Gå til innhold

krenket av character names?

Anbefalte innlegg

Kan vel ha noe med at Fritzl saken er mye nyere, og langt flere som er på forum / spiller vet om saken. Det at saken var i media 24/7 i flere uker gjør jo også at de aller, aller, aller fleste bør ha litt kunnskap om saken, eller i verste fall ha hørt navnet før. Tror ikke mange vil reagere om du kaller deg Josef eller Elizabeth, tar du med fulle navn og dermed "profiler" til kjente personer blir saken litt anderledes.

For all del, noen kan vel si at det Fritzl gjorde var ingenting i sammenligning til <En historisk gærning>, men ting blir jo større og skumlere jo mer dekning det får.

"Jack the ripper" ser jeg jo på forum, spill og andre ting hele tiden, så regner med at det er en slags "sjokk"effekt. Som sagt så blir jeg ikke krenket av noe slag, men synes det er uoppfinnsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Kan vel ha noe med at Fritzl saken er mye nyere, og langt flere som er på forum / spiller vet om saken. Det at saken var i media 24/7 i flere uker gjør jo også at de aller, aller, aller fleste bør ha litt kunnskap om saken, eller i verste fall ha hørt navnet før. Tror ikke mange vil reagere om du kaller deg Josef eller Elizabeth, tar du med fulle navn og dermed "profiler" til kjente personer blir saken litt anderledes.

For all del, noen kan vel si at det Fritzl gjorde var ingenting i sammenligning til <En historisk gærning>, men ting blir jo større og skumlere jo mer dekning det får.

"Jack the ripper" ser jeg jo på forum, spill og andre ting hele tiden, så regner med at det er en slags "sjokk"effekt. Som sagt så blir jeg ikke krenket av noe slag, men synes det er uoppfinnsomt.

Tror ikke så mange ville reagert ved å kalle seg Elizabeth Báthory heller. Når vi du si det er greit å bruke slike navn igjen da? 100 år? 500 år? Begynner å bli en stund siden 2.verdenskrig nå. Adolf eller Vidkun som jo bare er fornavn ville nok blitt bannet her på forumet ganske fort tror du ikke? Men kunne sikkert kalt meg det meste av navn forbundet med grusomheter uten noen reaskjon. Hvor ny en sak er gjør den ikke mer grusom. Det er bare flere som vet om det. Men det er allikavel paradoksialt. Min mening.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hva om man heter Fritzl til etternavn? Tror du Josef er den eneste i verden med det etternavnet?

Hadde jeg hett Josef Fritzl nå, hadde jeg ikke vært stolt av det og kalt meg det på internett.

Hvorfor skulle en navnebror føle seg skammet av navnet sitt fordi noen med samme navn gjorde noe grusomt? Et navn sier da ingenting om personen. Ifølge din logikk skal da alle som er navnbror til noen som har gjort noe kriminelt føle seg skammet over sitt eget navn. Det gir jo ingen mening!

Tror jeg ville tatt mer på vei om jeg het Josef Fritzl (og var i en jobb som krevde at navnet mitt var synlig) enn om jeg het (f.eks) Roy Iversen og en annen Roy Iversen var på framsida av lokalavisa for ett småbrekk.

Hver sånn sak må jo selvsagt sees på individuelt, er nok flere som reagerer på at du kaller deg Josef Fritzl enn David Toska.

Personlig bryr jeg meg ikke mye om hva folk kaller seg. Synes bare det er lame om folk ikke kommer med noe mer kreativt enn Hitler, Fritzl, Stalin etc. Men bryr meg ikke mye om det.

Det er skikkelig sneversynt av deg å mene at mennesker med et navn, likt eller lignende til kjente navn i forbindelse med grusomheter skal føle seg flaue, eller få restriksjoner på bruk av navnet fordi de heter akkurat det. En av de største grusomhetene gjort i historien er de gjort av "Elizabeth Báthory".

Så fortell meg nå, hvorfor er det greit å hete elizabeth på dette forumet men ikke Fritzl?.

Fordi Elizabeth er et fornavn og blir ikke så lett 'knyttet' mot en ugjærning, siden dette er faktisk et veldig vanlig navn. I tillegg det var rundt 300-400 år siden (?) og er glemt. Og grunnen til at Adolf Hitler blir fort knyttet opp mot det onde og dårlige er fordi mannan startet en hel verdens krig. Ikke nok med det, men så blir navnet og ugangen nevnt 10'000 ganger iløpet av et år og man får alltid påminnelsen. Jeg tviler noen vil forstå at du mener selve Elizabeth Báthory hvis du kaller deg Elizabeth Báthory. Da ville jeg naturlig tenkt at du var dum nok til å bruke ditt fulle navn.

Måten navnen blir missbrukt er bare en ny påminnelse. Samme gjelder forsåvidt Josef Fritzl, Tjostolv Moland (osv...) men disse er nylig blusset opp i media og alle veit hvem disse er.

Jeg trur ikke om du kaller jeg josef, vil du ikke bli plaget. Men stek flesket i smøret med å kalle deg josef fritzl, og det går sin gang.

Jeg dro in hitler siden fritzl etternavnet sammenligner jeg med tegnet til hitler, nemlig svastikategnet (Hakekorset). Før hadde svastika en helt annen betyrdning, nemlig lykkebringer fra hinduismen og er sporet frem i nesten hele verden (t.o.m. i norge) med forskjellige betydninger. Men i dag er bannlyst eller forbudt fra fleste steder. Om jeg husker rett historie timen hadde vi en fun-fact at korset ble brukt i den islandske (eller om det var finske) hæren.

edit: fjernet noe, ble litt revet med og endte off-topic :)

Endret av Erav
Lenke til kommentar

Jeg kalte meg Metaltits i Warhammer Online. Litt barnslig, men jeg møtte ingen som ble fornærma av det. Kun folk som syns det var et spesielt/morsomt navn. Endte med at en GM ba meg skifte navn. Litt merkelig i et spill der NPC-ene banner i trynet på deg før de setter øksa si i samme plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...