Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generell informasjon om chip-trimming.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opel Astra 95 Kombi - originalt 116 hk, 85 kw, 1.8l. Kjøpt kjøpt av en øst-europeer: "toperform1". I følge annonsen skal chippen alene gi opp til 131 HK, men dette har jeg ikke fått dokumentert. Det jeg derimot har dokumentert, er at motoren aldri ble det samme etter chip. Føles som om jeg kjører en jetfly, bilen er sykt sterkere nå.

 

Skal du ha chip, se på han fyren sine produkter, han anbefales på det varmeste da han sender raskt, rekommandert (slipper derfor toll) og sender med godteri også :)

Yter ypperlig service.

 

Ellers vil jeg anbefale alle å ta en titt på produkter på f. eks. Ebay da å bytte chip (ihvertfall på Opel) er lekende lett og du sparer store summer. MEN når du handler, se på selgerens erfaringer og les hva andre mener om han. Og hør med han om han sender f. eks. rekommandert eller som gift, ellers skal Jens Stoltenberg ha sin del av summen.

 

Edit: Noen artikler vi kanskje bør ha på førsteposten?

Dette må du vite om chiptuning

Lyst på mer krefter i bilen din? Her er en liten sjekkliste før du setter i gang.

Dette må du vite om chiptuning

 

Chip tuning

Chip tuning refers to changing or modifying an EPROM chip in a car's or other vehicle's electronic control unit (ECU) to achieve better performance, whether it be more power, cleaner emissions, or better fuel economy.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chip_tuning

Endret av salah
Lenke til kommentar

Har lest at Chip kan føre til redusert forbruk, stemmer dette?

 

Hvor mye kan man øke motorkraften før onkel kan ta deg? Er dette en fast sum (eks 5 hester for biler under 80, 10 hester for biler over 100 osv), eller er det en prosentsats (+-10% av oppgitt i vognkort).

 

Edit:

også skal jeg lese artikkelen i første post.. :)

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Det er vel også greit å merke seg at chiptuning av en selvpustende motor gir tilnærmet ingen effektøkning. At en bil med 116HK skal føles som et jetfly etter å ha installert en chip fra eBay viser bare hvor sterk effekt placebo-effekten kan ha til tider. Jeg tør nesten garantere at ved en effektmåling av nevnte bil vil det vises at den ikke er i nærheten av lovet effekt.

 

Generelt sett kan man si at det å chiptrimme en selvpustende motor er penger rett i dass. Det vil sikkert komme noen som sier seg i mot men dette er den generelle oppfatning til seriøse aktører på markedet. Det er en grunn til at store tunere som regel kun tilbyr chiptrim til overladete motorer, ikke 1,6, 1,8 (fyll-inn-13-på-dusinet-motorer-her).

 

Det å installere en såpass vital elektronikkdel kjøpt til en slikk og ingenting fra en eller annen gjøk på eBay er i hvert fall det siste jeg hadde gjort.

 

ta en titt på hjemmesidene til Oettinger, MTM, BSR og andre seriøse tunere så vil du se at det er veldig vanskelig å oppdrive tuning til f.eks en Golf 1,6. Det er en grunn til det, for å si det sånn.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Her er jeg delvis uenig. Klart det at jo mindre motor du har jo mindre effekt får du, men for eksempel C18XEL-motoren er 116 hk, mens C18XE er på 125, og det minimale forskjeller på dem, og derfor er den aktuelle motoren egnet til chiptrimming. Her kan du ta igjen forskjellen ved chip. Flere personer som har sitti på har kommentert at motoren drar godt uten at jeg har nevnt et ord om at jeg har chippet bilen.

Lenke til kommentar
Her er jeg delvis uenig. Klart det at jo mindre motor du har jo mindre effekt får du, men for eksempel C18XEL-motoren er 116 hk, mens C18XE er på 125, og det minimale forskjeller på dem, og derfor er den aktuelle motoren egnet til chiptrimming. Her kan du ta igjen forskjellen ved chip. Flere personer som har sitti på har kommentert at motoren drar godt uten at jeg har nevnt et ord om at jeg har chippet bilen.

 

Uansett om det faktisk skulle være tilfelle at chippen hadde gitt 131 HK i stedet for 116, noe det ikke er, er en økning på 15HK svært, svært langt unna å kunne beskrives som "et jetfly". Det er lett å prøve å forsvare en innbilt effektøkning på din bil siden du har brukt penger på dette, men du kommer uansett ikke unna det faktum at 99% av selvpustende biler tjener så minimalt på en chiptuning at det ikke er verdt risikoen, pengene eller begge deler. At "flere person som har sittet på har kommentert at bilen drar godt uten at jeg har nevnt et ord om at jeg har chippet bilen" er totalt uvesentlig. Du kommer ikke unna at optimalisering for drivstoff av høy kvalitet kun er en bitteliten del av det som sørger for økt effekt, det er økt ladetrykk som står for hoveddelen av effektøkningen. Har du ikke overladning får du heller ikke nevneverdig høyere effekt.

 

Ville vært mer forsiktig med å anbefale chip fra en kar i Latvia / Litauen eller andre land for den saks skyld. "Chippen" i en moderne bilmotor er ekstremt viktig, og ingen seriøse aktører som vet hva de driver med i dette markedet selger chipper i bulk - tvert i mot spesiallages / justeres tuningen for akkurat din bil.

 

Er det snakk om en billigbil hvor tapet ikke vil bli altfor mye ved et motorhavari er det sikkert helt ok, men jeg ville aldri funnet på å bruke lekeelektronikk fra Litauen kjøpt over eBay i min(e) biler.

 

Jeg føler dette blir samme debatt som "nytt luftfilter gir 5HK" "bytt til effektanlegg da får du 20hk ekstra".

 

Summa summarum: Har du bil med turbo/kompressor: chip så mye du orker, her får du faktisk effekt.

Har du selvpustende motor: dropp chip. Skal du få sprekere selvpustende bil er det mye, mye mer å hente på å fjerne vekt. Det er billigere også.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
Jeg chippet bilen min og økte ladetrykket. Gikk fra 135 til rett over 200. Går litt bedre enn før.

 

Snart får jeg chip fra en kar i usa. Han lager chipper på hobbybasis. 1/3 av prisen til f.eks bsr og andre kjente aktører.

Må si du er over middels tøff...

Ønsker deg også lykke til...

Lenke til kommentar

Det har vel aldri falt dere inn at det kanskje er et skikkelig miljø for akkurat min type bil/motorstyring der ildsjeler utvikler egne oppsett for å tyne mest mulig ut av den originale motorstyringa?

 

Sånn er det å vite litt om mye, men fortsatt tro man har svaret på alt.

Lenke til kommentar
Det har vel aldri falt dere inn at det kanskje er et skikkelig miljø for akkurat min type bil/motorstyring der ildsjeler utvikler egne oppsett for å tyne mest mulig ut av den originale motorstyringa?

 

Sånn er det å vite litt om mye, men fortsatt tro man har svaret på alt.

Har aldri noensinne sagt at jeg har svaret på alt jeg...

 

Jeg ønsker deg bare lykke til med en chip som er laget på hobbybasis som tilsynelatende tyner motoren til yttergrensene...

 

Mulig du har en eldre bil som det ikke er garanti på lenger... ikke vet jeg... men for oss som kjøper seg nyere biler med ålreite motorer og chipper, blir en slik form for chipping en direkte lek med en ellers så slunken lommebok...

 

Jeg sier ikke at girkassen din ryker! Jeg sier bare at det høres voldsomt mye ut og tyne så mye ut av en motor. På toppen av det hele er det gjort av en som driver med dette på hobbybasis i ett annet land...

 

Sikkert flink han... men jeg snakker for meg selv, når jeg sier at jeg aldri i verden hadde latt en hobbychipper i ett annet land gjøre dette med min bil. Det er jo så vidt jeg lar profesjonelle chippere i Norge gjøre det. Og dem gir også garantier.

Lenke til kommentar

Målet mitt er å dra ut mye hester av den orginale motorstyringen (vi snakker 300 og oppover). Det blir som at folk med datasprut deler map med hverandre, bortsett fra at her brukes den originale motorstyringa og programmet må brennes på en chip som fysisk byttes ut. En stor fordel er jo at denne motorstyringa er ganske adaptiv, så lenge man har kontroll på et par fastsatte elementer.

 

Garanti er heller ikke et tema, dette dreier seg ikke om chiptrimming slik den vanlige mannen i gata gjør det. Med bredbbåndslambda og knocksense har jeg såpass oversikt over hva som skjer under forbrenninga at det er forsvarlig å holde på slik, hvis man vet hva man gjør.

 

Girkassa har jeg allerede tatt livet av, men fordi jeg er litt praktisk anlagt ble den reparert selv. Hvor mange her kan skryte på seg å demontere ei 5-trinns manuell kasse i småbiter, sveise litt inni den, bytte noen smådeler, sette det sammen og få det til å fungere slik det skal?

 

Er bare så lei av at "alle" har ei mening om chipptrimming. Og bare fordi naboen chippet tdi'en sin fra dritlat til ikke fullt så lat for deretter å ødelegge girkassa si så betyr ikke det at dette stemmer i ethvert tilfelle.

Lenke til kommentar
Målet mitt er å dra ut mye hester av den orginale motorstyringen (vi snakker 300 og oppover). Det blir som at folk med datasprut deler map med hverandre, bortsett fra at her brukes den originale motorstyringa og programmet må brennes på en chip som fysisk byttes ut. En stor fordel er jo at denne motorstyringa er ganske adaptiv, så lenge man har kontroll på et par fastsatte elementer.

 

Garanti er heller ikke et tema, dette dreier seg ikke om chiptrimming slik den vanlige mannen i gata gjør det. Med bredbbåndslambda og knocksense har jeg såpass oversikt over hva som skjer under forbrenninga at det er forsvarlig å holde på slik, hvis man vet hva man gjør.

 

Girkassa har jeg allerede tatt livet av, men fordi jeg er litt praktisk anlagt ble den reparert selv. Hvor mange her kan skryte på seg å demontere ei 5-trinns manuell kasse i småbiter, sveise litt inni den, bytte noen smådeler, sette det sammen og få det til å fungere slik det skal?

 

Er bare så lei av at "alle" har ei mening om chipptrimming. Og bare fordi naboen chippet tdi'en sin fra dritlat til ikke fullt så lat for deretter å ødelegge girkassa si så betyr ikke det at dette stemmer i ethvert tilfelle.

Flott at du er så flink som du sier!

Men mener du at andre her inne burde vite hvor dyktig du er til å sveise og reparere girkasser?

 

Ja.. du sa jo selv at girkassen din røyk. Noe jeg og flere andre har pressisert ved å skrive at vi ikke hadde gjort det. Men da sitter vel sikkert du kanskje med en bil som det ikke er så all verdens farlig med også da?

 

Selv om andre ikke kan like mye som en selv om visse ting, så kan jo ikke du sitte på din høye hest og si at du er lei av att alle har en mening om det du kan best.

 

På den måten vil andre se deg kun som arogant, og det er jo aldri noe smart og la andre få den tanken.

 

Blir som om verksmesteren på Toyota skulle si:

Ahh... jeg er så lei alle dem kjærringene som kommer inn for å bytte lyspære. Kanskje den dama som kommer for å bytte lyspære ikke er flink til å bytte lyspærer eller gjøre andre tekniske ting hva bilhold angår, men det kan jo henne hun driver ett eget større firma og har en vesentlig bedre utdannelse enn han gjøken på verkstedet?

 

Uansett... Jeg sier igjen lykke til med chippingen, og etter hva du sier selv, så vil du jo aldri få problemer, da du jo selv fikser det som skjer. Fint for deg, men ikke for 90% av oss andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...