk. Legg til/fjern programmer skjønner jeg ikke helt hvorfor du savner; er jo bare å dra ting ned i søppelkassen? Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Legg til/fjern programmer skjønner jeg ikke helt hvorfor du savner; er jo bare å dra ting ned i søppelkassen? Er vel det at jeg er vant med å ha en liste over installerte programmer. Synes egentlig det er en bedre løsning enn å lete frem programmet først. Er ikke selve avinstalleringsprosessen som er noe stress. Den er jo, nesten, litt genial Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Ehmm, alle programmene ligger jo i Applications-mappen? Om du vil ha de som en liste kan du trykke Cmd - 2 i Finder. Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Er klar over dette, men det forandrer ikke på det faktum at jeg er mer komfortabel med Windows sin løsning. Lenke til kommentar
Thyrfing Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Prøvd deg på Appzapper! knallprogram til å slette programmer med, ellers er Adium knall for msn, selv om jeg bruker mer chat mindre og mindre, Windows xp funker perfekt i bootcamp for meg, så må jeg over for å tegne litt i autocad/tekla structures, så erre bare å ta en boot:) Lenke til kommentar
iau Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Legg til/fjern programmer skjønner jeg ikke helt hvorfor du savner; er jo bare å dra ting ned i søppelkassen? Dette er vel ikke helt innlysende. Skal man fjerne et program så må man først dra selve programmet til "Trash", og deretter finne alle andre mappene som skulle blitt med samme veien. Hender mer enn ofte at det ligger igjen rester flere steder i Library-mappen. Kan alltids argumenteres med at det ikke er deler av selve programmet man fjerner, men likevel mapper som programmet i sin tid opprettet og har fyllt med mye rart. Jeg går alltid innom og rydder her når jeg har fjernet et program som legger igjen søppel her. Bruker selv AppCleaner, men den finner heller ikke alltid alt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Her er et program som sletter det meste av tilhørende filer... Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Har et lignende program som rensker filer når du fjerner programmet fra applications mappa. Men "Legg til/Fjern programmer" er en langt mer ryddig måte å slette programmer på i mine øyne. En komplett liste med programmer og en "Avinstaller" knapp. Apps kan (så vidt jeg har fått med meg) ligge overalt på Macintosh HD. Angående programmer som ikke funker i OSX, så er dette et ENORMT problem innenfor ingeniør studiet/yrket. Har hatt Mac-en i en liten stund nå, og jeg bruker stort sett mer tid i Windows enn i OSX. For meg er OSX fortsatt milevis unna å være et reelt valg til den slags bruk (f.eks. hardware programmering). OSX er for meg et artig leketøy, men innenfor min utdanning så blir det bare med det. Men med mindre produsenter som lager laptoper med Windows kommer med noe mer fristende design, byggekvalitet osv, så ser jeg ikke bort i fra at mitt neste kjøp også kan bli en Mac. Hvorfor? Fordi Mac er gøy! (og gud bedre for en herlig trackpad!) Endret 25. januar 2010 av espen88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå