Mariofrans Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hei Så på jul i tøyengata for et par dager siden der de lurte på hvorfor det heter fartsdump når fartsdumpen går oppover, når det heter farts(dump). Hvorfor heter det ikke fartshump?? Hvorfor er det slik?? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 heter det ikke fartsdemper da? Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Fordi om farstdumpen hadde gått nedover så ville du skadet bilen din ganske lett Lenke til kommentar
tommber Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Det heter fartshump. Vet ikke hvor de har fått fartsdump fra Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Men dump betyr nedover. Hump betyr oppover. Fartsdump = farts + noe som går nedover. Hvorfor heter det ikke farts(hump). Farts + noe som går oppover. Litt vanskelg forklart, men bare hør på ordet! Lenke til kommentar
Schjellin Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg tror jeg pleier å si fartshump fatkisk. Men jeg ble veldig usikker når jeg satt å tenkte på det. Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hvorfor sier du fartsdump når det heter fartshump... Du sier feil og spør hvorfor det rette ordet ikke er rett når det er det? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg har alltid trodd det heter fartsemper. For det er jo det den gjør, demper farten. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) I teoriboka mi (MC) står det fartshump. EDIT: Og det gjør det i boka for bil og trafikalt grunnkurs også. Endret 16. desember 2009 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Dette var en utrolig interessant diskusjon! Det heter fartsdump fordi du kan oversette fra engelsk fjertdump. Hvis du kjører for fort over dem slår setet deg i ræva så hardt at du fjerter og dermed dumper luft... Endret 16. desember 2009 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 You say potato, I say potato. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg sier fartsdump selv om det ikke henger helt på greip. Tror greia er at h-lyden etter s-lyden i "fartshump" er vrien, slik at det har lett for å bli [fartsomp]. Derfor velger mange (de fleste?) det "ukorrekte" alternativet. Lenke til kommentar
9E2 Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Det er vel to forskjellige uttrykk som folk blander, «fartshump» og «fartsdump», men det er en sammenheng: hump + hump = dump. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Det er vel to forskjellige uttrykk som folk blander, «fartshump» og «fartsdump», men det er en sammenheng: hump + hump = dump. Det skiltet der betyr ujevn veg, ikke fartshump. Dette skiltet betyr fartshump. Lenke til kommentar
9E2 Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Det er vel to forskjellige uttrykk som folk blander, «fartshump» og «fartsdump», men det er en sammenheng: hump + hump = dump. Det skiltet der betyr ujevn veg, ikke fartshump. Dette skiltet betyr fartshump. Da så, jeg burde kanskje vært litt mer kildekritisk. Kan oppgi at denne sida (som jeg fant etter et Google-bildesøk etter «fartsdump») var kilden min. Lenke til kommentar
bantexkaa87 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 En annen forklaring på hvorfor du sier det heter "fartsdump" kan jo være fordi den "dumper" farten. Altså navnet på objektet, er egentlig navnet på dens funksjon Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Det er vel to forskjellige uttrykk som folk blander, «fartshump» og «fartsdump», men det er en sammenheng: hump + hump = dump. Det skiltet der betyr ujevn veg, ikke fartshump. Dette skiltet betyr fartshump. Da så, jeg burde kanskje vært litt mer kildekritisk. Kan oppgi at denne sida (som jeg fant etter et Google-bildesøk etter «fartsdump») var kilden min. Istedenfor å google og håpe det beste når det gjelder troverdigheten til det man finner, kan man f.eks. ta en titt på nettsidene til dem som burde vite det, nemlig Statens Vegvesen. Der finner man bl.a. en PDF med samtlige veiskilt og hva de heter, deriblant disse to: Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Dæven, jeg har alltid trodd at det var fartsdump det het... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå