Dinael Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hei. Har tenkt å kjøpe elektronisk trommesett fra eBay, men er litt usikker på kostnadene rundt dette. Må man betale moms når man handler fra andre privatpersoner på eBay? Og hvordan er det isåfall med moms om jeg kjøper f. eks. et trommesett til 40 000 kr? Takk =) Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 25% + fortollingsgebyr på ca 100kr Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Husk at det er 25% av kjøpesum OG frakt, ikke bare kjøpesum. Lenke til kommentar
wallawalla Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Du må betale moms ja, den eneste måten å komme unna momsen er å sette verdien på pakken på under 1000kr og sende den som gave. Hvis selger går med på det selvfølgelig, Det du må regne med er 25% moms, tollgebyr :-) Hvis det er snakk om 40 000 ville jeg vurdert å kjøpe fra Norge. Hvis det skjer noe galt så er det mye lettere. Lenke til kommentar
Dinael Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Takk for rask respons =) Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Du må betale moms ja, den eneste måten å komme unna momsen er å sette verdien på pakken på under 1000kr og sende den som gave. Husk at dersom varen skulle bli borte underveis så er det verdien som står på pakken som gjelder som erstatning. Du får altså ikke igjen mer enn det. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Du må betale moms ja, den eneste måten å komme unna momsen er å sette verdien på pakken på under 1000kr og sende den som gave. Husk at dersom varen skulle bli borte underveis så er det verdien som står på pakken som gjelder som erstatning. Du får altså ikke igjen mer enn det. AVSENDER får ikke igjen mer enn det som står på pakken. Ganske viktig forskjell det der, da det er avsender som må ta risikoen ved å være "snill" og hjelpe kunden med juks. Lenke til kommentar
Henrik-92 Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Hei! Vurderer også å handle på Ebay, og er interestert i å komme meg unna ekstra utgifter som toll og mva.. Det jeg vurderer å kjøpe er en jakke, altså med en verdi på mye mindre enn et trommesett Den er ny og koster 182$ inkludert frakt (Selges av privatperson). Dette tilsvarer 1065 kr i dagens valutakurs. Har lest at ved å merke varen som gave (gitt at varen har en verdi på mindre enn 1000 kr), kan man komme seg unna momsen. Men i mitt tilfelle er det altså 65 kr for mye Mitt spørsmål: Hvis jeg ber selger merke varen som gave og med en verdi på under 1000 kr (selv om jeg i virkeligheten betaler mer). Vil jeg unngå moms og tollkostnader?? Eventuelt andre løsninger?? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 lyver avsender på verdien samt merker som gave kan du komme deg unna moms og toll ja. men minuset på og lyge på verdien kjøper du fra ebay er at om pakken forsvinner får du ikke den døyt igjen i erstatning. AVSENDER får ikke igjen mer enn det som står på pakken. Ganske viktig forskjell det der, da det er avsender som må ta risikoen ved å være "snill" og hjelpe kunden med juks. om du hadde kjøpt fra en butikk så ja, på ebay er ikke selgeren nødt til og erstatte mer enn verdien pakken er merket med. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Hei. Har tenkt å kjøpe elektronisk trommesett fra eBay, men er litt usikker på kostnadene rundt dette. Må man betale moms når man handler fra andre privatpersoner på eBay? Og hvordan er det isåfall med moms om jeg kjøper f. eks. et trommesett til 40 000 kr? Takk =) Dette blir OT, men eg må nesten kommentere når du snakkar om å bruke 40k på eit el-sett. Er det skikkeleg gjennomtenkt? Har du ein fornuftg grunn til å bruke el-sett istaden for aukustisk? Lenke til kommentar
Henrik-92 Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Takk for rask respons!! Er klar over det du sier, men i mitt tilfelle er det jo kun snakk om snaut 100 kr.. Ville nok overlevd det tapet Så bortsettfra et mulig tap når det gjelder erstatning, vil dette fungere?? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) blir pakken sendt fra en privatperson funker det helt fint merke som gave (sålenge avsender går med på merke som gave da). ser også du sier 1065kr inkludert frakt, frakten skal ikke inkluderes i verdien pakken blir merket med så da kommer du vel under 1000kr uten pynte på sannheten? Endret 28. desember 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Husk forøvrig at dersom varen(e) er tollpliktig(e) så skal det også beregnes toll. Bruk f.eks denne importkalkulatoren til beregning. Lenke til kommentar
Henrik-92 Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 ser også du sier 1065kr inkludert frakt, frakten skal ikke inkluderes i verdien pakken blir merket med så da kommer du vel under 1000kr uten pynte på sannheten? Trodde det var snakk om samlet sum (varekostnad+fraktkostnader) når det skal regnes ut moms jeg.. Stemmer ikke dette?? Uansett, dette er jakken jeg vurderer å kjøpe: http://cgi.ebay.com/OAKLEY-Mens-Evo-Snowbo...=item5ad2188768 Noen tips om hva jeg bør gjøre/spørre selger om, for å unngå mva og toll? Hvis jeg trenger å gjøre det i det heletatt.. Sry men er fortsatt ikke helt sikker Takk for svar sålangt! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Så lenge varen i seg selv kommer under grensa, så skal du ikke betale M.v.a. Men hvis varen er dyrere enn den aktuelle grensa, må du betale m.v.a. av varen pluss fraktkostnaden. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Trodde det var snakk om samlet sum (varekostnad+fraktkostnader) når det skal regnes ut moms jeg.. Stemmer ikke dette?? Uansett, dette er jakken jeg vurderer å kjøpe: http://cgi.ebay.com/OAKLEY-Mens-Evo-Snowbo...=item5ad2188768 Noen tips om hva jeg bør gjøre/spørre selger om, for å unngå mva og toll? Hvis jeg trenger å gjøre det i det heletatt.. Sry men er fortsatt ikke helt sikker Takk for svar sålangt! Husk at klær er tollpliktige, ikke bare momspliktige. Så du slipper nok ikke unna å betale ekstra for den. Altså kan du i "værste fall" bli pliktig til å betale 10,7% toll PLUSS 25% moms altså 35,7% ekstra i tilegg til kjøpesum og frakt. Så jakken kan bli kostende 1065 + 35,7% = 1445.- Ferdig inntollet i norge. Bare sånn at det er nevnt for deg. Det er ikke alle selgere på ebay som er villige til å skrive ned prisen for å unngå toll/mva barrierere og tollere er obs på at ting som ikke er gave blir sendt som gave. Er du riktig uheldig så åpner tollerne pakken, finner ut at det ikke stemmer at det er en gave og du får en ekstraregning. Er det virkelig verdt det for å spare ett par hundrelapper? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Lock-Aze: Trodde du betalte m.v.a. av toll også? Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Det var jo det han sa, bare at han regnet det ut litt feil. Du kan ikke bare legge sammen de to %-satsene Først beregner du toll, så beregner du moms: 1065 + 10.7% toll (1065 * 1.107 = 1178,955 ferdig "tollet") 1178.955 + 25% moms (1178.955 * 1.25 = 1473.69 ferdig "momset") Du må altså ut med 1473.69kr Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) + tollgebyr som er fra 108kr og oppover alt etter hvem som tar seg av frakten. Eller havner ikke denne under forenklet tollbehandling hos posten..? http://www.posten.no/Produkter+og+tjeneste...tolling/760.cms Endret 30. desember 2009 av taz Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Nei, den pakken kommer over grensa for forenklet tollbehandling. Så det blir 213kr i fortollingsavgift i tillegg til moms og toll. Litt stress å sende som gave, da utrolig mange pakker blir kontrollert, ihvertfall når verdien overstiger 200kr. Det hjelper ikke sette et kryss på "gift", verdi under 1000kr og tro det går bra. Tollen vil mest sannsynlig åpne og kontrollere "gaven", og finner de en faktura kan det bli bråk for avsender, da tukling med eksportpapirer er en alvorlig forbrytelse i USA og man risikerer enorme bøter (gjelder selger). I tillegg kan du risikere å måtte bevise ovenfor Tollen i Norge at det er en venn/familie, da ikke alle i verden sender dyre gaver til hverandre. Og finner Tollen/Posten en faktura inni der, da er løpet kjørt og du må betale moms. For deg får det ingen konsekvenser, bortsett fra at du må betale toll+moms+avgift, men for selger kan det bli skikkelig bråk hvis han er uheldig. Uansett hva du måtte velge å gjøre, så husk at du ikke har angrerett eller reklamasjonsmuligheter på varer kjøpt i utlandet. Garanti er også ganske ubrukelig, da man fort må betale 480kr (Postens minste pris for pakker til USA) i porto. Det får man ikke dekket på garanti i/til USA. I tillegg må man ofte betale porto tilbake til Norge. I tillegg er det masse papirarbeider, der man må deklarere varen før den forlater landet, slik at man ikke må betale moms en gang til når varen kommer fra service igjen. Å kjøpe et trommesett til 40 lapper fra USA er ganske galskap med tanke på garanti/rettigheter, med mindre man er 100% sikker på varen og har mulighet til å reparere selv, eller ha et serviceverksted her i Norge man kan levere til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå