Gå til innhold

Billig-PC under 5000

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe meg ny PC. Er student, så har ikke så alt for mye å rutte med. Lenge siden jeg har bygd PC selv, så det er fint å ha et forum å spørre på :). Tenkte på følgende oppsett i første omgang:

COOLER MASTER SILENT PRO ATX12V 2.3 700W? ( 817,61,-) (Kampanje)

DUSTIN OPPGRADERINGSPAKKE AMD PERFORMANCE? (2 694,00,-)

COOLER MASTER MIDITOWER HIGH AIR FLOW 922 MINI ATX BLACK? (783,78)

WD Caviar Black WD7501AALS - harddisk - 750 GB - SATA-300? (637,-)

Samsung SH-S223B - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-stasjon - Serial ATA? (184,00,- )

Totalt: 5 116,55 kr inkl. frakt (gratis frakt for studenter! :)).

Tenkte jeg i første omgang skulle bruke det interne skjermkortet på hovedkortet frem til jeg kjøper meg et bedre. GPU på hovedkortet er Radeon HD 4200. RAM er også på listen etterhvert som prisene blir lavere.

Tanken er at jeg skal beholde kabinett og PSU og heller oppgradere litt oftere hvis jeg finner det nødvendig.

PC-en skal brukes til programmering, se filmer, litt spilling (er ingen gamer). Spiller for det meste Live for Speed. Vil det interne skjermkortet være godt nok for dette i første omgang?

En ting til; Er det bedre å kjøpe nå, eller vil prisene dale etter jul?

Mange takk for innspill på forhånd :).

Edit: At den er stillegående er også viktig for meg.

Endret av kimla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte på følgende oppsett i første omgang:

Her er det noen punkter å påpeke.

For det første, det er brukt feil bilde (hovedkortet på bildet er Asus M4A78-E)

For det andre, de sender et Trippel-channel (tre brikker) med ram. Dette henger ikke på greip, siden AMD kjører med 2/4 konfigurasjon. (det kan de evt. rette opp ved å sende med 2x2GB kit i stedet)

Utover det burde du kanskje tenke over at M4A785T-M er m-ATX size, og det lille lyseblå hovedkortet vil kanskje virke litt pinglete inne i det store skumle HAF kabinettet? :D

De har vel noen hovedkort med Onboard grafikk i full ATX størrelse som kanskje er mer passende, vanligvis er det ikke noe særlig prisdifferanse å plukke enkeltkomponenter vs. pakkepris. Det får du evt. fin-regne på.

Lenke til kommentar
Tenkte på følgende oppsett i første omgang:

Her er det noen punkter å påpeke.

For det første, det er brukt feil bilde (hovedkortet på bildet er Asus M4A78-E)

For det andre, de sender et Trippel-channel (tre brikker) med ram. Dette henger ikke på greip, siden AMD kjører med 2/4 konfigurasjon. (det kan de evt. rette opp ved å sende med 2x2GB kit i stedet)

Utover det burde du kanskje tenke over at M4A785T-M er m-ATX size, og det lille lyseblå hovedkortet vil kanskje virke litt pinglete inne i det store skumle HAF kabinettet? :D

De har vel noen hovedkort med Onboard grafikk i full ATX størrelse som kanskje er mer passende, vanligvis er det ikke noe særlig prisdifferanse å plukke enkeltkomponenter vs. pakkepris. Det får du evt. fin-regne på.

Det var bra du sa ifra om Micro-ATX, det så jeg rett forbi! :p Synes 3x1GB RAM var rart jeg også.

Er kanskje best å velge ut hovedkort, prosessor og ram separat. Når det gjelder hovedkort og prosessor så er vel AMD-basert billigere enn Intel som jeg skjønner. Har du noen anbefalinger her?

Mulig jeg bare kjøper kabinett og PSU i første omgang. Trenger uansett ikke å tenke på fraktutgifter, så kan kjøpe resten senere. Enig i kabinettet og PSU-en jeg har valgt ut? Jeg har satt god plass og stillegående som prioriteringer for kabinett. PSU er viktig at den generelt har god kvalitet og stillegående.

Takk for svar forresten!

Lenke til kommentar

Prøver igjen med nye komponenter.

COOLER MASTER SILENT PRO ATX12V 2.3 700W? ( 817,61 kr)

COOLER MASTER MIDITOWER HIGH AIR FLOW 922 MINI ATX BLACK? (783,78 kr)

ASUS M4A78T-E 790GX AM3 ATX? ( 998,80 kr)

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)? ( 1 029,00 kr)

Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ - harddisk - 1 TB - SATA-300? ( 629,00 kr)

Samsung SH-S223B - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-stasjon - Serial ATA? ( 184,00 kr)

Deltaco ESD Armledsband - antistatisk håndleddbånd? ( 30,29 kr)

AMD ATHLON II X2 240 2.8GHZ 2MB SOCKET AM3 BOX? ( 454,00 kr)

Totalkostnad inklusive moms og frakt: 4 913,90 kr

Jeg fant ram-en under 'Tilbehør for dette produktet' når jeg var inne på dette hovedkortet på Komplett. Det står at Støttet RAM-hastighet er PC3-8500 og PC3-10666. Vil det da funke med denne ram-en som er PC3-12800?

Edit: Glemte ett stykk viktig enhet :p

Edit2: Oppdatere totalpris.

Endret av kimla
Lenke til kommentar

Coolermaster 700W virker som et godt kjøp, den koster opp i tusenlappen og over det andre steder. (eneste er om du trenger så kraftig psu? (eller har du planer om Crossfire?

Ellers så "støtter" jeg ideen din om å vente med skjermkort til utpå nyåret. (eneste komponent jeg tror kan bli nevneværdig rimeligere)

Annen hardware kan man forsåvidt kjøpe nå, eller på gode tilbud etterhvert. Med andre ord, har man et brukande skjermkort liggende til "midlertidig bruk" eller kjøper HK m/integrert, er det ikke noe vits i å utsette pc-kjøp som sådan.

edit; så ikke den siste posten din, så skal kikke på den/kommentere straks

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

* Ville beholdt WD Caviar Black fra den øverste handlelista

* PSU OK. Kabinettet kjenner jeg ikke, men bærehåndtakene på CM Storm Scout (maken til mitt) er gull verdt. Ville gått for det over HAF. *just my 2 cents*

* Athlon X2 240, nei. Fortrinnsvis heller en Phenom II X2 550 eller Athlon II X4 620

* Corsair minne, meget bra (men ikke til Athlon 240)

* hovedkort, ventet på Gigabyte GA-770TA-UD3 som kommer rundt 22. desember (dette har dog ikke innebygd grafikk)

puh, sikkert noe jeg har glemt eller noe du lurer på så spør igjen :D

Lenke til kommentar
* Ville beholdt WD Caviar Black fra den øverste handlelista

* PSU OK. Kabinettet kjenner jeg ikke, men bærehåndtakene på CM Storm Scout (maken til mitt) er gull verdt. Ville gått for det over HAF. *just my 2 cents*

* Athlon X2 240, nei. Fortrinnsvis heller en Phenom II X2 550 eller Athlon II X4 620

* Corsair minne, meget bra (men ikke til Athlon 240)

* hovedkort, ventet på Gigabyte GA-770TA-UD3 som kommer rundt 22. desember (dette har dog ikke innebygd grafikk)

puh, sikkert noe jeg har glemt eller noe du lurer på så spør igjen :D

Tror jeg går for HAF da det er litt større, og har gummiføtter. Mangel på støvfilter noen steder går greit, får bare dama til å lage noe til meg, ho er flink på sånt :). Det er også litt større enn CM Storm Scout. Jeg drar ikke med meg PC-en noe særlig, så at den ikke har håndtak bryr jeg meg ikke alt for mye om :).

Er enig i at Athlon X2 240 kanskje er i minste laget. Hvis jeg skal gå for noe større blir det sikkert X4.

Når det gjelder minnet så nedskaleres det bare til den hastigheten hovedkortet støtter automatisk? (Spør av nygsjerrighet)

Tror jeg går etter din anbefaling og kjøper PSU nå som den er på tilbud (liker også at det er modulære kabler).

Tror jeg venter med HK, RAM og prosessor og satser på at det kommer noe bedre, evt. et supertilbud jeg kaster meg på den nærmeste tiden. :)

Mulig jeg kjøper harddisk med en gang også så jeg ikke trenger å kjøpe så mye når jeg skal kjøpe de morsomme delene (HK, minne, CPU, evt. GPU). Du anbefaler WD generelt, eller akkurat WD Caviar?

Hva med denne?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323200

Har den selv, er veldig fornøyd. Lett å bygge, rask, stabil. Ingen problemer.

Jeg ønsker meg annet kabinett og PSU. Vet det går ann å endre noe på komponentene, men erfaringen min er at det fort blir dyrt da. :)

Lykke til!

Takker! :)

Lenke til kommentar
Er enig i at Athlon X2 240 kanskje er i minste laget. Hvis jeg skal gå for noe større blir det sikkert X4.

Var ikke akuratt cpu-speed/dualcore jeg hadde imot, men at Athlon II X2, i motsettning til Athlon X3/X4 & Phenom, ikke støtter høyere ram-hastighet enn 1066mhz (PC3-8500)

Når det gjelder minnet så nedskaleres det bare til den hastigheten hovedkortet støtter automatisk? (Spør av nygsjerrighet)

Hvis høyere spec, så initsieres automatisk 1.5v 1333mhz CL9 (SPD/JEDEC standard) Man skal være uheldig hvis man nå for tiden snubler over minne som ikke følger dette.

----

Greide å sammenfatte et forslag sånn på tampen for å komme med noe håndfast fra min side :)

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...?ProductID=3272 (kommer neste uke, "antatt Dustin-pris" kr.650)

http://www.dustinhome.no/pd_5010314558.aspx

http://www.dustinhome.no/pd_5010151254.aspx

http://www.dustinhome.no/pd_5010330472.aspx

http://www.dustinhome.no/pd_5010332422.aspx

http://www.dustinhome.no/pd_5010168426.aspx

http://www.dustinhome.no/pd_5010332945.aspx

http://www.dustinhome.no/pd_5010197143.aspx

Kr.4968

Lenke til kommentar
@kimbla, jeg bruker visst for lang tid når jeg skriver innlegg, for så ikke den siste posten din før jeg var ferdig med forrige. Beklager :p

Begynner å bli sent for andre også ja :p.

Listen du satt opp var fin, og absolutt i den banen jeg tenkte meg. Eneste jeg må sette fingeren på er skjermkortet. Når jeg først skal kjøpe et skjermkort vil jeg ha et med 2xDVI (har 2 DVI-skjermer stående klare) + HDMI. Alt som jeg ikke allerede har kjøpt har jeg lagt i handlekurven for å ta en lengre titt i morgen :)

Forøvrig ganske bra gjort at du klarte å få til en PC med det kabinettet og den PSU-en for under 5000,- :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...