Gå til innhold

Entall av "grus"


Mariofrans

Anbefalte innlegg

Definisjon av grus:

 

Små fragmenter av stein, som brukes for å legge på senger av veier og jernbane, og som ballast, en type eller klasse av små steiner, differensiert etter mineral type, størrelse området, eller andre kjennetegn, for å bruke et lag med grus på overflaten av veg, osv.

 

Altså en grus finnes ikke da dette ville ha blitt en stein.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo det. Hva er i så fall forskjellen?

Publikum er et fullstendig vanlig substantiv som kan brukes i både entall og flertall.

Grus er et kollektivt substantiv som ikke kan brukes i flertall. Kanskje kan det det hos fagfolk på sandtak, men disse er i stort mindretall.

 

"Denne skiløypa har en fin snø." Neh.

 

Edit: grov skrivefeil

Endret av Thend
Lenke til kommentar

Jeg skulle selvsagt skrevet flertall, ikke entall. :)

 

Et publikum er et kollektiv av definerbar størrelse. Man vet ikke nødvendigvis hvor mange det er, men det er definert som "disse som følger med på dette nå". Det er visst antall som utgjør én enhet. Grus, snø og regn kan man ikke definere på denne måten.

 

Jeg tror uansett at vi snakker litt forbi hverandre.

Endret av Thend
Lenke til kommentar
Hvis man er på et steinbrudd for å handle grus, vil man kunne høre ting som "dette er en svært grovkornet grus".

 

Nope.

 

Du vil høre ting som:

 

16-22

0-11

 

Altså størrelsen fraksjonen i mm.

 

Ellers kan man høre:

Pukk (som er grov grus)

Singel (uten finstoff)

Bærelag

Jernbanepukk

Sand

 

etc....

 

For det andre, språkbruk i anleggsbransjen er ikke representativ for rettskrivingsnormer.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere var det ikke så interessant hva de faktisk sier på pukkverk, det var en tanke for å vise at det er mulig. Dessuten kan det jo hende det er andre enn fagfolkene som snakker. Språkbruk i anleggsbransjen er like interessant for rettskrivingsnormene som all annen språkbruk, og hvem har sagt at det bare er rettskrivingsnormer vi diskuterer her?

Lenke til kommentar

Hvis man spør om entall av grus blir jo det det samme som å spørre om entall av melk. Man kan si en/ei melk, men det er fremdeles et ord som besriver en mengde. Derfor vil jeg si at man må finne andre ord for å beskrive entall av grus (altså ikke en mengde grus, men en stein). Hvis man holder en liten stein i hånda sier man vel ikke at man holder "en grus", men nettopp en stein.

 

Virker som det er to måter å tolke spørsmålet på. Man kan si entall av grus som en grus (som når man beskriver kvalitet), eller man kan si en stein (som grus består av).

 

For meg virker det som det er de små steinene TS spør om.

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...