Gå til innhold

fjerning av lilo

FSOL

Anbefalte innlegg

Jeg installerte linux to ganger. I første innstalering la jeg lilo på hardisken, mens i andre la jeg den på diskett. Jeg skulle derfor gjerne ha fått bort lilo fra hden. Hvordan kan jeg gjøre det?

Et annet problem, som kanskje er relater til dobbelt innstalleringen av linux, er at annen hver gang jeg starter windows xp er at windows raporterer at kernel.exe ikke eksisterer. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-01-27 02:03, FSOL skrev:

Jeg installerte linux to ganger. I første innstalering la jeg lilo på hardisken, mens i andre la jeg den på diskett. Jeg skulle derfor gjerne ha fått bort lilo fra hden. Hvordan kan jeg gjøre det?

Et annet problem, som kanskje er relater til dobbelt innstalleringen av linux, er at annen hver gang jeg starter windows xp er at windows raporterer at kernel.exe ikke eksisterer. Noen som har noen tips?

lilo likker i MBR (Master Boot Record) en måter er å starte maskinen i DOS modus med en oppstarts diskett og kjøre: fdisk/MBR dette rensker MBR.

Lenke til kommentar

Takk!!

Da fikser du hele mbr, uten å ødelegge noe i windows innstallasjonen og jeg kan fortsatt boote inn til linux med bootdisken?

Finner man fdisk i windows xp? (vet ikke om jeg har noen gamle w98 startdisker lenger)

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å kjøre en 'fixboot' fra winxp cd'en også da... den skal rydde opp i oppstartfilene til win.

Et nytt lilo-spørsmål (siden vi var inne på emnet):

Når jeg starter windows fra lilo gir bios fra seg en virus alarm og stopper systemet, jeg har slått av virusvarslingen i bios og kjørt diverse virussjekker uten å finne noe. Er det noe galt, eller er det bare bios som oppfatter lilo som et virus?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...