andreyhimself Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Hei Har siste innspurt til eksamen i finans første semester BI og sitter med noen oppgaver fra tidligere i år. Det er én oppgave spesielt jeg sliter med og som jeg litt flaut, men allikevel spør om hjelp til. Spm er: Et firma selger badestamper. En selger mener at firmaet ville solgt flere badestamper ved en kampanje på 20% på orginal utsalgspris over 14 dager på 500 000 kr. Daglig leder er skeptisk og ber deg om å si om dette lønner seg. Orginal salgspris er 24000 kr per badestamp. Variable kostnader er 17000 kr og faste kostnader er 5600 kr ved budsjetert salg og produksjon som er 5000 enheter. Hvor mange badestamper må firmaet selge for at kampanjen skal være lønnsom? Jeg har fasitsvaret, men jeg trenger en påminnelse om hvordan man regner dette. Vær så snill og spar meg for forumtroll uttalelsene, jeg er ikke flink i økonomi og trenger hjelp til dette. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Romvesen Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 DB før: 24000-17000=7000 DB etter: 19200-17000=2200 19200 får du ved å ta 24000*0,8. Tapt DB=(7000-2200)*5=24000000 Totale kostnader=24000000+500000=24500000 Nødvendig salgsøkning=24500000/2200=11136,36 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå