Gå til innhold

Åpen bok eksamen i Java, hva bør man ta med seg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg pleide alltid å ha med meg noen mandariner, noen skiver, en cola, to sjokolademelk (de små med sugerør), samt mitt hemmelige våpen, kokesjokoladebiter og rosiner.

Når det gjelder det faglige er vel langt på vei dette et fag man har forstått eller ikke forstått (objektorientering, løkker osv) og det er ofte det å huske syntakser osv utfordringen om man må skrive litt kode og er fersk i gamet.

Jeg ville tatt med print av all koden dere har hatt på øvinger, der står både syntaks samt det meste av det dere har lært.

Lenke til kommentar

Da har jeg fiksa powerpoint ark av pensom hvis jeg trenger noe. Skal også få printe ut alle øvingsoppgavene vi har hatt. Har man lov å ha med hvilke bøker man vil eller er man begrenset til pensumboka?

Tenkte også å printe ut noen tidligere eksamensoppgaver. Takk for tipsene så langt, selv pleier jeg å ha med druer og banan, hvis man sitter fast på en oppgave så er druer greit for å åpne hodet på en måte. Skal feire med cola når jeg er ferdig ihvertfall :D

Lenke til kommentar

Har dere ikke bedre ting å ta dere til under en eksamen enn spising?

Husk også på at det er bedre med 2 ark der du vet hva som står enn å benytte hele eksamenen til å lete i bøker. Se på tidligere eksamener, og se om det er noen "teori"-oppgaver. Tenker da på oppgaver der det ikke skal skrives kode. Kan være lurt å finne noen fine formuleringer til slike oppgaver.

Ellers tror jeg det går mest på forståelse i et programmeringsfag. Dersom du ikke har forståelsen går du fort tom for tid.

Lenke til kommentar

Forslag til ting jeg har sett på begynner kurs i Java:

• Float vs Int (Hvorfor 10.0 / 5 er lov)
  • Assosiativitet(Ved evaluering av uttrykk)
  • Presedens(Samme her, hvordan java regner matte)
  • Forskjell på 2/0 og 2/0.0
  • Altfor mye formatering med printf
  • Syntaks problemer, som statisk kode kan ikke bruke ikke-statiske variabler.
  • Syntaks igjen, manglende () ved opprettelse av enkle objekter.
  • Enum og Switch.
  • Try-catch
  • Hvorfor du ikke kan bruke = ved sammenlikning av strenger.

Ikke minst kan du sikkert få utlevert mindre programmer hvor du skal fastslå hva programmet skriver ut.

Lenke til kommentar

Eksamen i programmering er så å si alltid nogenlunde lik fjorårets eksamen, kanskje noen nye oppgaver ifht. stoffet dere har gått igjennom. Farvekod læreboka med sånne etiketter med farger på i de forskjellige kapitlene som er relevant for det stoffet du får oppgaver i.

Ta med godt med sjokolade og VANN - du ønsker å opprettholde et bra blodsukkernivå, ikke sukkerrushe.. og crashe.. Ta gjerne med en banan / eple, fruktsukker er bra. Midt i eksamen tar du spisepause, gjerne får man lov til å gå i kantina mens man ledsages av en av disse eksamenspensjonistene.

Kan også anbefale deg å trene på morgenen dagen før du skal ha eksamen. En joggetur kombinert med noen push-ups / vektløfting / annen aktivitet får blodomløpet igang og du blir mer avslappet til lesingen.

Stoff: Algific gikk igjennom en fin liste over, husk også å få med modulo. Forstå de forskjellige elementene ved å prøve selv.

På eksamen: Vi fikk tipset å føre rett inn, drit i å kladd kode. Vi fikk også lov til å presentere koden i pseudokode hvis vi fikk dårlig tid / funksjoner som er helt basic men pirk å skrive. Avklar dette med foreleser. Regn imidlertid med å få dårligere karakter om du gjør dette.

Innføring i programmering er en forholdsvis enkel eksamen som skal vise DEG at du har grunnleggende forståelse for programmering og at du har det som trengs for å gå videre til inngående studier i programmering.

Endret av Vial
Lenke til kommentar

Har sett på de fleste eksamenene ifra forrige år, som regel en oppgave med hva som kommer i terminal utifra et avsnitt kode. (teller som regel 20%) og en med diverse uttrykk som man skal forklare, tilslutt etpar programmeringsoppgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...