simsimi Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 hei, har et lite problem med pcen når jeg spiller når jeg f.eks. spiller et spill på pcen, så skjer det ofte at pcen stopper helt opp og fryser i 2 sek, og deretter blir skjermbildet oppdelt i små fargete streker. der står den helt til jeg starter maskinen pånytt. noen ganger kommer det også opp blue screen. lyden henger seg også opp, høres ut som den siste lyden som blir spilt av før pcen fryser, spilles av veldig fort. dette skjer som regel bare når jeg spiller, og oftere hvis jeg spiller med høy grafikk. bare å spørre om informasjon hvis det trengs Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 La HWMonitor kjøre i bakgrunn nå du spiller, og stopp før pc'en fryser, post bilde av HWMonitor som viser alle målinger som ble tatt under spilling. Kanskje skjermkort blir litt for varmt under spilling! Opplys også nr. og navn på alt av hardware(hk, cpu, strømforsyning, ram, skjermkort.) Lenke til kommentar
simsimi Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 CPU: Intel Core 2 Dou E8500 RAM: 4 GB Skjermkort: ATI Radeon HD 3870 X2 Hovedkort: Asus P5K Premium Strømforsyning: Gigabyte (husker dessverre ikke modellen) tok et screenshot av HWMonitor mens spillet kjørte, hvis det var det du var ute etter. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg glemte å spørre om dette er en ferdig bygd pc, eller om du har bygget den sjøl, eller byttet noe hardware. Har den hatt dette problemet fra den var ny, eller har det nylig skjedd, uten noen forandringer? Temp så fin ut på det meste av hardware, men nu vet jeg ikke hvor lenge du hadde spilt når du tok screenshot. At den ene kjernen på HD 3870 X2 ble 71'C, skal normalt gå greit, men prøv å juster opp vifte hastighet på skjermkort i Ati kontrollpanel, eller med RivaTuner, prøv 100% på vifte, for å utelukke temp på skjermkort! En runde med trykkluft på boks, er også greit! Spesielt på skjermkort, kjøle vifter og kjøle ribber. Bruk også siste Ati driver! Prøv å finn ut hvilken strømforsyning(psu) du har, det jeg tenker på, er om last fordeling på linjene(rails) er riktig fordelt, og om psu er kraftig nok. Prøv også noen tester med OCCT Perestroïka, power supply testen, tar du bare hvis det går greit å kjøre 1 times tester på alle de andre testene først. Du skal ikke få error, eller for høy temp på testene! Lenke til kommentar
simsimi Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 pcen er bygd selv, og ja, jeg har egentlig hatt problemet helt siden den ble bygget. jeg hadde nettopp startet spillet da jeg tok screenshot, så kan jo godt være at tempen kan være høyere.. så litt på RivaTuner, men det ble litt for avansert, og jeg tør ikke prøve meg fram og risikere problemer siste drivere blir også brukt. PSU: Gigabyte Odin GT 800W skal se om jeg får prøvd testen Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Ja psu er mer en stor nok, og jeg går ut i fra du bruker begge pci-e utgangene på psu, den blå og røde, (PCI-E 3 og PCI-E 4) til skjermkortet! Eller begge de fast monterte pci-e kablene fra psu til skjermkort! Bruk også 8-pin strøm til cpu! Jeg har ikke ati, men jeg trudde du kunne justere vifte hastighet i ati kontrollpanel. Se litt i denne linken, om du finner noe hjelp til rivatuner! Har du siste chipset driver til hk, og du kan jo prøve siste bios versjon til hk. Hvis du skal oppdatere bios, så bruk EZ-Flash 2, les manual til hk Lenke til kommentar
simsimi Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 jeg er ikke 100% sikker, kan ta en nærmere titt på det imorgen. på ATI catalyst control center så kan jeg velge å endre på GPU clock og Memory clock. fikk til å sette vifte på 100%, men tenker jeg holder den på 50%, eller så er jeg døv om et par dager ser ut til at ASUS sine nettsider har litt problemer, så får ikke gjort noe med BIOS nå. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 fikk til å sette vifte på 100%, men tenker jeg holder den på 50%, eller så er jeg døv om et par dager Det var bare under testing av skjermkort, jeg tenkte på, for å sjekke om det var noe forskjell på problemene med default og 100% hastighet på vifte Lenke til kommentar
simsimi Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Jeg har nå oppdatert både BIOS og skaffet siste chipset driver. jeg la også merke til at jeg brukte 4-pin strøm til CPU, det er nå ordnet, så nå brukes det 8-pin Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Er det noe forskjell, eller fryser pc'en fortsatt, har du prøvd occt testene, er det noe forskjell om du justerer opp skjermkort vifte, jeg skjønte ikke helt siste posten din Lenke til kommentar
simsimi Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 hehe, har ikke kjørt noen av testene ennå, men så langt ser det faktisk veldig lovende ut flere timers spill uten noe problemer. kan gjerne kjøre testene hvis du mener jeg burde det Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 kan gjerne kjøre testene hvis du mener jeg burde det Det er ikke noe vits, hvis du ikke har problemer! Hva mener du løste problemet, tenker på hvis andre har samme problem! Lenke til kommentar
simsimi Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 hehe, jeg er ikke sikker på hva som faktisk løste det(hvis det da er løst). jeg oppdaterte både chipset driver, BIOS og skiftet til 8-pins ledning før jeg starter spillet, så det er vanskelig for meg å si hva som fikset det Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Hvis du kjører skjermkort vifte med orginal hastighet, så trur jeg det var bios oppdatering som hjalp, jeg reagerte på at cpu vcore ikke forandret seg i hwmonitor, noe som virket merkelig, fordi du startet et spill, og cpu forbruket økte sikkert, og cpu vcore burde øke samtidig! Lenke til kommentar
simsimi Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 kan du spesifisere hva cpu vcore er, og hva det har av betydning? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Har ikke hatt anledning til å svare før nu cpu vcore er spenning til prosessoren(cpu), måles i volt(V), hvis alt er auto i bios, så vil denne justeres etter last(cpu bruk) på cpu. Ved last klokker cpu opp til 3.16 GHz, og da er det for lite med 0.98V, og cpu feiler! Hvordan går det med problemet? Lenke til kommentar
simsimi Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 ser at det er en stund siden jeg har svart jeg har nå spilt i over 3 uker uten at problemet er oppstått en eneste gang, så jeg anser problemet som løst har fått et annet problem med spillet, men det hører nok ikke til i denne kategorien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå