Redak Tøren Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) En jord, en gitt mengde ressurser og et økosystem. Det er ikke plass til en ubegrenset mengde mennesker, og det finnes en begrenset mengde organisk materiale på kloden. Noe må gjøres. Her er løsningen på klima- og overbefolkningsproblemet: Speilet Speilet er en innretning som plasseres i bane rundt jorden. Det installeres et speil for hvert kontinent. Speilet samler og konsentrerer solenergi som sendes i en komprimert stråle ned til et kraftverk. Kraftverket distribuerer energien videre på el-nettet, og produserer mer enn nok energi for hele kontinentet. Forbrenningsmotorer forbys og alle kraftverk som benytter fossilt brensel legges ned. Kostnadene for utbygging dekkes av hvert land i forhold til brutto nasjonalprodukt. Difting blir svært billig, og finansieres av regulerte strømpriser i forhold til brutto nasjonalprodukt. Problematikk: Diplomati og finansiering. Tuben Distribusjonssystem for varehandel og passasjertrafikk hvor land og kontinenter kobles sammen via et rør/tube-nett under bakken. Hovedrør knytter sammen geografiske områder, med fordelingsstasjoner ut til rør med mindre dimensjon mot byer og nye stasjoner som fordeler til husstander og bygninger. Vogner/kasser beveger seg ved hjelp av vakuum-teknologi i høye hastigheter, og kan sende pakker eller personer over store avstander på kort tid. Vil være den største teknologiske nyvinningen etter verdensveven. Problematikk: Teknologi som tillater rask og enkel utbygging. Diplomati og farer for misbruk samt finansiering. Svært tidkrevende utbygging. Befolkningskontroll (kontroversiell) Premiering for utført sterilisering. Fødselkvoter / tvungen abort / bøter for mer enn to fødsler. Problematikk: Diplomati. Hensyn til enkeltmennesker. Uønsket kjønn på barn. Religion og syn på ufødt liv. Endret 16. desember 2009 av Redaktøren Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Løsningen? Vil vel heller kalle dette fantasier om hva som burde vært muilig. Speil i baner rundt jorda som sender energi i stråler ned på jorda? Hvor tar du fra at dette blir en realitet? Tuben er også like usannsynlig, så å si dette er løsningen blir en illusjon. Alle vet at å bygge tuneller er både dyrt, farlig og krever mengder med vedlikehold, for ikke å nevne våres hav som gjør dette nærmest umulig. Siste forslaget om befolkningskontroll er bare for dumt til å kommentere mer. Endret 16. desember 2009 av archongamer Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) archongamer: Jeg sa ikke at det er gjennomførbart, men at det er løsningen. Menneskeheten kommer til å gå under fordi vi aldri kan klare å fullbyrde løsningen. Hvor står det skrevet at jeg tror speil rundt jorda blir en realitet? Det jeg vet, og du også, er at det er teoretisk gjennomførbart. Jeg tviler på at ingen flere enn meg har tenkt tanken. Om 100 år kan verden være full av teknologi du og jeg vil kalle urealistisk og si er umulig å gjennomføre. Likeså er mye av dagens teknologi og systemer noe som var en illusjon for 100 år siden. Siste forslag om å begrense befolkningsveksten har ingen andre løsninger. Dumt? Ja, det er inhumant. Men er alternativet med at menneskeheten går under bedre, eller må man ty til drastiske tiltak for å redde mennesket? *En visjon behøver ikke være oppnåelig* Endret 16. desember 2009 av Redaktøren Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Joda, hva som kommer om 100 år er artig å spekulere i det, men om det blir løsningen som du sier er jeg heller skeptisk til. Skal vi ha en diskusjon om hvordan man skal løse overbefolkning blir det enklere å diskutere ut fra hva vi har, enn hva vi ønsker skal komme i fremtiden. Endret 16. desember 2009 av archongamer Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 At jeg på arrogant vis skriver "løsningen", er et virkemiddel mer enn ment som et objektivt faktum fra min side. Trangsynthet, frykt for nytenkning, jantelov og skepsis er svært vanlige fenomener blant gjennomsnittsbefolkningen, og før i tiden kappet man hodet av mennesker som snakket om ting som kunne oppfattes som uvirkelige, gudsbespottende, bestridende i forhold til lærebøker osv. Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før tuben er der i en eller annen form. Kanskje blir den bygget over bakken. Kanskje blir den bygget med annen teknologi enn rør/tunneller. Men en gang i fremtiden, dersom menneskeheten består, vil det dukke opp et slikt distribusjonssystem. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Joda, hva som kommer om 100 år er artig å spekulere i det, men om det blir løsningen som du sier er jeg heller skeptisk til. Skal vi ha en diskusjon om hvordan man skal løse overbefolkning blir det enklere å diskutere ut fra hva vi har, enn hva vi ønsker skal komme i fremtiden. Vi motarbeider jo oss selv mtp. overbefolkningsproblemet. Når det kommer til teknologiske løsninger, så er det eneste kravet til at det skal bli gjennomført, at det er penger å tjene. Money talks, bullshit walks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå