Gå til innhold

Hvordan organiserer dere bildene deres?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og lurer litt på hvordan jeg kan organisere bildene mine litt bedre, så lurer jeg på hvordan andre har gjort det.

Har foreløpig en dedikert disk (E:/) på 320GB.

Min struktur er så enkel som e:/foto/d40, d90 og d300s/ og muligens noe jeg har sortert, feks jul/nyttår_2009, rally norway osv. Men totalt sett ligger omtrent alle bildene rett under feks /d90.

Prøver også å benytte meg av programmvare som Capture One 5, Lightroom 2.5 og Bridge for å se hva som fungerer best for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg bruker en rekke forskjellige programmer, vil jeg ha full kontroll på hvor bildene er og hvordan jeg finner frem til dem. For å få dette oversiktlig og likt i alle programmer bruker jeg mappestrukturen til Windows, med År->Land->Sted/begivenhet/fellesord.

Backup til annen disk skjer automatisk daglig.

Lenke til kommentar
en egen disk til bildene:

Rot:\2009\12\1\DSC_0001.nef

altså: rot\år\mnd\dag\bilder

Er det ikke litt travelt å finne fram til et spesifikt bilde da, feks bilde fra Hunderfossen 08, eller Hovefestivalen om du ikke husker datoen i farta?

Jeg har sortert det slik:

..->Bilder->År->StedXX/HendelseXX/osv xx- er dato i form av 02.03 eller bare mnd.

Lokaldisk: Redigerte og råbilder.

Backup: Stort sett bare råbilder.

Hjelpeprogram til sortering/leting/flytting: Bridge, ViewNx og litt Picasa, ellers så bare bruker jeg windows mappestrukturen.

Lenke til kommentar

..\Bilder\20091216 - {stikkord/begivenhet/sted}

Og samler etter hvert (ved å klippe ut og lime inn) 2007 og 2008 for seg i egne mapper så det ikke blir så rotete. Gjør det samme for 2009 om noen måneder.

Backup er jeg litt sløv på, men bruker SyncToy når jeg husker det. Ikke noe automatisk her. Har noen forslag på gode synkroniseringsverktøy som tar automatisk backup?

Lenke til kommentar

Er det ikke litt travelt å finne fram til et spesifikt bilde da, feks bilde fra Hunderfossen 08, eller Hovefestivalen om du ikke husker datoen i farta?

Jeg har sortert det slik:

..->Bilder->År->StedXX/HendelseXX/osv xx- er dato i form av 02.03 eller bare mnd.

Lokaldisk: Redigerte og råbilder.

Backup: Stort sett bare råbilder.

Hjelpeprogram til sortering/leting/flytting: Bridge, ViewNx og litt Picasa, ellers så bare bruker jeg windows mappestrukturen.

Jeg bruker lightroom, så har keywords på de bildene jeg gidder å KWe :D

Lenke til kommentar

Organiserer bildene på tilsvarende måte, så keyworder jeg og lager collections av ting jeg ønsker lett tilgjengelig i Lightroom. Bildene får navn slik: ååååmmddmmss. Strengt tatt hadde det vel ikke vært nødvendig å organisere dem i mapper, men liker litt mappestruktur.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg fant de gamle trådene, så kan jeg nevne mitt system en gang til.

Jeg lagrer alle råfilene i følgende struktur ÅÅÅÅ\ÅÅÅÅ-MM\ÅÅ-MM-DD BESKRIVELSE. Med dette systemet så ligger bildene fra første dag i uke 50mm utfordringen i katalogen 2009\2009-129-12-07 Akam Uke 50mm.

Grunnen til at jeg dupliserer måned og årstall, er at jeg kan da ta kopier av kataloger uten å være redd for at de skal overlappe.

Bildene ligger på arbeidstasjonen, med kopi på server (som synkes ut på en NAS). I tillegg er det en backup på ekstern disk som lagres et annet sted i landet.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg bruker mappestruktur, så slipper jeg eget software for og finner dem frem.

Mappe med mange undermapper med div humor og annet stuff, f.eks momsome bilder, FU bilder, morsome 4chan bilder og slikt random.

M:\Bilder\Annet, Morro, Tull OSV

Så har jeg en mer til personlige bilder fra fotoapparetet, fra turer osv.

M:\Bilder\Personlige

Her har jeg underkattegorier som f.ekd M:\Bilder\Personlige\Hardstyle DNA Stavamger Desember 2009 og M:\Bilder\Personlige\The Gathering 2007

Under disse mappene ligger bildene, har flere personer tatt bilder med kameraet sitt lager jeg egne mapper "Navn's Kamera" under der igjen.

Lenke til kommentar
Bridge, Lightroom eller Capture One da folkens? Hvorfor, hvorfor ikke?

Det er et spørsmål som jeg ikke har avgjort enda. Jeg har PS Elements i dag og er ikke så fornøyd med den. Har prøvd Lightroom og liker den ikke. Har også tittet litt på ACDsee Pro, Capture One og Bibble 4/5. Men har ikke funnet min plattform enda.

Det er det jeg har tenkt å bruke vinteren til ;)

Tom

Lenke til kommentar

Brukte tidligere Bridge CS4 frem til jeg ble frastjålet kamerautstyret mitt i sommer. Så har jeg begynt å sett litt på Lightroom og Capture One 5 Pro siste uka mens jeg venter på D300s :)

Greier ikke helt å sette meg inn i å organisere bilder jeg allerede har tatt for over et halvt år siden - tror ikke jeg gidder heller :p

Lenke til kommentar

Heisann

Bruk ein DAM applikasjon til å holde styr på bilda, feks det eminente idimager V5 . Ha ein ryddig struktur på harddisken, så la DAM applikasjonen styre keywords og søk etter bilda, med virtuelle kolleksjoner etc.

Idimager var forresten oppgradert til V5 i dag.

Har brukt den i ca 3,5 år så langt og er godt fornøgd med det meste. Eg har 30 000+ bilder katalogisert der. Har ypperleg support, og eit bra forum.

Rune :-)

edt trykkleifer

Endret av Ruhell
Lenke til kommentar
Bridge, Lightroom eller Capture One da folkens? Hvorfor, hvorfor ikke?

Enkelt og greit, da har man gjort seg avhengig av programs eventuelle særegenheter og hva skjer om dette programmet avsluttes og/eller ikke støttes i neste generasjon OS?

For min egen del, så bruker jeg en rekke forskjellige programmer, og da synes jeg det er uovertruffent at samme mappestrukturen dukker om når jeg trykker File->Open i de ulike programmene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...