Gå til innhold

Jogging VS. Sykling?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Veier 79-80.5 Kilogram.

Er ca: 1.72 meter.

Har seriøst tenkt til å slanke meg.

Har ikke sunt kosthold og endel godterier.

Drikker så si bare brus.

Har tentk til å kutte ut godterier og brus.

Men må jo begynne å trene også :thumbup:

Men så er jeg usikker på om jeg skal jogge eller sykle.

Har ikke veldig god kondis.

Liker aller best å sykle men har hørt at det er mye mer effektivt å jogge, er det sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, men er det mye mer effektivt å jogge?

Og gidder ikke å kjøpe ny sykkel sånn at jeg kan inn i skogen.

Har en sykkel som er en eldgammel cresent reser sykkel, og den kommer jeg til å bruke hvis jeg skal sykle.

Og vist jeg bestemmer meg for å sykle, hvordan bør jeg sykle? Rolig og lenge eller intensivt og kort? Hvor lenge eventuelt?

Endret av ArneAustenaa
Lenke til kommentar
Hmm, men er det mye mer effektivt å jogge?

Og gidder ikke å kjøpe ny sykkel sånn at jeg kan inn i skogen.

Har en sykkel som er en elgammek cresent reser sykkel, og den kommer jeg til å bruke hvis jeg skal sykle.

Svømming og styrketrening vil være mye mer effektivt med tanke på forbrenning, svømming vil også gi deg bedre kondisjon. Hvis du skal jogge anbefaler jeg intervaller for best resultater.

Skriv også her hva slags kosthold du har tenkt å følge fremover.

Lenke til kommentar

Du forbrenner mye mer under jogging enn sykling siden du bruker mer av hele kroppen når du jogger, så 30 min jogging > 30 min med sykling.

Men det har no litt også litt med hvordan terrenget er der du bor, er mulighetene gode for sykling så hadde jeg valgt det.

Mye jogging kan også gi stor belasting på kne, rygg osv, så sykling som alternativ er lurt, for da belaster du kroppen på en annet måte.

Konklusjon fra meg: Jogging forbrenner mye mer, men sykling som alternativ når du blir smålei av å jogge.

PS: Lag treningsplan! Trenger ikke å være noe avansert, bare en liten kalender eller liste hvor du skriver opp økter. Straff deg selv om du ikke fullfører "dagens" treningsøkt, og belønn deg selv når du har følgt planen :) Mye mer motiverende å trene da.

Lenke til kommentar
Svømming og styrketrening vil være mye mer effektivt med tanke på forbrenning...

Svømming gidder jeg ikke. Styrketrenging må man vel ha en haug med vekter?

...Skriv også her hva slags kosthold du har tenkt å følge fremover.

Hadde ikke tenkt på noe helt spessielt kosthold bare sunt og ofte.

Noen tips?

Du forbrenner mye mer under jogging enn sykling siden du bruker mer av hele kroppen når du jogger, så 30 min jogging > 30 min med sykling.

Men det har no litt også litt med hvordan terrenget er der du bor, er mulighetene gode for sykling så hadde jeg valgt det.

Mye jogging kan også gi stor belasting på kne, rygg osv, så sykling som alternativ er lurt, for da belaster du kroppen på en annet måte.

Konklusjon fra meg: Jogging forbrenner mye mer, men sykling som alternativ når du blir smålei av å jogge.

Terenget er mest rett framover med VELDIG svakt opp eller ned, med noen bakker med jevne mellomrom.

Mulighetene er gode for sykling er gode siden det er gang og sykkelsti som går mellom flere byer. [De har også så vidt begyunt å teste ut eget sykkelfelt ett lite sykke som er ferdig i januar]

For en stund siden prøvde jeg å jogge litt men etter to dager med en times jogging/gåing med lang bakke opp og en lang bakke ned og cirka like mye rett fram. Da var jeg så stiv at jeg så vidt kunne bevege meg før etter mange dager.

Lenke til kommentar
For en stund siden prøvde jeg å jogge litt men etter to dager med en times jogging/gåing med lang bakke opp og en lang bakke ned og cirka like mye rett fram. Da var jeg så stiv at jeg så vidt kunne bevege meg før etter mange dager.

Start roligere, ikke jogg timesvis første dagene, ikke rart du blir stiv og støl da :)

Etterhvert som kroppen blir sterkere, og du får bedre kondis så restituerer kroppen mye raskere og bedre. Da kan du begynne med lengre og hardere økter. Husk at riktig mat gir også raskere restituering.

Og en enkel økt etter en hard er også lurt, feks vis jeg har en jævlig hard trening en dag, så blir jeg kjerne støl dagen etter, men da kan det være godt med en kjempelett joggetur eller bare en gåtur for å løse opp i muskler.

Raskere restituering gir deg korte tid til du kan trene hard igjen til neste gang. Derfor kan trening være jævlig og sleit til å starte med, men etterhvert går det så mye bedre :)

Lenke til kommentar

Hvorfor må da hjertet slå like godt? Jeg mener, jeg drar meg lett opp på 95% på sykkel, 100% om dagen er god.

Edit: "lett" må jobbe for det ja :p

Endret av Sink
Lenke til kommentar
Hei alle sammen.

Veier 79-80.5 Kilogram.

Er ca: 1.72 meter.

Har seriøst tenkt til å slanke meg.

Har ikke sunt kosthold og endel godterier.

Drikker så si bare brus.

Har tentk til å kutte ut godterier og brus.

Men må jo begynne å trene også :thumbup:

Men så er jeg usikker på om jeg skal jogge eller sykle.

Har ikke veldig god kondis.

Liker aller best å sykle men har hørt at det er mye mer effektivt å jogge, er det sant?

Kutte ut godterier og brus :thumbup:

Begynne å trene :thumbup:

Jogging ER ikke så greit som alle skal ha det til. Som nevnt over, så er det hardt på ledd. Spesielt hvis man veier for mye og er i dårlig form. Jeg tror mange av de som anbefaler jogging for å komme i form har glemt hvor tøft det var å starte.

Derfor vil jeg anbefale deg Å GÅ! i starten.

Det er ikke flaut å gå når det er alt kroppen klarer. Kjører du for hardt - så du er støl og dropper trening en uke - da har du ikke kommet noen vei.

Så GÅ, og bland inn lett løping etterhvert som formen blir bedre. Dette tar tid... 1t 3 ganger i uka er fint i starten. Ikke heng deg opp i avanserte treningsmetoder, intervaller og spissfindigheter.

Gjør det enkelt.

Ta kontroll over det du spiser. Enten så kan du kutte helt på det som er tydelig usunt, samt spise noe mindre. Alternativt - så kan du bruke f.eks http://www.livestrong.com/thedailyplate/ eller lignende til å logge aktiviteten og matinntaket ditt.

Jeg bruker den til tider for å sjekke at jeg er sånn ca der jeg vil være med kaloriinntaket mitt - og jeg trener ganske aktivt selv. Jeg liker forøvrig både sykling og svømming bedre enn løping - men alle tre er en flott kombinasjon.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hvis du vil ned i vekt bør du kutte karbohydratene (brød, poteter og selvfølgelig godis), og heller øke proteininntaket ditt (nøtter, egg, kjøtt). Bytt ut brød med grønnsaker og frukt der du kan, eller gå over til knekkebrød. Mink potet/pasta/brød-mengden til middag, og putt i mer kjøtt og grønnsaker isteden.

Det, kombinert med jogging og litt styrketrening burde gi gode resultater.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Hvis det er fett du vil ha bort må du gjennom noe langkjøring. Fettet blir ikke forbrent skikkelig før man har trent i en time. Og det er ingen tvil om at man må sykle lenger for å få samme effekt som jogging. Hold deg unna asfalten, slitasjen er 2,5 ganger større på ledd enn den er i marka som fjærer.

Hold deg i sone 1 når du jogger eller sykler (ca. under 150 slag i minuttet, avhenger av makspuls), dette er viktig ettersom du holder lenger og dermed kan forbrenne mer + at man forbrenne karbohydrater og ikke fett ved hardere trening. Dette er fordi karbohydrater blir tatt raskere opp av kroppen, mens fett gir mer energi og tas senere opp av kroppen.

Edit: Å legge til litt styrketrening er ikke dumt. Ta push-ups annenhver kveld og kjør for eksempel situps og rygghevinger mellom push-ups-dagene i starten. Etterhvert kan man jo legge til øvelser som dips og planken (ja, den er vond. Men gir massiv effekt på både stabilisator- og magemusklene.)

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...