Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg møtte ikke opp til sesjon, what to do?

Kubjelle

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nå 19 år, jeg går på universitet.

Jeg møtte ikke opp til sesjon, ifjor. Grunnen til det er enkel. Jeg fikk ikke brevet om at jeg skulle møte opp til sesjon. Trodde jeg. Det viste seg at posten hadde blitt blandet og at brevet mitt hadde endt opp hos min mor. Min mor og min far er separert, men de bor i samme hus. Jeg syns det var litt rart at alle andre av vennene mine snakket om at de fikk brev av å komme til sesjon, men ikke jeg. Jeg trodde at grunnen var at jeg ikke hadde levert en bekreftelsesslipp litt sent, derfor tenkte jeg ikke så mye over det. Før jeg fant, brevet da, 1 måned senere. Jeg tenkte jeg skulle ringe til militæret, men jeg glemte helt av det.

Jeg har faktisk lyst å gå i militæret, men hvordan skal jeg gå frem? Skal jeg bare ringe og si; hei, jeg møtte ikke opp til sesjon for nesten 2 år siden. (Husker ikke helt når sesjonen var) Det er også straffbart å ikke møte opp til sesjon, kan jeg få en bot eller dom på meg? Kan det hende at jeg plutselig blir kalt inn når jeg er 27år har jobb og kanskje kone og barn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt pussig at du ikke har blitt fulgt opp i disse 2 årene. Rot i systemet?

Hva som gjelder i forhold til oppmøte på sesjon vet jeg ikke, men møter du ikke opp til generell militær innkalling, så blir du i verste fall hentet med makt hvis du oppholder deg på fastland.

Du kan uansett ikke bli direkte innkalt til militæret i en alder av 27 år, hvis du ikke har vært gjennom sesjon først. Her skal de jo teste hvorvidt du kan duge i en militær rolle, eller om du fritas fullstending med bakgrunn i fysisk helse etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...