TempO Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Hei. Har en PII 233Mhz med 64MB ram pc stående som jeg skal ha opp å gå (for spilling av musikk og internett). Hvilken version av windows bør jeg legge inn på denne flotte Pc'n slik at den fungerer best?win98, win2k eller XP? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 W98SE blir mitt tips.... Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Med tanke på minne og CPU, så er det vel kanskje like greit å kaste inn Win98SE. Du kan jo også vurdere å slenge inn linux? En noe strippet versjon skulle vel gå greit? Kanskje bytte ut Gnome eller KDE med noe mindre ressurskrevende? Her kan sikkert noen 1337-linux-guruer hjelpe deg. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Hei. Har en PII 233Mhz med 64MB ram pc stående som jeg skal ha opp å gå (for spilling av musikk og internett). Hvilken version av windows bør jeg legge inn på denne flotte Pc'n slik at den fungerer best?win98, win2k eller XP? selv kjører jeg windows 2000 på en fildelingsserver (166mhz, 32mb ram osv). dette går svært tregt, men den skal jo bare brukest til fildelingsserver. jeg har også kjørt windows 2000 på en annen maskin (celeron 333mhz, 512mb ram osv), og tenkte på å bruke den til det samme som deg. men spilling blir dårlig, høring på musikk går greit nok, men det beste var vel å bruke maskinen til kontorbruk (office, litt programmering osv). så jeg anbefaler windows 2000, men ikke regn med å kunne bruke datamaskinen til spilling. Lenke til kommentar
Blackie Lawless Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Dytt inn litt mer ram (min. 128mb, burde være billig), og kjør XP. Gamle versjoner gir bare trøbbel (2000 er dog et hederlig unntak). Har kjørt XP Pro med PI 233, 192 mb ram. Funket fint til lett musikkbruk. :wink: Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Jeg har en Pentium MMX 200@233mHz med 192 mb ram som kjører WinXP greit Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Innstalerte Win2k på en bærbar for pappa for noen månder siden. Den maskinen er 266Mhz og 64Mb ram. Det går greit til jobbing o.l, men går ganske treigt med flere prossesser oppe. Grunnen til at vi ikke innstalerte Win98 på den er at han har hatt det i 3 år på en annen pc her i huset, og etter at vi byttet til Win2k sverget han på aldri å gå tillbake til Win9x. Mitt tips er å prøve Win98 og om det funker helt(greit, nesten da) uten å kræsje så bruker du det. Ellers skifter du til Win2k. Lenke til kommentar
TempO Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 hmmz...mye forskjellige svar her ja hehe, mye kommer vel oxo ann på hvilket operativsystem man liker får se om jeg klarer å få tak i en billig minnebrike kanskje for jeg må si at XP er mitt favorittvalg (ihvertfall hvis jeg hadde hatt mer ram). Har testa win2000 på den...det går tregt ja...menmen, det funker jo. Problemet er at man blir lei all ventingen, men det må man jo bare fint regne med. Hvilke av win2000 og XP vil kjøre best på det oppsettet jeg har av Hardware nå da? takker for svar Lenke til kommentar
Tørpærn Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Windows XP krever mye ram for å kjøre stabilt. Jeg tror Win98 SE er best for alle PC'er under 300 MHz og 96 MB ram. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Hvilke av win2000 og XP vil kjøre best på det oppsettet jeg har av Hardware nå da? jeg vil tro at det går kjappest med windows 2000, selv om det ikke kommer til å gå kjapt. jeg fåreslår windows 2000 fordi windows XP krever litt mer fra maskinen din. Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 De 128MB ekstra ram'ene kan du sikkert få av en kamerat om du ikke har selv :wink: Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Du har for lite ram til å kjøra w2k/XP på ein fornuftig måte. (Ingen problem å instalera o.l, men du skal vera veldig tålmodig for å bruka det) Vil anbefala deg å få tak i 128 mb ram til og kjøra w2k. Berre la maskinen stå på heile tida, for oppstart tar laaaaangt tid. (Har ein P2-266/192mb ram med w2k, så eg har erfaring). Vil ikkje anbefala w2k med mindre enn 192 mb ram. (XP trivest best med ennå litt meir ram) Lenke til kommentar
Mysil2 Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Hvis du finner ut hvor store brikker maskina di tåler, og hvor mange du har plass til ekstra, har jeg sikkert noen som passer til din maskin. Tipper du har en 64MB sd-ram, og har plass til to til. Det jeg ikke vet, er hvor store brikker som funker. Jeg har i hvert fall noen 64MB og 128MB SD-ram brikker liggenes.... Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Dersom maskinen skal brukes kun til å spille musikk og å surfe/skrive mail, så er det da rimelig overkill å hive inn mer minne som han uansett ikke har og installere Win2k/WinXP. Til de tingene der er da Win98 SE stabilt nok i massevis. Ingen vits i å overdrive heller. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Litt underlig at ingen har nevnt NT 4.0? Det kjører jo lekende lett på en slik PC og er meget stabilt.. (er bare w2k som er mer stabilt etter min mening (når man tenker på MS-OS)) Eneste negative er at det kan være vrient å finne drivere til hardware av nyere dato og USB fungerer ikke i NT... NT 4.0 med SP6 er min anbefaling! Lenke til kommentar
TempO Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Nå har jeg fått skaffa meg litt ram 512 for å være eksakt kjører win2000 nå, funker som en drøm! får se om jeg legger inn XP for å teste dette ved en senere anledning, siden jeg liker denne mye bedre enn 2000. takker for alle svar, selvom det er mye uenigheter ute å går her,hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå