Victorino Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Heppsann.. Mitt prosjekt er å lage noe jeg kaller en kommandosentral, et mediasenter, spillmaskin, kontormaskin og lagringsenhet i ett. Vi er to som har laptop, og har lyst å kunne lagre ting fra laptop på stasjonær pc. Har et par kriterier for pc'en: Ønsker å kunne: - lagre fra laptop på stasjonær, hvordan kan dette løses? - ha dekoder(har canal digital pr. idag, men skal vel flytte igjen snart). Må vel innstallere CAM, men hvilke software og hvilke hardware løsninger er bra? Vil tenke langsiktig, med tanke på flytting, og derfor ha muligheten for forskjellige kabel-leverandører. - I forbindelse med dekoder vil jeg også ha muligheten til å ta opp programmer, da gjerne 2 samtidig. Hva trenger jeg da? - trenger en fjernkontroll når jeg ser tv fra pc, funker det bra? Forsinkelser ved kanalbytte? - Ønsker å kunne streame fra mediasenteret til tv trådløst. Noen bra løsninger på dette? - Ønsker å kunne streame lyd fra mediasenteret til et stereoanlegg trådløst. Gode ideer til dette? - Vil også bruke pc'en til spill, så derfor er et bra grafikkort på lista, finnes det noen kort som også kan fungere som dekoder? Sikkert noe jeg har glemt nå, men tenker det kan løses etterhvert. Skal kjøpe maskin etter nyttår og trenger derfor mange gode og kreative tips. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Jeg har ikk tid til å gi et fullt forslag, men når du skal bruke den til lagring og streaming av HD så er det ihvertfall alfa og omega at du maksimerer trådløs hastigheten. Du bør derfor satse på en 802.11N kompatibel ruter om du ike har det fra før - og selvfølgelig også N standard WLAN kort til maskinen. la enten denne serveren stå koblet med kabl til ruteren, eller sats på at alle brukerene også har N-standard nettverk da det har både mye bedre rekkevidde og hastighet enn om du baserer deg på G standarden. Jeg tviler litt på at det blir enkelt å la maskinen fungere som dekoder for eksempelvis Canal digital om det var det du mente. Dekodersysteme som brukes er såpass lukket og oversikret at det tror jeg blir vanskelig eller umulig... men jeg har ikke researchet muligheten mye selv, så jeg skal ikke si noe for sikkert om det. Kanskje noen andre her på forumet kan kjime inn... -Stigma Endret 15. desember 2009 av Stigma Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Victorino: Hva med krav til støy/utseende/plassering osv? Hvis det skal være en stuepc kan dette være noe å tenke på. Lenke til kommentar
chirsso Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 - ha dekoder(har canal digital pr. idag, men skal vel flytte igjen snart). Må vel innstallere CAM, men hvilke software og hvilke hardware løsninger er bra? Vil tenke langsiktig, med tanke på flytting, og derfor ha muligheten for forskjellige kabel-leverandører. - I forbindelse med dekoder vil jeg også ha muligheten til å ta opp programmer, da gjerne 2 samtidig. Hva trenger jeg da? - trenger en fjernkontroll når jeg ser tv fra pc, funker det bra? Forsinkelser ved kanalbytte? Har selv parabol fra CD. Dette fungerte veldig bra helt frem til i høst. Canal Digital har nå (som den siste leverandøren) "pairet" kort mot dekoder. Det betyr at kun godkjente CD dekodere kan brukes mot deres kort. Foreløpig gjelder dette bare HD kanalene men mye tyder på at også resten kommer. På kabel kommer det også hvis det ikke allerede er pairet. http://www.canaldigital.no/Nyheter/Okt-sikkerhet-i-2009/ Hvis du finner en vei rundt dette så gi beskjed. Selv har jeg TerraTec Cinergy S2 PCI HD& CI. Det funker ok med denne men har hatt litt problemer med hakking i bildet. Ville kanskje valgt et annet merke hvis du alikevel kommer til å prøve intern TV tuner. Helt fantastisk når det virker. Har en Logitech diNovo mini som fjernkontroll til å styre alt. Du trenger to TV tunere hvis du vil ta opp annet program når du ser på TV. Det er bla.annet avhengig av CAMen hvor lang tid det tar å skifte kanal. Tar et par sekunder hos meg. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg tviler litt på at det blir enkelt å la maskinen fungere som dekoder for eksempelvis Canal digital om det var det du mente. Dekodersysteme som brukes er såpass lukket og oversikret at det tror jeg blir vanskelig eller umulig... men jeg har ikke researchet muligheten mye selv, så jeg skal ikke si noe for sikkert om det. Kanskje noen andre her på forumet kan kjime inn... -Stigma Det er som du sier en "utfordring". En løsning er ved CD kabel å kjøpe den nye løsningen beregnet for IDTV (Integrated Digital Television). Da kjøper man en løs CAM hos Elkjøp, Ekspert etc, og får et nytt programkort fra CD (som da koster sine 299 for kortet og 995 for CAM). Dette virker hos meg kombinert med TerraTec Cinergy C PCI & CI. Programvaremessig ser det ut som Mediaportal er eneste fungerende løsning (med bugs). Mediaportal støtter formelt ikke Cinergy C PCI, men kortet har rett type tuner/drivere så det går. Windows Media Center (selv i Win 7) klarer ikke å lese kanaler i kabelnett. Finnes en løsning for å omgå dette, DVBLink, men den vil bare "vise" programmet i 10 min. Om det skyldes prøveversjon av DVBLink eller faktisk andre ting har jeg ikke fått testet ut. @chirrso: Hakking i bildet er faktisk helt normalt her. Ellers er Terratec et av de få tilgjengelige hardwarevalg i dag om man snakker muligheten for CI. Hauppauge har noen USB-baserte løsninger, som kommer langt dårligere ut. I tillegg til det du skriver om at man må ha to tunere for å kunne ta opp noe annet en det man ser på, må man faktisk vel også ha to CAM-er/programkort. @Victorino: I utgangspunktet vil jeg anbefale deg å glemme TV-delen av prosjektet og heller kjøpe en ren HD-PVR. Det er så mye "smårusk" knyttet å få digital-TV, særlig kabel til å fungere på en PC og prisen blir fort et par tusen eller mer pr tuner. HD-PVR koster vel et par tusen og kan da ta opp to stk program samtidig og i tillegg kan du se et tidligere opptak. At jeg faktisk valgte en tuner i HTPC-en skyldes at jeg uansett skulle ha IDTV-løsningen. Det er uansett ikke sikkert at en løsning man får til å fungere mot CD vil virke mot GET eller mot IPTV. Det finnes i dag ikke skjermkort som fungerer som dekodere. Det finnes dog skjermkort som gir maskinvareakselerasjon av prosessen å gjøre om MPEG2 eller MPEG4 (h.264) til bilder, og således avlaster CPU. Her er man dog helt avhengig av rett programvare og kodekser. CoreAVC som h.264 kodeks bruker CUDA, og passer bra sammen med et nVidia skjermkort. Dersom ikke mediasenteret skal stå nært TV/stereoanlegg vil trådløs overføring til disse krever en mediaspiller som Popcorn Hour, WD TV, Syvio etc. Så min anbefaling er: - Kjøp deg en akseptabel spill-PC, en 6 - 7 000 kr uten skjerm holder. Den kan da brukes til lagring også. - Kjøp deg en mediaspiller med mulighet for USB trådløst nettverkskort til ca 1 500 kr. Kobl TV og stereo til denne. Denne henter video, musikk etc fra PC eller du kan koble til USB-disker. - Glem TV-delen - her er det nesten bare problemer. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Lag stue-PC for en tusenlapp ikke optimalt men men http://www.dinside.no/830487/lag-stue-pc-for-en-tusenlapp Lenke til kommentar
srbz Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Den artikkelen baserer seg på at man allerede har endel komponenter (harddisk, kabinett, PSU, muligens DVD dersom man ønsker det). Dersom man ikke allerede har dette, koker det ned til at må bygge en maskin fra bunn av (som dette forumet er ment for) edit: nå finnes det jo diverse stasjonære ferdigløsninger basert på Atom & ION, eksempelvis http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=513207 Jeg vet ikke om dette er aktuelt mtp. mulighet for utvidelser via PCI-spor, da jeg forstår det slik at (flere av/alle) disse alternativene mangler PCI/PCI-e? Om dette ikke er et hinder, kan det tenkes at en slik løsning er kurant, enkel og rimelig for TS' bruk? edit2: jeg fikk ikke emd meg at TS ønsker å kunne spille på maskinen, det diskvalifiserer vel forslaget mitt Endret 16. desember 2009 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå