Gå til innhold

Ordstyrerordningen - hvordan skal vi gjøre det


Anbefalte innlegg

At folk stemmer på noen de identifiserer seg med, vil jeg tro kan være reelt.

 

Det ligger jo i kortene at ett sånt verv krever en innsats overfor seg selv å slå over i nøytral modus og guide folk til en saklig og ordentlig debatt. Det tror jeg de fleste kunne klare om de gikk ekstra inn for å få det til.

 

Jeg er litt nysgjerrig på om ordstyrer kan slå av fargen sin, slik at vedkommende kan diskutere med en subjektiv tone når personen ønsker å delta i debatten selv. Eller vil fargen følge samtlige innlegg, og ordstyrer må muligens i teksten gjøre det ekstra tydelig at innlegget er ment som ett ordstyringsinnlegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder de tre jeg nominerte så er det helt klart at vi står langt fra hverandre politisk på flere plan. At de er gode til å argumentere for seg og fører en sakelig diskusjon slik jeg ser det var årsaken til at jeg nominerte dem. Det er også utifra det jeg stemte i avstemningen. Du kan mene at en annen debattant fremstår på en sakelig og seriøs måte uansett om du er enig med vedkommende ewller ikke. Ordstyrerordningen skal uansett utføres på en nøytral måte slik modereringen skal. Om dette virker eller ikke er det som gjennstår å se.

Lenke til kommentar

Helt enig med Glimti her. Politisk ståsted er ikke så viktig i en slik rolle, men man må kunne stille seg objektivt til diskusjoner og ha et større fokus på å rettlede diskusjonen istedet for å presse egne meninger.

 

Dog, det er helt klart at selv om man optimalt sett skulle ha hatt så mange objektiver stemmer som mulig så vil slike ting til en eller annen grad være litt populæritetskonkurranse og trynefaktor. Akkurat som politikken i så måte ;)

Lenke til kommentar

Dette kommer til å bli en av de største utfordringene. Spesielt siden ordstyrerne kommer til å være aktiv i trådene de styrer. Enten man lykkes eller ikke kommer folk til å slenge ut beskyldninger om at man er partisk.

 

Til de som går svangre med slike planer: Ordstyrerne kommer til å være beskyttet mot personangrep de også, kanskje mer så enn andre brukere. Mener noen at en ordstyrer faktisk er urimelig partisk så bruk mistillitsordningen. Det er dere som velger dem, og dere som avsetter dem. Vi blander oss ikke i den prosessen. Men så lenge de sitter, så har de vår beskyttelse mot flammekasting og annet.

 

Tanken er at ordstyrerne skal kunne slå av og på ordstyrerfargen, ja, slik at folk ser når de uttaler seg på egne vegne. Samtidig er det ikke alltid noe entydig og klart skille mellom de to.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Mener noen at en ordstyrer faktisk er urimelig partisk så bruk mistillitsordningen. Det er dere som velger dem, og dere som avsetter dem. Vi blander oss ikke i den prosessen. Men så lenge de sitter, så har de vår beskyttelse mot flammekasting og annet

 

Geir :)

Hva om de som mener de er partisk er i mindretall?

Lenke til kommentar
Dette kommer til å bli en av de største utfordringene. Spesielt siden ordstyrerne kommer til å være aktiv i trådene de styrer. Enten man lykkes eller ikke kommer folk til å slenge ut beskyldninger om at man er partisk.

 

Til de som går svangre med slike planer: Ordstyrerne kommer til å være beskyttet mot personangrep de også, kanskje mer så enn andre brukere. Mener noen at en ordstyrer faktisk er urimelig partisk så bruk mistillitsordningen. Det er dere som velger dem, og dere som avsetter dem. Vi blander oss ikke i den prosessen. Men så lenge de sitter, så har de vår beskyttelse mot flammekasting og annet.

 

Tanken er at ordstyrerne skal kunne slå av og på ordstyrerfargen, ja, slik at folk ser når de uttaler seg på egne vegne. Samtidig er det ikke alltid noe entydig og klart skille mellom de to.

 

Geir :)

 

Synes disse visdomsordene passer her:

 

(moderatorer skal alltid være forsiktig med å moderere tråder man selv er aktiv i).

 

Gjelder ikke dette vel så mye for ordstyrerne når de først er på plass? Saker man engasjerer seg spesielt i vil helt sikkert bli vansklige å forholde seg nøytral i uansett hva mandatet ens går ut på. Og det er jo ikke et påbud som sier at ordstyrerne kun kan være innom trådene som persoenlig interesserer dem.

 

Egentlig litt interessang problemstilling hvordan man skal gi beskje dtil ordstyrere dersom man kommer over innlegg som ikke oppfyller noen standard i det hele tatt. Hvis man rapporterer på vanlig mpte kan det like godt være en modrator som kommer innom og somhandler anderledes enn en ordstyrer ville gjort. Og skal man sende PM hver gang er det sikkert mange som ikke vil ta seg bryet.

Lenke til kommentar
Hva om de som mener de er partisk er i mindretall?

Demokratiets dillemma. :)

 

Synes disse visdomsordene passer her:

 

(moderatorer skal alltid være forsiktig med å moderere tråder man selv er aktiv i).

 

Gjelder ikke dette vel så mye for ordstyrerne når de først er på plass? Saker man engasjerer seg spesielt i vil helt sikkert bli vansklige å forholde seg nøytral i uansett hva mandatet ens går ut på. Og det er jo ikke et påbud som sier at ordstyrerne kun kan være innom trådene som persoenlig interesserer dem.

Nei, skulle det være slik så kunne vi like godt fortsatt med moderatorer. Ordstyrerne skal være aktive. Ellers blir det helt umulig å være ordstyrer. Jeg vet hvodan det er, jeg har så mange modereringer her i kategorien at hvis jeg ikke skulle kunne diskutere i tråder jeg modererte så ville jeg ikke fått diskutert noe i det hele tatt. Og hvis man ikke får diskutere, hvorfor skal man da gidde å passe på diskusjonen? Det gjelder ordstyrerne også.

 

Det får være opp til dere å problematisere grensetilfellene og komme fram til passende kutyme for dette.

 

Egentlig litt interessang problemstilling hvordan man skal gi beskje dtil ordstyrere dersom man kommer over innlegg som ikke oppfyller noen standard i det hele tatt. Hvis man rapporterer på vanlig mpte kan det like godt være en modrator som kommer innom og somhandler anderledes enn en ordstyrer ville gjort. Og skal man sende PM hver gang er det sikkert mange som ikke vil ta seg bryet.

Jeg ser ikke for meg at man primært "rapporterer" til ordstyrer på vanlig måte. De får jo ikke mdoeratorverktøy og kan ikke slette eller endre poster. Så når noe rapporteres er det gjerne for sent. Hvilket ikke betyr at man ikke kan kontakte dem på dertil egnede måter. De skal være aktive i debatten og dermed kunne være proaktive, ikke komme løpende i ettertid. Rent teknisk har vi foreløpig ikke noen god løsning for slik rapportering uansett. Vi får se hva versjon 3 av IPB gir oss.

 

Regelbrudd kan dere fortsatt rapportere på gamlemåten.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Da er valget avsluttet, selv om tråden enda ikke er stengt. Det ser ut til twfa har glemt at han lovet å gjøre det, og vi får vente på at en av de andre moderatorene reagerer. For sikkerhets skyld har jeg et screenshot tatt av stillingen klokken 22.00.

 

Jeg spurte for noen dager siden om alt var klart til å sette i gang med ordningen, men har ikke fått svar, så da får vi bare vente og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Gratulerer til de tre som er valgt. Nå blir det spennende å se hvor snart de får tittlen og hvordan ordningen vil fungere i praksis. Så i nominasjonstråden som nå er stengt at du etterlyste informasjon om hva som ønskes gjort rikspøbel, men jeg for min del vil vente litt til ordningen er i gang før jeg sier noe konkret om hva jeg føler bør gjøres og ikke gjøres.

 

Mandatet deres er jo uansett avgjort foreløbig, er det ikke?

 

Igjen, gratulerer alle tre. :thumbup:

 

Blir spennende å se ordningen i praksis.

Lenke til kommentar

Da har ordstyrerne fått egen brukergruppe og tilhørende tittel, og egen kategori under Tilbakemeldinger hvor de kan diskutere seg imellom. Den er også tilgjengelig for mods og admins og for brukerombudet.

 

Farge på innleggene kommer vi tilbak til, det krever litt teknisk kyndighet. Vår mann er på saken.

 

Gratulerer til de valgte, og lykke til!

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...