Swifty^ Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Hei. Som dere ser av emnetitelen har jeg altså mistet (nesten) all data som var på QNAP NAS en min. NASen det er snakk om er en QNAP NAS 419P, som jeg hadde 2x1,5 Tb disker i Raid. Jeg trykket så Reset knappen bak på NASen siden det skjedde noe krøll, og når NASen startet opp på nytt var all data borte (hvertfall ikke synlig). Men filene som var lagret på "Default" mappene på NASen er fortsatt der, men det var ikke her jeg lagret mestparten av filene mine. Så når jeg sjekket System Monitor, står det at jeg har brukt så å si all lagringsplass (25 gb Free) av 1,5 tb. Noe som er så og så det samme som før Reseten. Vil det si at filene fortsatt er der ett sted? Diskene er i EXT4 format om det har noe og si. Og firmwaren er 3.1.1 Build 0815T. Så som dere kansje skjønner lurer jeg på om det er noe mulighet for å få tilbake disse filene? I og med at det står at det bare er 25 Gb free, har jeg ett lite håp om at jeg kan få det tilbake. Men jeg har ingen erfaring med recovery. Takker for alle svar og all hjelp. Om dere klarer å hjelpe meg å få tilbake filene er jeg svært takknemmelig. EDIT: Jeg kjørte de 2 diskene i RAID (husker ikke helt hvilken, men er vel ikke så mange å velge mellom med bare 2 disker). Vet ikke om det er av stor betydning, men er vel en detalj å merke seg. Endret 16. desember 2009 av Swifty^ Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Har en QNAP TS-219P. Resatte også (av diverse grunner) min boks (dog med lite data på). Dataene forsvant fra shares, men - dersom du kobler til disken via SSH (last ned Putty), så skal dataene ligge på disken der. Er ikke noe linux-ekspert akkurat, men mener at filene ligger i en folder som heter noe ala MD0_DATA - du får rett og slett søke etter filer via terminalen. Prøv: find -name MD0_DATA evt find -name DEL_AV_FILNAVN (som du husker) Du skriver ikke hvilken type RAID du har satt opp da - selv kjører jeg 1,5TBx2, men mirror (der speiles den ene disken for ekstra backup). Å kjøre striping (for ekstra ytelse) er jo bare tull på en NAS-server som uansett ikke klarer levere den hastigheten via nettverket. Dersom du har kjørt striping vet jeg dessverre ikke noen måte å finne dataene på, satser på at noen andre kan hjelpe da Endret 16. desember 2009 av KriFos Lenke til kommentar
Swifty^ Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg gjorde som du sa og sjekket opp i putty. Jeg brukte kommandoen "df -h" og dette er resultatet: Filesystem Size Used Available Use% Mounted on/dev/ram0 32.9M 15.0M 17.9M 46% / tmpfs 32.0M 124.0k 31.9M 0% /tmp /dev/sda4 310.0M 187.9M 122.0M 61% /mnt/ext /dev/md9 509.5M 47.9M 461.6M 9% /mnt/HDA_ROOT /dev/md0 1.3T 1.3T 23.4G 98% /share/MD0_DATA tmpfs 32.0M 0 32.0M 0% /.eaccelerator.tmp Den markerte teksten ser veldig ut som at er det jeg er på jakt etter. Men jeg har ingen anelse om hvordan jeg fortsetter etter dette. Noen som vet hvordan jeg fortsetter? Bør jeg ta ut diskene og bruke gjennoprettningsprogram, har QNAP en egen gjenoppretningsfunksjon eller må jeg gjøre det på en annen måte? Lenke til kommentar
Swifty^ Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg fant ut til slutt at filene fortsatt er lagret og i god stand. Alt som måtte gjøres var å lage de samme nettverksmappene som ble borte, så kom all dataen tilbake igjen. Hvis noen andre støtter på det samme problemet er det litt mer info om dette her. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå