Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcn kræsja.. Need help

Anbefalte innlegg

Hei

Kom hjem fra skolen idag, skrudde på pc, alt normal.

Så litt tv, før jeg satte meg ved maskinen igjen, den hadde krasja.

Når jeg starter den opp igjen ser jeg "rare farger" i post/bios, ser også at enkelte bokstaver mangler her og der under post. Når jeg velger start windows (xp pro) som vanlig loader windows i et par sekunder før jeg får blåskjerm.

Prøvde å reinstalere windows, men under install er det en drøss med bokstaver og tegn som mangler, så jeg får ikke lest hva det står. En drøss svarte bokser dekker også deler av skjermen. Hva skjer? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du rare farger på skjermen allerede under POST og/eller i BIOS, er det nok skjermkortet som har tatt kvelden og du kan så smått begynne å se det rundt etter nytt skjermkort. Hadde selv et skjermkort som gikk til helv... og det hadde samme symptomene som du beskriver.

Under POST/BIOS er IKKE skjermdriverne lastet enda, så er nok redd for at skjermkortet ditt er kaputt ja. Kan være en ørliten mulighet for at det er at skjermkortet blir for varmt som gjør dette, men det tviler jeg på.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Alle driverne skal være oppdaterte :dontgetit:

div specs:

Windows XP Pro sp3

XFX Geforce 8500GT

2stk Corsair pc5300 1024mb

Athlon 64 X2 2.2ghz

MSI K9N NEO-F v3 nforce 560

samt en Corsair 550w psu.

Hvis dette skjer på POST skjermen også så kan du utelukke driverproblemer fullstendig. Værken drivere eller operativsystemet har blitt lastet inn på dette stadiet.

Dermed må vi konkludere med at problemet er hardware relatert. Meget sansynlig har det oppstått en defekt og det må byttes, men sjekk gjerne at det ikke er noe åpenbart feil på kortet som løsnet kjøler eller noe som har fallt ned på kretsene og kortsluttet noe. Manglende og rare tegn og feile farger er ganske typisk dersom det har oppstått en defekt i en av minnemodulene, dog det kan ha andre årsaker også. Som regel er det ikke noe du kan reparere uansett.

For å være 100% sikker før du leverer kortet til reklamasjon kan du test det i en annen maskin og se om det får samme problem der, dersom du har en annen maskin til å teste med.

PS: 7000 post waaaay! :p

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Alle driverne skal være oppdaterte :dontgetit:

div specs:

Windows XP Pro sp3

XFX Geforce 8500GT

2stk Corsair pc5300 1024mb

Athlon 64 X2 2.2ghz

MSI K9N NEO-F v3 nforce 560

samt en Corsair 550w psu.

Hvis dette skjer på POST skjermen også så kan du utelukke driverproblemer fullstendig. Værken drivere eller operativsystemet har blitt lastet inn på dette stadiet.

Dermed må vi konkludere med at problemet er hardware relatert. Meget sansynlig har det oppstått en defekt og det må byttes, men sjekk gjerne at det ikke er noe åpenbart feil på kortet som løsnet kjøler eller noe som har fallt ned på kretsene og kortsluttet noe. Manglende og rare tegn og feile farger er ganske typisk dersom det har oppstått en defekt i en av minnemodulene, dog det kan ha andre årsaker også. Som regel er det ikke noe du kan reparere uansett.

For å være 100% sikker før du leverer kortet til reklamasjon kan du test det i en annen maskin og se om det får samme problem der, dersom du har en annen maskin til å teste med.

PS: 7000 post waaaay! :p

-Stigma

Skal sjekke om jeg ser noen feil på selve kortet. Har ingen maskin jeg kan teste kortet på, så får ta sjansen på å kjøpe nytt. Noen anbefalinger der? :roll:

Lenke til kommentar
Jepp, kortet er busted.. Noen som kan anbefale et nytt kort? :!:

Takk for hjelpa :)

Du må nødvendigvis fortelle oss litt om hva prisklasse du ser etter, eller hva du skal bruke det til. Det store spørsmålet er vel: skal du spille (3D spill) på maskinen eller ikke? Hvis ikke kan du bruke det billigste du finner, altså rundt 2-300kr.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...