Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaring med reklamasjon på Opel?


Knatren

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å få ting reparert på reklamasjon med Opel? Har en Vectra 150 CDTI 06 mod. registrert okt. 05, som har gått 63000km, den har begynnt å få en bankelyd når clutch-pedalen er trykt helt inn. Har søkt endel på nettet å funnet ut att det er DMF'en (dual mass flywheel) som har begynnt å ta kvelden. Dette er visst ett problem som Opel har spesielt med diesel bilene. Er det noen andre som har erfart dette? Svinghjulet er vel en ting som er ment å vare lenger enn fem år, og da kommer vel kjøpsloven inn i bildet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var på Opel verksted i går, og dei prøvde seg med att det var utløserlageret eller feil bruk, men fekk dei til slutt på gli. Dei skulle sende inn en søknad til Opel, men meinte seg på att eg kom sikert nok til å få avslag, eller i allefall ikkje få full dekning.

De må vel konstatere feilen før de kan gjøre noe. Har da aldri hørt om at det er noe galt med svinghjulet

Lenke til kommentar
De må vel konstatere feilen før de kan gjøre noe. Har da aldri hørt om at det er noe galt med svinghjulet

"Havari" på svinghjulet har faktisk skjedd med enkelte CDTi-er, og noe iallfall Vauxhall har tatt på garanti i noen tilfeller. Om det faktisk er feil på svinghulet her så kan jeg ikke forstå annet enn at dette må gå på garanti på en såpass ny bil.

Skulle de påstå at det er brukerfeil så må de også kunne dokumentere det, men så langt tror jeg neppe dette går.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tenkte meg det. Værste stedet jeg vet om å reklamere på noe er på bil. Alltid samme med leksa at det er feil bruk, osv først :roll:

 

Bilen har ikke gått spesielt langt, er heller ikke spesielt gammelt. Ei heller noe du skal utføre service eller vedlikehold på.

 

Verkstedene skal alltid søke importør, for de vil ikke tape noe. Men du har ditt krav mot forhandler uavhengig av hva importør vil gi tilbake til forhandler. Det er forhandlers problem. Det er de du har kjøpt bilen av.

 

De må selvsagt få lov til å se hva feilen er. Men uansett om det er utløserlager eller svinghjul, så er det reklamasjonsgrunnlag på så lav km og alder.

 

Jeg er ikke sjokkert over noe på nye biler i dag. Alt ryker for det minste og det er helt klart at de produserer biler for en levetid på ca 5 år.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Var på Opel verksted i går, og dei prøvde seg med att det var utløserlageret eller feil bruk, men fekk dei til slutt på gli. Dei skulle sende inn en søknad til Opel, men meinte seg på att eg kom sikert nok til å få avslag, eller i allefall ikkje få full dekning.

De må vel konstatere feilen før de kan gjøre noe. Har da aldri hørt om at det er noe galt med svinghjulet

 

Det er ett såkalt DMF(Dual Mass Flywheel)-svinghjul, det er snakk om her, og det er det mange bilmerker som har problemer med.

Lenke til kommentar
Bør jeg kontakte importøren selv. eller vente på svar fra merkeverkstedet, som skulle levere inn en søknad?

 

Det er forhandler/merkeverksted som har ansvaret overfor kunde, uavhengig av om de får dekket reperasjonen fra importør eller ikke.

 

Du kan selvfølgelig ringe teknisk avdeling hos importøren for å spørre om de har noen prosedyrer på dette da det beviselig har vært mer enn gjennomsnittet problemer med DMF på nyere diesler fra Opel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Etter å ha kjørt Opel i noen når, har jeg vært svært fornøyd med måten Opel Norge og min forhandler har håndtert reklamasjoner på. Håper det går greit for din del også.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hvordan er det å få ting reparert på reklamasjon med Opel? Har en Vectra 150 CDTI 06 mod. registrert okt. 05, som har gått 63000km, den har begynnt å få en bankelyd når clutch-pedalen er trykt helt inn. Har søkt endel på nettet å funnet ut att det er DMF'en (dual mass flywheel) som har begynnt å ta kvelden. Dette er visst ett problem som Opel har spesielt med diesel bilene. Er det noen andre som har erfart dette? Svinghjulet er vel en ting som er ment å vare lenger enn fem år, og da kommer vel kjøpsloven inn i bildet.

 

Hva ble resultatet på denne reklamasjonen?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tror det er 8 års garanti på motor og drivverk på Opel som ikke er slitedel

Ukjent for meg. I Norge er det 3 års garanti, 2 års fabrikkgaranti etterfulgt av 1 år fra importør. I Norge har vi også reklamasjonsretten på 5 år, som Opel, ifølge egen erfaring, er fleksible til. I Sverige er importørgarantien 3 år, slik at total garanti er 5 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...