Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Well known ports, en forklaring?

Anbefalte innlegg

Jeg la merke til at maskinen min har noen (for meg) rare koblinger og jeg ønsker å høre om noen kan forklare hva dette er for noe.

Process: unknown

ID: 0

Protocol: TCP

Local port: xxxxx

Local adress: 127.0.0.1

Country:

Remote port: 1944

Remote port name: close-combat

Remote address: 127.0.0.1

Remote host name: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

State: Time wait

Og denne

Process: unknown

ID: 0

Protocol: TCP

Local port: xxxxx

Local adress: 127.0.0.1

Country:

Remote port: 1167

Remote port name: phone

Remote address: 127.0.0.1

Remote host name: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

State: Time wait

Det finnes visst en liste over såkalte "well known port numbers" hvor disse to er lista. Som vises f.eks her: http://www.iana.org/assignments/port-numbers

Hva kan jeg lære om bruken av disse portene?

Er det slik at dette ikke gjelder noe som går inn/ut av maskinen? Skjønner bare ikke hvorfor dette dukker opp i CurrPorts.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt merkelig spørsmål...

Du har jo allerede funnet informasjonen ser det ut til. 1944 brukes til close combat, hvilket sikkert refererer til spillet Close combat, der porten blir brukt til multiplayer muligheten.

Og 1167 brukes typisk til Voice over IP tjenester...

Begge to kommer fra 127.0.0.1 så det er jo din egen maskin - altså er det dine egen programmet som bruker de portene.

Selvfølgelig, dette er bare det portne VANLIGVIS brukes til. Et virus eller annet program kan fint fungere på disse portene som vanligvis er brukt av andre tjenester. Alle porter er like. Hvilke programmet som bruker hva er bare ren konvensjon.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om spillet "close combat", så jeg kan utelukke akkurat dette.

Det at prosessen er "unknown" tror jeg skyldes noe som kommer fra en vanlig windows prosess.

Andre interessante betrakninger?

Hvorfor var dette et "litt merkelig spørsmål"?

Edit: Tja, nei nå lurer jeg på om alt dette bare kommer av at jeg bruker internett med nettleseren.

Da er det greit da. Syntes bare det var rart at remote port fikk et "navn" tenker jeg.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Jeg synes det var merkelig pga. det kommer ikke klart frem hva der er du vil få til, eller hva som er problemet.

Er det mistanke om virus/malware som er bakgrunnen for at du sjekker dette eller noe annet?

Dette er close combat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Close_Combat_series

http://www.closecombatseries.net/CCS/

ganske gammelt spill, men som sagt er ikke porten reservert til dette spillet, så det kan være en helt annen applikasjon som tilfeldigvis bruker den og dermed har blitt lablet som det.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg var først og fremst nysgjerrig. Det skal ikke være noe tull med maskinen.

Siden jeg forsøker å holde litt øye med prosesser, og så trafikk inn og ut av maskinen så synes jeg det var greit å spørre om det kanskje var noe uvanlig.

Bruker mye tid på google, men noen ganger er det greiest å la andre komme med inspill. Er lei av å bedrive for mye tid på detektivarbeid og søke på internett etter forklaringer på mer obskure ting.

F.eks en gang forvant cd-rom drevet fra explorer i windows, både i vista og så i xp like etter (dual boot, en tid tilbake), noe som antagelig skydes en oppdatering fra apple quicktime. Til tross for detektivarbeid i timesvis, så fikk jeg ikke fiksa problemet før jeg flytta rundt på s-ata kablen. Ugh.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...