Kamelot Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Min nevø har netopp formatert harddisken og installert Linux Mint fra XP. Han har tatt sikkerhetskopi av noen bilder og dokumenter fra XP som han har lagret på en DVD. Han sjekket selfølgelig at alle filene var på DVD-en før han formaterte PC-en og alle filene var der da. Men da han skulle installere filene på en annen PC med Windows på, så var ikke filene der. Han spurte meg om han kunne hjelpe å finne filene. Etter mange timers arbeid så fant jeg igjen dokumentene, men ingen bildefiler Har prøvd alt uten at bildefilene har kommet til rette. Jeg ba nevøen min om å ikke røre denne PC-en som han hadde disse bildefilene på i håp om at kanskje man kan hente disse bildene ut fra PC-en. Så mitt spørsmål er nå: Har noen en god løsning på hvordan jeg kan hente bildefilene fra PC-en, er det mulig selv om han har formatert og lagt inn Linux? Håper noen her kan hjelpe meg og min nevø. Disse bildene er viktige for han, skjønner dere. MVH Kamelot Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Har han brent DVDen med et sært uavsluttet format som bare kan leses i Windows? Jeg vet en del programmer, og i hvert fall den innebygde Windows-brenningen maser fælt på å brenne uavsluttede plater slik at du kan legge til filer i etterkant. Dette er et properitært format som ikke kan leses av GNU/Linux. Isåfall er det bare til å stappe DVDen inn i en Windows-PC og brent de på nytt på en annen plate. Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Har han brent DVDen med et sært uavsluttet format som bare kan leses i Windows? Jeg vet en del programmer, og i hvert fall den innebygde Windows-brenningen maser fælt på å brenne uavsluttede plater slik at du kan legge til filer i etterkant. Dette er et properitært format som ikke kan leses av GNU/Linux.Isåfall er det bare til å stappe DVDen inn i en Windows-PC og brent de på nytt på en annen plate. Problemet er at bildefilene ikke vises i Windows ei heller i linux. Vi har merket oss at DVD-en ikke er av de beste på markedet heller, det kan godt være gunnen. Lenke til kommentar
duckers Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 En "hurtig-formatering", altså en formatering der kun tabellene på disken skrives over skader ikke dataene på disken. Det er derfor mulig å gjenopprette dataene så lenge disse ikke er overskrevet. Med et søk på "restoring partition" på google burde du finne en løsninger på dette problemet. Jo mer du jobber med maskinen, og jo fullere disken er, jo større sjanse er det for at bildene er overskrevet. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Selv har jeg brukt GetDataBack for FAT and NTFS v4.0.0.1 Portable for noe tilsvarende. Fungerte utmerket, og fikk hentet ut alt jeg trengte. Lykke til! Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Hei. Takker for svar. Skal ta å installere XP igjen med en hurtigformatering av harddisken. Har tenkt å prøve det el-cash nevner(GetDataBack), og etter som det ser ut som at det kun funker i Windows så må jeg installere Windows på nytt. Fant ikke noe slikt program som funket i Linux Mint? MVH Kamelot Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Du kan prøve TestDisk, det skal vist fyngere på Linux Lenke til kommentar
duckers Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Du må for all del ikke formatere disken du skal gjenopprette data fra på nytt. Bruk en boot-cd eller helst flytt disken over i en annen maskin. Poenget er å skrive minst mulig til disken, hver lille bit kan ta livet av et bilde. Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Jo. Her er det lurt å holde hodet kaldt. Er klar over at det er en risiko å formatere disken Skal prøve TestDisk. Takk Sigurdl. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Du må jo ikke finne på å formatere disken nå! Ta den ut av pcen/laptopen, og koble den til en annen maskin hvor du har GetDataBack installert. Da slipper du å føkke opp enda mer. Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 Ok. Nå har vi skannet PC-en med GetDataBack og det ser ut som om vi har funnet filene. Vi fant også noen adre også som min nevø ville gjerne gjennopprette(noen spill som han hadde lagret eller noe som han har slettet). Nå lurer jeg på veien videre. Spør da spesielt de som har brukt GetDataBack endel om en en enkel forklaring på hva jeg skal gjøre videre, hva er forskjellen på prøveversjonen og betalversjonen, hvor skal jeg lagre filene, hva er forskjell på Save Secovery og Copy o.s.v? MVH Kamelot Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Har brukt testdisk et par ganger de siste dagene, og det har fungert utmerket! Men hvis du allerede har installert noe på disken kan det hende at filene har blitt overskrevet. Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 Har nå klart å hente bildene og alt er nå i orden GDB funket som fjell det og nevøen min er en happy gutt nå. Nå har både jeg og han en gang for alle lært at det å sikkerhetskopiere viktige filer er veldig viktig GetDataBack virker som et supert program så jeg kjøpte like godt en lisens til dette programmet også. Har nå lagt dette programmet sammen med annet verktøy på minnepenna mi Til slutt vil jeg takke alle som har svart og hjulpet oss. Takk! MVH Kamelot Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Diverse "støy" er fjernet fra tråden. Om man ikke har noe å bidra med for å hjelpe trådstarter, er det intet poeng å poste off topic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå