Litraphy Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Heisann! Jeg sitter endelig med min splitter nye pc, og prøver å få overklokket litt på cpuen da den skal være veldig vennlig i forhold til det. Har mest drevet med overklokking på min en del eldre maskin, så informasjonen om overklokking jeg satt med da, er for lengst borte. Noen hyggelige sjeler som kjapt kan forklare hvilke instillinger jeg må sette i bios for å ende opp på rundt 3ghz? Helst steg for steg. Er ikke sikker på hva som er safe med boxed vifta. Så trenger alle råd jeg kan få. Tusen takk på forhånd. PS: Specs ligger i signaturen. Noe er copy paste av en kompis med omtrent lik pc, så det stemmer ikke at den er så smått klokket til 2,8. Endret 15. desember 2009 av DavidH Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Akkurat gått igjennom prosessen (uten å ha peiling). Klarte 3.370GHz Her er det jeg endret på (default på resten): 1) Gå inn i BIOS 2) Velg Ai Tweaker 3) Ai Overclock Tuner = Manual 4) BCLK = 160 5) DRAM Frequency = DDR3-1282MHz 6) CPU Voltage = 1.10000 DRAM Timing Control 7) DRAM CAS# Latency = 8 DRAM Clock 8) DRAM RAS# to CAS# Delay= 8 DRAM Clock 9) DRAM RAS# Pre Time= 8 DRAM Clock 10) DRAM RAS# to RAS# delay = 24 DRAM Clock 11) DRAM Bus Voltage = 1.66 12) Load-Line Calibration = Enabled (har stock fan på CPuen) Lykke til ! PS: Hvis jeg prøvde å gå høyere enn dette så gikk CPUen varm under stress testing (kjørte Prime95 i 12 timer med denne frekvensen - fikk 80 grader) Endret 15. desember 2009 av helsten2 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 http://www.google.no/search?q=i7+overclock...lient=firefox-a Mye bedre guider der enn at vi skal skrive en avhandling her på forumet fra scratch. Les heller et par av de guidene og kom tilbake dersom det fremdeles er noe du ikke forstår. Det er mye enklere å svare på spesifikke spørsmål. -Stigma Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 http://www.google.no/search?q=i7+overclock...lient=firefox-a Mye bedre guider der enn at vi skal skrive en avhandling her på forumet fra scratch. Enig med du! Brukte faktisk en av guidene som dukket opp i ovennevnte Google søk: http://www.clunk.org.uk/forums/overclockin...-beginners.html HS Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Takk for gode svar alle sammen. Skal kjøre i gang det du skrev nå helsten2. Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Holdt litt tilbake, og endte opp på 3.2ghz. Hjertelig takk igjen til deg helsten2. Meget fornøyd med utgangspunktet med boxed vifte. Har svært god kjøling i kabinettet, så klarer sikkert mer senere, men venter litt med å klokke mer frem til jeg får en bedre cpu vifte. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Du bør nok også kjøre stress testing noen timer(Prime95) for å sjekke at det ikke blir for varmt. HS Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Trygt å kjøre i gang Prime95 når jeg legger meg, og lar den stå over natta? Lenke til kommentar
hans2k Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 når den tjmax(100c) så throttler den eller slår seg av. Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Endte opp med at alt kjørte bånnstabilt på 3.2ghz. Kan nok takke litt kabinettet mitt også der jeg har vært svært generøs med kjøling. Kjørte alt av vifter på medium under stresstesten, og det var nok til og med i meste laget. Fin-fin klokk foreløpig. Takk igjen for all hjelp, ikke minst med tips om Prime95. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Bra jobba! Du klarer nok 4GHz i løpet av jula... HS Endret 16. desember 2009 av helsten2 Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Endte opp med at alt kjørte bånnstabilt på 3.2ghz. Hvis det er spilling du driver med, så er 3,2GHz et bra sted å stoppe. leste en test her for 2 uker siden om at det var på rundt 3,0-3,1 GHz de fleste spillene ikke lenger tok nytte av høyere cpu hastighet. Og det var 1 spill i testen som hadde grensen på 3,2. (husker ikke kas spill dette ene var). De kjørte i920 for å finne ut av disse tingene. Etter disse hastighetene skalerte fps bare etter type gpu/antall gpuer. Husker ikke helt kor jeg fant denne testen, men om det er noen kranglefanter som absolutt skal ha bevis skal eg se om eg finner artikkelen. MEN om det er video-encoding editing så er det seff mye å hente på å gå etter 4GHz ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå