DJ2009 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg går på skole i 40 min unna, og må alltid ta buss. Da blir det rimeligeste ungdomskort. I helgen har jeg klart å miste eller bli frastjålet mitt busskort. Har meldt fra til busselskapet, og venter på nytt i posten. Busskortet var gyldig til 23 desember. Ettersom jeg er student har jeg ikke så mye penger, så gidder ikke å betale 80 kr for å ta bussen hver dag når jeg har betalt. Ble selvsagt kontroll i dag, og vekterne ga meg bot på 750 kr. Noe jeg finner som veldig urimelig! Hva sier loven om dette? Er det mulig at boten blir annulert om jeg kan dokumentere at jeg har ungdomsskort gyldig til 23. desmber? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Du får vel kvittering når du "fyller-på" kortet? En annen sak, hvorfor i helvete legitimerte du deg for en vekter? De kan ikke gjøre annet enn å tilkalle politiet vist du ikke samarbeider. Med stor sannsynlighet vil politiet nedprioritere saken og du går helt fri...... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Relevant lov er yrkestransportlova § 33 annet ledd: § 33. Transportvedtekter (2) Reisande med rutetransport som går inn under lova her, som i kontroll ikkje kan framvise gyldig billett, og som ikkje på staden betaler den tilleggsavgift som departementet har godkjend med heimel i første ledd, kan haldast tilbake av transportselskapet sine kontrollørar så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato. Retten til å halde reisande tilbake gjeld òg mens dei opplysningane den reisande gjev vert stadfesta. Loven gir her indirekte adgang til å fastsette snikegebyr. Dette følger også ellers av den alminnelige adgang til å fastsette vilkår for bruk av en tjeneste man tilbyr. Slike transportvedtekter er utformet med tanke på den som ikke kan fremvise gyldig billett under kontroll. Den som har gyldig billett, men ikke viser den i kontroll, vil falle inn under vilkårene og derfor bli ilagt snikegebyr. Hvis du kan bevise at du har billett som er gyldig til 23. desember kan selskapet frafalle gebyret, men du har ikke krav på det. Det er forøvrig urimelig av deg å forvente at du skal få lov til å reise buss som du vil uten billett. For du har jo ikke billett med deg. Du får vel kvittering når du "fyller-på" kortet? En annen sak, hvorfor i helvete legitimerte du deg for en vekter? De kan ikke gjøre annet enn å tilkalle politiet vist du ikke samarbeider. Med stor sannsynlighet vil politiet nedprioritere saken og du går helt fri...... Fordi en vekter har rett til å holde deg igjen inntil du legitimerer deg eller oppgir korrekte personalia, jf yrkestransportlova § 33 annet ledd. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 krikkert: Har vekteren også lov til å bruke makt for å holde en igjen? Hvilken tidsramme snakker man om her? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 krikkert: Har vekteren også lov til å bruke makt for å holde en igjen? Hvilken tidsramme snakker man om her? Yrkestransportlova § 33, sitert ovenfor. Ja. Hvilken tidsramme det er snakk om er ikke presisert i forarbeidene eller rettspraksis (dvs, vi har ingen rettspraksis på området), men det er gitt noen generelle uttalelser i forarbeidene om at maktbruken må begrenses til det som er nødvendig, samt at man ikke skal tråkke politiets oppgaver for nær. Hvis det er klart at personen ikke vil samarbeide i det hele tatt bør han snarest overlates til politiet. Politiet vil dog antageligvis ikke kunne gjøre noe med saken. Det relevante straffebudet er straffeloven § 403, som setter straff for den som bruker noe uten å ha betalt. TS har betalt, men kan ikke fremvise betalingsdokumentasjon. Lenke til kommentar
DJ2009 Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) "Det er forøvrig urimelig av deg å forvente at du skal få lov til å reise buss som du vil uten billett. For du har jo ikke billett med deg. " Nei, det er klart. Men er ikke så veldig interessert i å betale 80 kr per dag til et selskap jeg overhodet ikke er fornøyd med. I går forklarte jeg situasjonen til bussjåføren og det var greit. I dag funket ikke kortmaskinen, og av en eller annen dum grunn passerte jeg når bussjåføren nikket bekreftende, uten å informere om mistet/frastjålet busskort. Da dette kunne "reddet meg" Hvordan skal jeg gå frem for å få omgjort avgjørelsen da? Snakke med de eller skrive formell klage? Endret 15. desember 2009 av DJ2009 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Nei, det er klart. Men er ikke så veldig interessert i å betale 80 kr per dag til et selskap jeg overhodet ikke er fornøyd med. Jeg er ikke så fornøyd med Rema 1000 heller, men jeg stjeler ikke mat fra dem allikevel. For å sette det litt på spissen. Hvordan skal jeg gå frem for å få omgjort avgjørelsen da? Snakke med de eller skrive formell klage? Du bør snakke med dem først, for å få avklart hvor de står. Fungerer ikke det blir du nødt til å skrive formell klage. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 I helgen har jeg klart å miste eller bli frastjålet mitt busskort. Har meldt fra til busselskapet, og venter på nytt i posten. Busskortet var gyldig til 23 desember. Dersom dette stemmer, og busselskapet har akseptert dette, må vel det være dokumentasjon nok på at du har betalt for turen? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Nei, det er klart. Men er ikke så veldig interessert i å betale 80 kr per dag til et selskap jeg overhodet ikke er fornøyd med. Jeg er ikke så fornøyd med Rema 1000 heller, men jeg stjeler ikke mat fra dem allikevel. For å sette det litt på spissen. Men du betaler ikke per rett, når du har betalt for spis-så-mye-du-vil. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Nei, det er klart. Men er ikke så veldig interessert i å betale 80 kr per dag til et selskap jeg overhodet ikke er fornøyd med. Jeg er ikke så fornøyd med Rema 1000 heller, men jeg stjeler ikke mat fra dem allikevel. For å sette det litt på spissen. Men du betaler ikke per rett, når du har betalt for spis-så-mye-du-vil. Du så ikke helt den "satt på spissen"-delen av innlegget, gjør du vel? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Er det ikkje vanleg prosedyre å betale billett og få refundert beløpet? Vilkåra varierar vel gjerne frå selskap til selskap? Lenke til kommentar
DJ2009 Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 Er det ikkje vanleg prosedyre å betale billett og få refundert beløpet? Vilkåra varierar vel gjerne frå selskap til selskap? Er det noen som kan bekrefte dette? Bruker busselskapet Skyss i Hordaland. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Send ein mail til dei, det maa du nesten gjere uansett. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Om du meldte fra til selskapet før kontrollen, så bør ikke det være noe problem, så lenge du fikk en midlertidig tillatelse å reise uten kortet ditt. Her i oslo-omr. får de et midlertidig reisebevis til de får nytt kort mot et lite gebyr. Å har man glemt kort og kontrollen dukker opp, er det et gebyr på 50,-+at man må vise kortet sitt på et godkjent utsalgssted innen 3 dager, ellers øker summen til 900,-. Da nytter det ikke å skaffe seg kort i mellomtiden Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 http://www.skyss.no/nn-no/skysskortet-og-p...illettkontroll/ du får forklare saken her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå