krisdar Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hei. Jeg lurer på om jeg skal begynne på litt studie. Har bare fullført VGS med generell studiekompetanse.(har ikke realfagene) Har veldig gode generelle datakunskaper , jeg har jobbet i noen år med it support. Jeg føler tiden er inne for å få meg noen papirer på enellerannet utdanning. Jeg kunne tenke meg å studere litt innforbi webutvikling, jeg er i hovedsak interessert i å kunne lage og jobbe med webshops\websider. (php,html,css,cms... kan ingen av disse fagene, har bare lest endel om det i det siste) Jeg kunne helt sikkert klart å lære meg dette på egenhånd, siden det finnes utrolig mye god info og guider på disse fagene på nettet. Problemet er bare at med papirer så kommer man så mye lengre i dagens samfunn. Etter googling og endel lesing har jeg funnet dette studiet: http://www.nki.no/Studier/Open-source-webutvikling Koster 30k og er "bare" på 30 studiepoeng, noe som tillsvarer 0.5års høyere utdanning. Burde man være veldig god i HTML og CSS før man begynner med php , mysql , cms som joomla? Hvis ikke tenkte jeg at jeg kunne lære meg dette selv. http://www.nki.no/Studier/Webdesign Event. ta et annet litt billigere studium hvor man lærer seg HTML og CSS (har dere forresten noen tips, Nettstudie helst, eller hordaland) Design og grafikk er vel den delen jeg trenger minst mtp studier. Hvordan vil dere si at denne "lille" utdannelsen på 90 studiepoeng vil gjøre seg i arb markedet framover ? Burde jeg bare jobbe og drite i hele skolen og lære meg joomla/virtuestore/magento/html/css på fritiden, hvorav en portefolie vil portefølge =) Allt av innspill tas varmt imot. Lenke til kommentar
War Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hvorfor betale så himla mye? Hva med for eks 5-årig master ved universitetet? 3årig ingeniør på høyskolen? Koster ca 4-5-600 i semesteret + bøker. Lenke til kommentar
krisdar Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Hvorfor betale så himla mye? Hva med for eks 5-årig master ved universitetet? 3årig ingeniør på høyskolen? Koster ca 4-5-600 i semesteret + bøker. Jeg finner ikke noen studier som dekker fagene jeg skreiv om på høgskole eller universitet. Ihvertfall ikke i hordaland. eneste er HiB som tillbyr dette nettstudiet på 15 studiepoeng Kreativ Webdesign jeg nærmer meg 30 og er ikke interessert i noe masterutdannelse på 5 år. Ingeniørutdannelse tror jeg også kan bli i det heftigste lager ettersom jeg ikke hadde matten og fysikken på VGS Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Hei. Programmering og webdesign krever litt forskjellig. Jobber som webutvikler og templates bestiller vi fra andre. Tilpasning av html er ikke vanskelig, men design krever mer enn hva jeg vanligvis behøver å kunne. Så du kan nok finne noe du liker å jobbe med uten "å kunne alt". Jeg kjenner noen selvlærte som er veldig flinke, men de er kommet dit de er i dag fordi de er veldig dedikerte til sitt fagfelt. Jeg tror det tar lengere tid å lære seg opp på egenhånd. En ulempe ved egenstudie er jo at man ikke lærer seg alle de grunnleggende tingene som man kanskje ville ha fått med seg ved en formell utdannelse. Men en fordel ved å lære seg faget på egenhånd er at man ser verden med litt andre øyne enn folk som har lært å tenke på "ingeniørmåten". Det er folk i alle aldre som tar integrert tre-termin eller ett-årig forkurs på høgskole for ingeniørgrad, så du behøver ikke å bekymre deg for at "toget er gått" enda. Kjenner ikke så godt veien for å bli designer, men. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) NKI og andre ting du fant er det i samme bygd som du er ifra? Man må sansynligvis flytte inn til en større by i studieperioden. Et alternativ kan være e-learning for eks HIST (samme hvor, er på nett) tilbyr nettstudier. (sorter etter /se på Avdeling for informatikk og e-læring-fagene) Evt trykk List opp her. Da vil du jobbe gjennom Its`Learning og levere oppgaver hver uke, ta eksamen og få like mange poeng som vanlig. Det koster litt ja, men mindre en NKI eller BI og sansynligvis mindre en å flytte til en by og leie hybel. Endret 16. desember 2009 av War Lenke til kommentar
krisdar Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 NKI og andre ting du fant er det i samme bygd som du er ifra? Man må sansynligvis flytte inn til en større by i studieperioden. Et alternativ kan være e-learning for eks HIST (samme hvor, er på nett) tilbyr nettstudier. (sorter etter /se på Avdeling for informatikk og e-læring-fagene) Evt trykk List opp her. Da vil du jobbe gjennom Its`Learning og levere oppgaver hver uke, ta eksamen og få like mange poeng som vanlig. Det koster litt ja, men mindre en NKI eller BI og sansynligvis mindre en å flytte til en by og leie hybel. Jeg bor i bergen , men NKI så greit ut mtp fagene jeg ville ta. Takker for hint om HisT e-læring. litt greiere alternativ enn NKI tror jeg. Ang design så tror jeg at jeg er komptetent nok til å få opp eget , event manipulere andres, så er vel kodinga xhtml,css,php jeg er mest intressert i å lære. Takker for innspill Lenke til kommentar
Mann1979 Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 NKI og andre ting du fant er det i samme bygd som du er ifra? Man må sansynligvis flytte inn til en større by i studieperioden. Et alternativ kan være e-learning for eks HIST (samme hvor, er på nett) tilbyr nettstudier. (sorter etter /se på Avdeling for informatikk og e-læring-fagene) Evt trykk List opp her. Da vil du jobbe gjennom Its`Learning og levere oppgaver hver uke, ta eksamen og få like mange poeng som vanlig. Det koster litt ja, men mindre en NKI eller BI og sansynligvis mindre en å flytte til en by og leie hybel. Jeg bor i bergen , men NKI så greit ut mtp fagene jeg ville ta. Takker for hint om HisT e-læring. litt greiere alternativ enn NKI tror jeg. Ang design så tror jeg at jeg er komptetent nok til å få opp eget , event manipulere andres, så er vel kodinga xhtml,css,php jeg er mest intressert i å lære. Takker for innspill Du kan eventuelt også sjekke ut ecademy.no De har også studier som utdanner deg til webutvikler. Fordelen er du blir del av en klasse med forlesninger selv om det er på nett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå