Inc Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 The Digital Negative (DNG), a publicly available archival format for the raw files generated by digital cameras Noen fordeler med dette kontra feks NEF eller CR2 eller hva det heter? Kanskje ikke helt nøytrale.. http://www.adobe.com/no/products/dng/ Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 The Digital Negative (DNG), a publicly available archival format for the raw files generated by digital cameras Noen fordeler med dette kontra feks NEF eller CR2 eller hva det heter? Èn stor fordel er at du unngår xmp-filer (sidecar filer) når du redigerer bildene. Ved å redigere i DNG blir denne informasjonen bakt inn i selve dng fila. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 En ting som det ikke snakkes så mye om, er at DNG er et problematisk format hvis man bruker andre programmer enn Adobe sine. Det fikk jeg erfare når jeg skaffet meg E-620 i sommer. Adobe var raskt på pletten med både ACR og DNG konverter. Men når jeg åpnet DNG'ene i andre programmer (Bibble, ACDSee Pro, UFRaw, CaptureOne), så ble de for mørke (ca. 1 EV),og hvitbalansen satt heller ikke 100%. Nå har det kommet nye versjoner av programmene som åpner ORF filene direkte, og de får det til riktig. Så jeg vil si at DNG; det er ikke løsningen. Tom Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Men kvalitetsmessig er det ikke noe tap kontra å bruke filene rett fra kamera, eller? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Men kvalitetsmessig er det ikke noe tap kontra å bruke filene rett fra kamera, eller? Det skal det ikke være. Og bruker du Adobe sin programvare, så fungerer det også greit. Og som Autoxave nevner, så slipper du sidecar filene. Tom Endret 27. desember 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Jepp, enig med Tom, DNG egner seg best med Adobe sin software. Jeg bruker kun Lightroom, så det passer perfekt for min del. Hvis en bruker flere typer software til redigering er vel tiff det beste, ulemepen er filstørrelsen. Lenke til kommentar
Jeremy Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Bruker Aperture for å organisere bildene mine. Enkelt og greit, da den lar meg gjøre enkel pp (Noise Ninja, cropping osv.) uten å ødelegge råfilen. Backup kjøres tre ganger i uken mot to eksterndisker. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Vel, jeg gjør det enkelt fordi jeg har sikkert 70.000 bilder (minst). Først blir alle lagt over til en ekstern harddisk, så har jeg en til som tar backup av den 1 gang i uka. Lagringen for min del er da år/måned/dag + et ord som sier meg hva hovedinnholdet er, f.eks et stedsnavn. Det funker veldig greit for min del. I tillegg bruker jeg ACDSee til å surfe i mappene med når jeg leter, det er kjapt og enkelt å bruke. En stund prøvde jeg med undermapper, men det ble unødvendig oppstykket for man må surfe gjennom uansett for å finne det man leter etter i en dagsmappe. Selvsagt må nok proffe ha et annet system med f.eks kundebase. I lengden er det enkleste veldig ofte det beste. Tor Lenke til kommentar
arela Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Siste versjon av IDimager har audiofunksjon. Jeg kan spille av merknader jeg har snakket inn på kameraet når jeg er i utforskeren. Jeg er litt sløv med å spille inn "notater", men nå kan de komme til nytte. Må sjekke opp nytteverdien av dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå