Solosuper Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) det er mange tråder som diskuterer iphone mot andre telefoner, og spesielt i den delen av forumet hvor man er på jakt etter en ny tlf. Det diskuteres feil og mangler ved de forskjellige telefonene, og hver gang noen sier noe negativt om iphone, både når det kommer til lukket os multitask og kamera og ellers en del andre ting, ja så kommer det en iphone eier raskt på banen for å si sin mening. det er jo bra at man får synspunkter fra flere sider når man skal kjøpe en tlf, men jeg kom over en artikkel som sa litt om dette. her er noen utdrag sånn for morro skyld og litt for interessen. Noe av det som fascinerer oss mest, er hvor energisk Apple og iPhone-fansen har forsvart produktet, trass i feil og mangler ved både tidligere og nyere utgaver av iPhone, skriver de i en betenkning. Her er argumentene, grovt oversatt fra engelsk, i formen «faktum versus forsvar»: Til hver beklagelig mangel er det et alvorlig ment motsvar fra fansen: Ikke 3G på første iPhone: Hva trenger man 3G til? iPhone kan brukes uten 3G, og dessuten er det ikke så mye 3G rundt omkring at det gjør noe. Ikke MMS: Ingen har behov for å sende MMS, og nesten ingen gjør det. Ikke mulig å videresende en SMS: Denne funksjonen var utelatt fra de første iPhone fordi det er knapt noen som bruker den. Dårlig kamera: iPhone-kameraet er helt ut tilstrekkelig, og bildene blir fantastiske. Andre «smartphone» kan multitaske, men ikke iPhone: Det gjør ingenting. Mobilen har alle nødvendige funksjoner, og operativsystemet er overlegent alle konkurrentene. Manglende evne til multitasking gjør mange applikasjoner ubrukelige: Manglende multitasking er et bevisst valg med tanke på å gjøre brukergrensesnittet raskere. Ikke mulig å bytte batteri: Hvor mange kunder drasser på reservebatterier? Ingen eller svært få. Apple avgjør hvilke applikasjoner du kan installere på din iPhone: Dette er bra, fordi Apple da hindrer deg fra å installere dårlige programmer. App Store er et lukket univers: Apple vet hva som er best for sluttbrukerne, og det er iPhone-brukerne tjent med. Manglende støtte for Java betyr at spill må utvikles spesielt for iPhone: Java er sakte og ikke ordentlig integrert på mobiltelefoner. iPhone-spill er bedre fordi de er direkte utviklet for iPhone. App Store er full av trivielle kommersielle programmer: Det store utvalget på App Store gir brukere valgfrihet, og de mange små programmene bidrar til at sluttbrukerne har mer moro i det daglige. Det er vanskelig å bruke touch-skjermen til rask tasting av SMS: Skjermen gjør mobilen lettere å bruke, og det er fort gjort å vende seg til den. iPhone er lavteknologi i lekker innpakning: Apple har brakt design og brukergrensesnitt til et nytt nivå. Følgelig spiller de tekniske spesifikasjonene ingen rolle. Mobile er av dårlig kvalitet, samtaler blir ofte avbrutt og nettdekningen er svak: Mobilen er bra, og problemene skyldes ikke telefonen, men operatørene og nettverkene. iPhone kan bare kjøpes gjennom operatører Apple har valgt: Apple har brukt mye tid og krefter på å velge ut de beste operatørene for kundene. iPhone har inntatt en nisje og vil ikke kunne utvikle seg videre: Apple har lykkes i å lage en mobil for folk som setter pris på design og brukervennlighet. iPhone støtter ikke minnekort: iPhone tilbyr nok minne, og man kan velge mellom to modeller, en med lite minne og en med mye minne. Ikke anledning til å installere sin egen nettleser: Apples nettleser er overlegen, slik at det ikke er behov for et alternativ. iPhone kan ikke brukes som modem for en bærbar pc: Folk som har en iPhone trenger ikke en bærbar pc når de er på farten. Ingen radio: Du trenger ingen radio på en iPhone, fordi iPhone støtter iTunes med nærmest ubegrenset tilgang til musikk. kilde: http://www.digi.no/830770/%ABiphone-er-som...lm-syndromet%BB Endret 15. desember 2009 av stewie28 Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg må si det er en hyggelig liten sekt Apple-folka har lagd seg. Kunne sikkert vært en del av den selv, hadde det ikke vært for at jeg syns Apple tar seg altfor godt betalt for produktene sine. Lenke til kommentar
vgard Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg er ganske enig. Apple sine produkter ser som regel nydelige ut. Grunnen til at jeg ikke hopper på apple bølgen er hovedsakelig pris og operativsystem. Er veldig fornøyd med Windows 7 og det rundt operativsystemet. Ellers på dingsebomser vil jeg ikke bruke Itunes, da jeg ikke liker grensesnittet og tingene som blir installert i bakgrunnen når jeg installerer det. Utseendemessig er det lite som kan måle seg med Apple sine produkter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 "...forlat oss vår skyld, som vi og forlater våre skyldnere..." Lenke til kommentar
miCro Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Det er definitivt en tendens blant eplefansen at de tar all kritikk av Apples produkter som et personlig angrep på dem selv. Fanboys er generelt irriterende, men det er noe med den innbitte overlegenheten til eplefansen som er spesielt irriterende. Nå er riktig nok mange av argumentene i den listen ting som er løst i senere utgaver av iPhone, men det er interessant å se hvordan argumentene ble besvart når de fortsatt var gjeldene. Jeg har selv en iPhone 3Gs og vurderte en periode og kvitte meg med den pga av Apples mange tullete begrensninger, men etter jeg jailbreaket telefonen ble alle irritasjonsmomentene løst. Det er imidlertid litt komisk at man må bryte Apples garantivilkår for å få en brukenes telefon. Slik telefonen er i jailbreaket stand har jeg dog ikke funnet en alternativ telefon som er like god til mitt bruk, hovedsaklig pga utvalget av apps i AppStore. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå