Gå til innhold

Hva er disse objektivene til?


Anbefalte innlegg

hei.

 

jeg har fått anbefaling om å kjøpe følgende objektiver, jeg lurer på hva slags bilder er de best til?

 

Eller det noe nytt som har kommet nå som jeg kan kjøpe istedenfor de følgende:

 

Kamera jeg har er: Canon EOS 450D

Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

 

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM

 

Canon EF 50mm f1.8

 

Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) for Canon

 

Canon EF 24-105 f/4L IS USM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke alle :)

 

Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

Lyssterkt objektiv - flott til bruk innendørs når det er dårlig lys.

 

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM

En nydelig vidvinkel-zoom. Brukes når du skal få med deg mye.

 

Canon EF 50mm f1.8

Kan regnes som en lyssterk kort tele. Fin til bl.a. portretter.

 

Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) for Canon

Relativt lyssterk normal-zoom. erstatter normal-zoomen for å få bedre bildekvalitet og mere lysstyrke.

 

Canon EF 24-105 f/4L IS USM

Normal-zoom for fullformat-kameraer som EOS 5D. Kan også være nyttig på crop-kameraer som den du har, men har litt lite vidvinkel til å kunne brukes som allround.

 

Tom

Lenke til kommentar
Om du ikkje veit kva du skal bruka dei til, vil det kanskje vera ein ide å venta til du faktisk veit at du har behov for dei, og ikkje minst kva du treng.

 

godt poeng :)

 

jeg har følgende objektiv: Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3

men når jeg zoomer så blir det ikke bra bilde. Den tar fine bilder mellom 50-80mm.

Jeg prøvde med en linse som kunne ta fine bilder fra langt avstand. men da trenger jeg også en som kan ta nærbilder. så jeg tror det ikke er noe alt-i-ett ting her? må ha forskjellige linser til forskjellige scener?

Lenke til kommentar
Hvem er anbefalingene fra?

 

Ville droppet Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) for Canon resten kan sikkert være greit å ha, men du burde selv finne ut hva du trenger.

 

det er bare et par som har blitt anbefalt, de første nevnt. resten har jeg bare funnet ut ifra tester på nett bl.a. akam.no sine anbefalinger

Lenke til kommentar
Om du ikkje veit kva du skal bruka dei til, vil det kanskje vera ein ide å venta til du faktisk veit at du har behov for dei, og ikkje minst kva du treng.

 

godt poeng :)

 

jeg har følgende objektiv: Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3

men når jeg zoomer så blir det ikke bra bilde. Den tar fine bilder mellom 50-80mm.

Jeg prøvde med en linse som kunne ta fine bilder fra langt avstand. men da trenger jeg også en som kan ta nærbilder. så jeg tror det ikke er noe alt-i-ett ting her? må ha forskjellige linser til forskjellige scener?

 

Du bør nok ha to objektiver som dekker det området din 18-200mm har i dag.

 

Det bør skilles på normalzoom og telezoom.

 

En normalzoom tar for seg området rundt det man kan kalle normalområdet. For speilrefleks med sensor med cropfaktor på 1.6 (bl.a. ditt) er det rundt 30mm. Et objektiv som tar for seg et stykke under og over dette området. 17/18-50/55mm er det mest utbredte blant normalzoomer. Tamron 17-50mm f2.8 VC er nok et godt valg her.

 

En telezoom tar for seg foto av objekter på litt distanse. Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS er et godt og rimelig objektivet i denne sjangeren. En god kompis til Tamron 17-50mm VC.

 

Du vil da ha stabilisator hele veien, som er fint for en kanskje litt ustø nybegynnerhånd.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Om jeg skulle hatt bare ett objektiv til Canon cropkamera og ikke måtte tenke på pris hadde jeg definitivt valgt EF-S 10-22mm. Tar bra bilder, rask fokus, og kan brukes til så og si alt (unntatt situasjoner der man helt opplagt heller bør bruke en tele, og heller ikke til makro). Sport/action, innendørsbilder, landskap og diverse, denne gjør jobben. Normalzoomen ble faktisk aldri brukt i den perioden jeg hadde dette objektivet (nå solgt pga systembytte), denne og 70-200'en dekte alt jeg hadde behov for.

 

Nå har du jo fortsatt ikke skrevet hva slags bruksområder du skal ha nye glass til, men på generell basis anser jeg 10-22 som en vinner.

Lenke til kommentar
Om jeg skulle hatt bare ett objektiv til Canon cropkamera og ikke måtte tenke på pris hadde jeg definitivt valgt EF-S 10-22mm. Tar bra bilder, rask fokus, og kan brukes til så og si alt (unntatt situasjoner der man helt opplagt heller bør bruke en tele, og heller ikke til makro). Sport/action, innendørsbilder, landskap og diverse, denne gjør jobben. Normalzoomen ble faktisk aldri brukt i den perioden jeg hadde dette objektivet (nå solgt pga systembytte), denne og 70-200'en dekte alt jeg hadde behov for.

 

Nå har du jo fortsatt ikke skrevet hva slags bruksområder du skal ha nye glass til, men på generell basis anser jeg 10-22 som en vinner.

 

Dette må jeg si at i mine øyne var en litt sær anbefaling. Ingen tvil om at EF-S 10-22mm er et meget bra objektiv - til sitt bruk. Jeg har den selv og bruke den veldig mye.

 

Men som eneste objektiv? Nei, da blir den alt for vid etter min smak. En normalzoom er nok for de aller fleste et mye bedre alternativ, eventuelt noe lyssterkt med fast brennvidde mellom 25-30mm.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg eier i dag (eller har eid) flere av objektivene du lister opp. Som det også tidligere er bemerket kunne det vært en ide å gå til innkjøp av to objektiver som tilsammen dekker den brennvidden du ønsker, altså en normalzoom og en telezoom. Tamronen du henviser til gir deg mye for pengene, og satt ofte på mitt kamera når jeg hadde den. Har også hatt canon sin 55-250mm (som også er anbefalt tidligere i tråden), og den er også glimrende mht. pris/ytelse.

 

Min sterke anbefaling er å prøve å danne seg et bilde av hva du liker best å ta bilde av (hvilken brennvidde, er fotoobjektene ofte godt belyst eller ikke, er det stillestående motiver eller mennesker/dyr/biler i fart), og utifra dette kjøpe mer spesifikke objektiver til formålet. En god pekepinn er å se på bildene du allerede har tatt, og se om det er noe som går igjen.

 

Og som et svar på denne siste anbefalingen av canon 10-22mm; dette er et glimrende objektiv, men med et i mine øyne alt for begrenset bruksområde til at det bør utgjøre det eneste objektivet i samlingen for en fersk fotograf.

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
hei.

 

jeg har fått anbefaling om å kjøpe følgende objektiver, jeg lurer på hva slags bilder er de best til?

 

Eller det noe nytt som har kommet nå som jeg kan kjøpe istedenfor de følgende:

 

Kamera jeg har er: Canon EOS 450D

Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

 

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM

 

Canon EF 50mm f1.8

 

Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) for Canon

 

Canon EF 24-105 f/4L IS USM

 

Hvis du ser behovet for vidvinkel ville jeg heller gått for Sigma sin 10-22mm, ett bra objektiv for lite penger og som er anbefalt i mange tester.

 

Er Sigma n uskarpt på de brennviddene du viser til, eller kan dette skyldes for lang lukkertid i forhold til brennvidden ?

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
Er Sigma n uskarpt på de brennviddene du viser til, eller kan dette skyldes for lang lukkertid i forhold til brennvidden ?

 

Tror det er dette som er trådstarter sitt problem ja, med andre er objektivet for lyssvakt i tele-enden pga. liten blender, noe som de fleste 18-200mm objektiver jeg kjenner til lider av.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

 

Jeg gikk gjennom de bildene jeg hadde tatt før og de fleste som går om og om igjen er av natur. Snø/vinter, høstfarger/trær, himmel.

og bilder jeg har tatt nest mest av er mennesker som holder på med noe, men de det er ikke mulig å gjenkjenne ansiktet deres: f.eks. http://torontoist.com/attachments/toronto_...27photoist1.jpg

 

Så den jeg har allerede: Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3

hvilken av de bruksområdene mine kan jeg bruke denne til?

 

Og ev. hvilken nytt trenger jeg for å få mine bilder til å bli bedre?

Tror jeg kan trenge en telezoom?

 

Setter stor pris for tilbakemelding :) :!:

Lenke til kommentar
Jeg gikk gjennom de bildene jeg hadde tatt før og de fleste som går om og om igjen er av natur. Snø/vinter, høstfarger/trær, himmel.

og bilder jeg har tatt nest mest av er mennesker som holder på med noe, men de det er ikke mulig å gjenkjenne ansiktet deres: f.eks. http://torontoist.com/attachments/toronto_...27photoist1.jpg

 

Så den jeg har allerede: Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3

hvilken av de bruksområdene mine kan jeg bruke denne til?

 

Og ev. hvilken nytt trenger jeg for å få mine bilder til å bli bedre?

Kult bilde!

 

Ingen trenger nytt objektiv bare ut i fra en vurdering av hva de allerede har.

 

Man "trenger" et nytt objektiv ut i fra en vurdering av hva man ønsker å få til, men som man ikke får til med det man har fra før. Altså må du finne ut hva det er ved bildene dine du vil gjøre bedre, og om ikke du kan oppnå det med det objektivet du har. Altså må du fotografere mer, og kikke mer på andres bilder, og eksperimentere bevisst med å få bedre bilder.

 

18-200 kan brukes til "alt". Det dekker hele området fra god vidvinkel til lang tele. Det har god nærgrense også.

 

Det har sine begrensninger, men du må finne ut selv hvilke behov du har som det objektivet ikke dekker. Da er lista du har fått anbefalt et sted å begynne å kikke etter alternativer. Lista burde kanskje vært toppet med ekstern blits og et stativ også, hvis ikke du allerede har det.

Lenke til kommentar

Jeg var litt i samme situasjon som deg.

Brukte Nikon 18-200, glimrende objektiv ut fra zoom område.

 

Desverre blir det litt for my kompromisser på bildekvaliteten...

 

Sjekket EXIF i bildene mine, og fant ut at jeg fint kunne klare meg med et 17-55 f/2.8

 

17-55 ble derfor innkjøpt, og er svært fornøyd med et "proff objektiv".

Mere lyssterkt, og utrolig skarpt og fint.

 

I ettertid så supplerte jeg med et 70-300 (VR), da jeg ikke hadde lyst til å gå tilbake til 18-200

 

Sjekk hva du bruker mest, evt hva du ønsker å bruke mest.

Kjøp dette, og suppler etterhvert.

 

/Jan

Lenke til kommentar
Kult bilde!

 

Ingen trenger nytt objektiv bare ut i fra en vurdering av hva de allerede har.

 

Man "trenger" et nytt objektiv ut i fra en vurdering av hva man ønsker å få til, men som man ikke får til med det man har fra før. Altså må du finne ut hva det er ved bildene dine du vil gjøre bedre, og om ikke du kan oppnå det med det objektivet du har. Altså må du fotografere mer, og kikke mer på andres bilder, og eksperimentere bevisst med å få bedre bilder.

 

18-200 kan brukes til "alt". Det dekker hele området fra god vidvinkel til lang tele. Det har god nærgrense også.

 

Det har sine begrensninger, men du må finne ut selv hvilke behov du har som det objektivet ikke dekker. Da er lista du har fått anbefalt et sted å begynne å kikke etter alternativer. Lista burde kanskje vært toppet med ekstern blits og et stativ også, hvis ikke du allerede har det.

 

Takk kaian. Det problemet jeg har med linsen min er når jeg skal ta bilder fra litt langt avstand, da blir bildene uskarpe. Hvis jeg har den på 50-80mm så er de fine, men mer enn det blir de uskarpe.

 

Jeg var litt i samme situasjon som deg.

Brukte Nikon 18-200, glimrende objektiv ut fra zoom område.

 

Desverre blir det litt for my kompromisser på bildekvaliteten...

 

Sjekket EXIF i bildene mine, og fant ut at jeg fint kunne klare meg med et 17-55 f/2.8

 

17-55 ble derfor innkjøpt, og er svært fornøyd med et "proff objektiv".

Mere lyssterkt, og utrolig skarpt og fint.

 

I ettertid så supplerte jeg med et 70-300 (VR), da jeg ikke hadde lyst til å gå tilbake til 18-200

 

Sjekk hva du bruker mest, evt hva du ønsker å bruke mest.

Kjøp dette, og suppler etterhvert.

 

/Jan

 

Dette fikk meg lys til å kjøpe en 17-55 f/2.8 :)

da tror jeg skal gjøre det også.

Lenke til kommentar
Det problemet jeg har med linsen min er når jeg skal ta bilder fra litt langt avstand, da blir bildene uskarpe. Hvis jeg har den på 50-80mm så er de fine, men mer enn det blir de uskarpe.

 

 

Dette fikk meg lys til å kjøpe en 17-55 f/2.8 :)

da tror jeg skal gjøre det også.

Det kan høres ut som at du enten har problemer med å sette fokus rett på lange brennvidder, får for lange lukkertider i forhold til brennvidden (kamerabevegelse), eller at du har vært uheldig med eksemplaret ditt, det er nok ikke helt uvanlig. Hvis det siste er tilfellet bør du bruke reklamasjonsretten din, snakk med butikken.

 

Uansett, når skarphet er spørsmålet så er ikke superzoomer svaret. 17-55mm f/2.8 vil gi deg skarpere bilder, dog ikke på de brennviddene du har størst problemer med nå.

Lenke til kommentar

Har du planer om å svi ei årslønn på optikk, da er det ikke noe proble, kjøp alt :)

Hvis ikke må du prioritere.

 

Ikke noe av det du sier tilsier at du har et stort behov for lyssterk optikk. Det måtte eventuelt være et lyssterkt teleobjektiv, men det koster flesk.

 

Du sier at det objektivet du har ikke fungerer fra 50-80mm og oppover. Hva med området under 50mm? Er du fornøyd med kvaliteten der? Det sier du ikke noe om.

 

Har du svaret på det spørsmålet, da er du nærmere å sirkle inn problemet. Om svaret er ja, da er det mest akutte behovet ditt - et teleobjektiv. Neste problemstilling blir i så fall hvor stor lysstyrke du eventuelt trenger.

Lenke til kommentar

Vet jeg skyter meg litt i foten når jeg sier dette, men gjør det uansett. Mange objektiver er ikke veien å gå som mange allerede har påpekt. For egen del klarer jeg få til det aller meste med normal-zoom på fullformat (24-70mm f/2.8) samt tele-zoom (70-200 f/2.8). Jeg har ekstremt mange andre objektiver som er gøy; men det er mest for gøy og spesielle anledninger. Husk at man ikke ønsker å bære på hele samlinga (18 objektiv for egen del) til daglig :D

 

Så konklusjon: har du en normal-zoom av høy kvalitet og legger til en moderat tele som ikke koster altfor mye (70-300 f.eks) så har du dekket det aller meste. Om du skal kline til kan du se på lyssterk 70-200, men lyssterk = brutal pris.

 

Skal du f.eks ha noe utenom etterhvert kan du vurdere noe i området 30-35mm, 50mm eller 85mm (de 2 siste fungerer utmerket til portrett, det første er bra til vanlige innebilde på crop-kamera). Fastoptikk er gøy når man har dårligere lysforhold, men husk DOF blir veldig tynn på store blenderåpninger (f.eks f/1.4), så du klarer deg mest sannsynlig veldig bra med f/1.8 fastoptikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...