Sigurdl Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Har alltid hatt problemet før, men etter overgangen til mac har alt blitt enklere. Då får eg sortert kvart ansikt og:D Takket vere Iphoto:D Endret 16. desember 2009 av Sigurdl Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg bruker Lightroom. Dette er fordi jeg da kan gjøre det meste av justeringer uten å åpne PS. Etter at jeg fikk LR bruker jeg neste ikke PS. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Struktur: Bilder/2009/2009-01-12 - Beskrivelse Program: Lightroom med flittig bruk av keywords, samt at jeg har en del Smart Collections til å lage collections på tvers av mapperstruktur. Bildene er også ratet, så det er enkelt å filtrere ut "best og". Har brukt dette systemet i flere år, og har rundt 100k bilder. Har aldri hatt et eneste problem med å finne noen bilder. Jeg geo-tagger bildene i Elements. Her kan man lage keywords på steder, og gi disse koordinater. Så når jeg hiver på keyword om hvor bildet er tatt så blir det automatisk geo-tagget. Å legge på keywords er en (god) vane. Det første man gjør etter at bildene er lagt inn er som regel å se gjennom dem, og da er det veldig kjapt å legge på keywords og rating i samma slengen. Lenke til kommentar
Sideburn Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Bridge, Lightroom eller Capture One da folkens? Hvorfor, hvorfor ikke? Enkelt og greit, da har man gjort seg avhengig av programs eventuelle særegenheter og hva skjer om dette programmet avsluttes og/eller ikke støttes i neste generasjon OS? For min egen del, så bruker jeg en rekke forskjellige programmer, og da synes jeg det er uovertruffent at samme mappestrukturen dukker om når jeg trykker File->Open i de ulike programmene. Du er ikke avhengig av et programs særegenheter ved bruk av feks Lightroom. Jeg kjører selv med en stram mappestruktur for å ha kontroll med lagringen, men bruker Bridge til å importere og Lightroom til å jobbe med bildene. Bridge eller LR organiserer ikke bildene for deg, uten at du selv forteller hvor de skal legges... Lenke til kommentar
orginal Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Heisann. Har mange bilder liggende i litt diverse systemer på 2-3 andre PC'er, men har nå gått til innkjøp av en ny, med 2x500gb harddisker. Denne PCen skal brukes til bildelagring. (Tenker å lagre alt likt på begge harddiskene, samt en ekstern som oppbevares et annet sted) Har noen spørsmål i den forbindelse: De fleste bildene ligger i mapper som f.eks "20081224 Beskrivelse", og noen som "2008.12.24 Evt. Beskrivelse", mens selve bildene har helt andre navn (IMG123456 osv...). Det er vel kanskje greit at bildene har de navnene de får (så man ikke risikerer at to bilder har samme navn og overskriver hverandre!), men mappene skulle vært bedre systematisert. Hvilket program vil dere anbefale for å gjøre denne jobben? Altså importere bilder og opprette mapper etter bildets fotografidato, og organisere og navngi bilder/mapper på ønsket måte? Hvordan er IDimager? http://www.idimager.com/store/software. OG: Er Synctoy bra til backupjobben? Endret 21. desember 2009 av HappySal Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Jeg bruker Lightroom til alt, importerer bildene fra minnekort via Lightroom og konverterer de til dng. Den lagrer i katalog år/mnd/dato, er legger inn keywords med engang. Jeg bruker Collections for å holde orden på bilder fra feks ferie, familiealbum etc. Jeg exporterer lite til jpg etter jeg har lært meg å bruke lightroom. Må jo bruke det når man har kjøpt ett slikt dyrt program. Bilder jeg skal bruke i HDR/panorama etc dytter jeg inn i en gruppe (stack to group), bilder som er editert i eksterne redigeringsprogram får egen farge jeg har endret navn på og jeg setter rating på bilder for å fort finne tilbake grombildene mine. Føler jeg har full styring over det meste av bilder jeg har Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Jeg bruker kun Lightroom, med følgende STRUKTUR: C:/Bilder/2009/2009-12-12_beskrivelse Der beskrivelsen er stedstnavn, arrangement eller lignende. Viktig å huske dette når jeg importerer i Lightroom (dobbeltklikke på mappenavnet i import-dialogen), har funnet ut at det blir ganske mange datoer etter hvert, selv om jeg bruker keywords er det greit å ha navn på selve mappen for raskt å finne frem. Konverterer til DNG. Dersom det er en tur/arrangement over flere dager, eller jeg har brukt flere kamera, legger jeg alle dag/kamera-mappene til den første dato-mappen (etter import), slik at jeg får en mappe, med undermapper for hver dag/kamera. Ikke helt optimalt, men det funker stort sett. Bruker sjelden collections, selv om det kanskje hadde vært bedre, men syns det er litt upraktisk i forhold til å velge ut bilder. For å plukke ut bilder jeg skal bruke videre bruker jeg stort sett bare flagg "opp eller ned", og så viser jeg bilder jeg har flagget opp. ARKIV: Når jeg får dårlig plass på laptoppen, kopierer jeg bildemapper over på en ekstern arkiv-harddisk, men gjør dette i LIGHTROOM. Dermed blir det samme struktur der; D:/Bilder_flyttet/2009/2009-12-10_Oslotur BACKUP: Jeg tar backup (u)regelmessig til en annen ekstern harddisk, av både laptop og ekstern backup-harddisk. Satt opp programmet som fulgte med laCie til å gjøre dette i en enkel operasjon(men kjører manuelt når jeg har tid); E:/Backup/C-Bilder/2009/... E:/Backup/D-Bilder_flyttet/2009/... (Tar også backup av Lightroom-databasen til arkiv-disken innimellom, som igjen blir tatt backup av til backup-disken). Endret 22. desember 2009 av Zamot Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Jeg bruker LightRoom, med halvveis keywording og en skikkelig mappestruktur: YYYY/YYYY-MM-DD <beskrivelse> Keywording er egentlig nøkkelen til rask navigasjon når man begynner å strekke bildesamlingen over 7 år. Det gjør litt vondt først, men mye mindre vondt etterpå. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Jeg bruker mappestruktur i bunnen, og Brigde til organisering av bilder. Synes det fungerer greit, når jeg likevel har CS3 gidder jeg ikke bruke penger på noe annet. Mappestrukturen er ganske enkel: For råfiler: E:\YYYY\MM\YYYY-MM-DD_HH:MM.SS_X.DNG (X'en er nummer på bilde, dersom man har tatt flere på samme tidspunkt). Ferdig behandlede bilder får tilnavn _redigert og evt. filtype... Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Jeg bruker mappestruktur i bunnen, og Brigde til organisering av bilder. Synes det fungerer greit, når jeg likevel har CS3 gidder jeg ikke bruke penger på noe annet. Mappestrukturen er ganske enkel: For råfiler: E:\YYYY\MM\YYYY-MM-DD_HH:MM.SS_X.DNG (X'en er nummer på bilde, dersom man har tatt flere på samme tidspunkt). Ferdig behandlede bilder får tilnavn _redigert og evt. filtype... ... .DNG? Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Jeg bruker mappestruktur: Mine bilder -> 2009 -> 12 Desember Browser med ACDSee Pro og redigerer med NX2 og Elements. Har også prøvd Lightroom, men følte meg ikke helt hjemme. Denne mappestrukturen ligger på redigeringspc. Og samme strukturen ligger på en server i hjemmenettverket. Bildene kopieres over på serveren etterhvertsom de er redigert. Da har man tilgang til bildene fra alle PCene i familien, samt at det er større sikkerhet når bildene er lagret flere steder. Jeg kopierer selvfølgelig på DVD også, men ikke akkurat hver dag da. Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 IDimager holder orden for meg, så jeg bruker en mappe pr måned. disk:\Foto\20093 og døper om filnavn ved import til YYYYMM_xxxx hvor jeg bruker 8 og 9 tusen serien til P&P og mobil jpg'er. For film bruker jeg mitt gamle system med id på hver rull, da jeg er gått litt vill i tidfestinga! I Idimager lager jeg så "kataloger" med underkataloger F.eks Jul med underkatalog for år og med nye underkataloger for hendelser ol. Et bilde kan ligge i mange kataloger/keyword og med mange versjoner i databasen, mens det fysisk ligger et sted Likeså holder jeg orden på hvilket utstyr jeg bruker, da mange av min objektiv ikke vises i EXIF. Likeså om hvilke blitser, mellomringer etc som er brukt. Da IDimager databasen ligger på en NAS, er den oppdatert uansett hvilken PC jeg bruker. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 (endret) Føler mange slakter Lightroom uten helt vite hva de slakter... Har brukt LR siden den kom ut og i begynnelsen synes jeg dette var noe herk fordi jeg ikke helt skjønte hvordan den arbeidet og alle de små triksene som LR har. Arbeidflyten og sortering/kategoriseringen kan ikke bli så mye enklere en dette. F.eks når jeg laster inn bildene fra kamera (raw)så konverteres de til .dng samtidige som de nøkkelordbinnes, kopiers til egne mappe og igjen sikkerthetskopiers til ennen lokasjon, alt i en operasjon. Da har jeg: 1.Kopi av orginal samtidig som at evt HDD måtte gå i stykker vil jeg alltid ha en kopie et eller annet sted (jeg vet selvfølgelig hvor ) 2. Evt nøkkelord på bilder 3. Kan lete fram bilder fra kameratype, dato, blender, osvosv osv uten å bla i ørten mapper 4.Jeg har kun ett program å forholde meg til 5. Endre på bilder, lage kopier og sammenligne uten å faktisk duplisere bildefile som da vil ta opp enda mer HDD plass 6. Pluss mere som jeg ikke kommer på i farta Endret 26. desember 2009 av Inc Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Jeg har 3 hovedmapper: RAW, DNG og JPEG. I DNG mappa lagres alle redigerte bilder som DNG. Konverterer fra DNG til JPEG ved behov. Alle hovedmappene har samme filstruktur: Årstall/Mnd(tall + tekst)/Dato Tekst Eks: 2009/12 Desember/24 Julaften Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Nå har jeg enda ikke fått kloa i D300s-en min da det ligger og venter på postkontoret i Kristiansand, men er det mulig å sortere bildene automatisk på kameraet? Feks at det blir laget mapper etter dato? Feks: D300S:/NCD300s (eller hva det er)/12.12.12/121212_2230.nef ? Hadde jo gjort ting mye enklere Lenke til kommentar
Bossanova Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Nå har jeg enda ikke fått kloa i D300s-en min da det ligger og venter på postkontoret i Kristiansand, men er det mulig å sortere bildene automatisk på kameraet? Feks at det blir laget mapper etter dato? Feks: D300S:/NCD300s (eller hva det er)/12.12.12/121212_2230.nef ? Hadde jo gjort ting mye enklere Hvorfor ønsker du å sortere allerede påkameraet? Det er vel først når bildene kopieres over på datamaskinen at sortering/katalogisering har noen nytte? Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Dersom det er mulig å gjøre det automatisk på kameraet så ser jeg ikke problemet. Da slipper en jo å gjøre det etterpå, manuelt. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Nå har jeg enda ikke fått kloa i D300s-en min da det ligger og venter på postkontoret i Kristiansand, men er det mulig å sortere bildene automatisk på kameraet? Feks at det blir laget mapper etter dato? Feks: D300S:/NCD300s (eller hva det er)/12.12.12/121212_2230.nef ? Hadde jo gjort ting mye enklere Du kan vel lage mapper på kameraet, men ikke automatisk sortering. Hvis det ikke er nytt på D300s da. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 ... .DNG?Samsung GX-10 har DNG som råfiler... Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 The Digital Negative (DNG), a publicly available archival format for the raw files generated by digital cameras Noen fordeler med dette kontra feks NEF eller CR2 eller hva det heter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå